Kysyttävää 
opiskelijakortista tai -eduista?

Täältä löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin digitaalisesta opiskelijakortista omien tietojen muutoksiin. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, laita meille viestiä!

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Onpa harmillista.

Hätä ei onneksi ole tämän näköinen. 
Laita meille postia, niin vastaamme kysymykseesi mahdollisimman pian!

Usein kysytyt kysymykset

info@frank.fiSVEN
frank-logo_solid-white Created with Sketch.
Kirjaudu
Kirjaudu

MobilePay

Mistä on kyse?

Frank ja MobilePay tekevät yhteistyötä, jonka myötä opiskelijat voivat halutessaan maksaa tietyissä opiskelijaravintoloissa lounaansa MobilePaylla niin, että heidät tunnistetaan automaattisesti opiskelijoiksi maksutapahtuman yhteydessä.

Miten hyödyn Frankin ja MobilePayn  yhteistyöstä?

Frank Appin ja MobilePayn avulla opiskelijakorttia ei enää tarvitse näyttää. Saat opiskelija-alennuksen automaattisesti maksaessasi MobilePaylla palvelun tai tuotteen, josta palveluntarjoaja myöntää opiskelija-alennuksen.

Miten saan tämän maksuratkaisun käyttööni?

Saat maksuratkaisun käyttöösi, mikäli olet korkeakouluopiskelija ja sinulla on puhelimessasi toimiva MobilePay ja Frank App. Pääset yhdistämään sovellukset Frank Appin viimeiseltä sivulta klikkaamalla “Yhdistä Frank ja MobilePay". Tarkistathan että käytössäsi on sama puhelinnumero palveluissa.

Missä maksuratkaisua voi jo käyttää?

Katso ajankohtainen ravintolalistaus osoitteesta: frank.fi/mobilepay.

Miksi en saa MobilePayta ja Frank Appia yhdistettyä?

Tällä hetkellä kyseinen ratkaisu on käytössä vain korkea-asteen opiskelijoille opiskelijalounaan maksamisen yhteydessä osassa Suomen opiskelijaruokaloita. Laajennamme ratkaisun käyttöönottoa hiljalleen. Teemme töitä sen eteen, että ratkaisumme olisi kaikkien korkea- ja toisen asteen opiskelijoiden käytettävissä mahdollisimman pian. Pidä siis huolta, että sinulta löytyy Frank App ja MobilePay puhelimestasi! Mikäli olet korkeakouluopiskelija, etkä siltikään saa yhdistettyä Frank Appia ja MobilePayta, olethan yhteydessä info@frank.fi (liitäthän viestiin syntymäpäiväsi ja opiskelupaikkasi), niin autamme sinua tilanteen kanssa.

ISIC

Mikä ISIC on, ja mistä voin tilata kansainvälisen ISIC-opiskelijakortin?

Mikä ISIC on?

ISIC – International Student Identity Card on ainoa kansainvälisesti hyväksytty opiskelijatodistus. ISIC:lla saat yli 150 000 opiskelijaetua 130 maassa ympäri maailmaa. Haluamme Frankissa tarjota opiskelijaedut ja -alennukset kaikille opiskelijoillemme sekä Suomessa että maailmalla, ja siksi opiskelijan on mahdollista liittää maailman edullisin ISIC-kortti kotimaiseen muoviseen opiskelijakorttiinsa hintaan 15 € / 5 vuotta. Digitaalisen ISIC-kortin voi ostaa Frank Appista hintaan 4 € / 1 vuosi.

Lisätietoja ISIC:stä löydät täältä: isic.fi/isic-info/kysymyksia-vastauksia

Miten voin hankkia ISIC-kortin?

Voit liittää ISIC:n muoviseen opiskelijakorttiisi hintaan 15€ / 5 vuotta. ISIC:n voi lisätä opiskelijakorttia tilattaessa. Tilaukseen pääset Frank Appin viimeiseltä sivulta tai selaimessa: student.frank.fi/ordercard.

Voit ostaa digitaalisen ISIC-kortin hintaan 4 €/vuosi. Tilaukseen pääset Frank Appin viimeiseltä sivulta tai selaimessa: 
student.frank.fi/ordercard/digital-isic-card.

Digitaalisen ISIC-kortin voi ostaa myös Frankin digitaalisen opiskelijakortin kääntöpuolelta löytyvästä linkistä (klikkaa viivakoodi-ikonia kuvasi vasemmassa alalaidassa). ISIC-numerosi ilmestyy oston jälkeen digitaalisen opiskelijakortin takapuolelle. Muistathan aktivoida digitaalisen ISIC-korttisi ISIC appissa oston jälkeen. Digitaalisen ISIC-kortin aktivointiohjeet löydät alempaa ja ISIC:n sivuilta (linkki: 
isic.fi/isic-info/kysymyksia-vastauksia/#app)


Minulla on jo voimassaoleva ISIC-kortti. Saanko yhdistettyä sen digitaaliseen opiskelijakorttiin tai uuteen muoviseen korttiin?

Valitettavasti Frank App tukee toistaiseksi vain uusia Frank Appin kautta ostettuja digitaalisia ISIC-kortteja. Ikävä kyllä olemassa olevaa ISIC-korttia ei voi yhdistää myöskään uuteen muoviseen korttiin. Jos haluat ISIC:in myös uuteen muoviseen korttiin, voit ostaa uuden muovikortin, ja lisätä uuden ISIC:n osaksi uutta opiskelijakorttia tilauksen yhteydessä.

Jos haluat käyttää olemassa olevaa ISIC-numeroasi digitaalisena, voit ladata kännykkään ISIC Appin ja tilata uuden muovisen kortin ilman ISIC-ominaisuutta. Voit rekisteröityä ISIC Appiin omalla ISIC-numerollasi.  ISIC-numeron löydät joko Frank Appista opiskelijakortistasi viivakoodia klikkaamalla tai muovisesta opiskelijakortistasi. ISIC-numero alkaa ja päättyy kirjaimeen.  Saat digitaalisella kortilla samat edut kuin muovisellakin. Lisätietoja löydät ISIC:n sivuilta (linkki: isic.fi/isic-info/kysymyksia-vastauksia/#app).


Miten aktivoin ISIC-korttini digitaalisena?

Frank appin kääntöpuolella oleva ISIC-numero ei vielä ole ISIC-opiskelijakortti. Voit rekisteröityä ISIC Appiin ja aktivoida oman ISIC-opiskelijakorttisi ISIC-numerollasi, jonka löydät joko Frank Appista opiskelijakortistasi viivakoodia klikkaamalla tai muovisesta opiskelijakortistasi. ISIC-numero alkaa ja päättyy kirjaimeen ja siinä on yhteensä 14 merkkiä. 

Rekisteröinti etenee näin: 

  1. Lataa ISIC app Androidille tai iOS:lle
  2. Klikkaa "Sign up" sovelluksen etusivulla tai valikossa
  3. Kirjoita nimesi siinä muodossa, jota käytit tilatessasi kortin, ja ISIC-numerosi, ja paina "Check"
  4. Kirjoita sähköpostiosoitteesi, jonne haluat rekisteröitymisen vahvistusviestin lähetettävän, ja keksi itsellesi salasana seuraavia kirjautumisia varten
  5. Lue ja hyväksy käyttöohjeet, ja paina "Sign up"
  6. Mene antamaasi sähköpostiin, ja klikkaa vahvistussähköpostissa olevaa linkkiä.

Apuja ja lisätietoja löydät täältä: isic.fi/isic-info/kysymyksia-vastauksia

Frank App

Omat tiedot, opiskelijakortin kuva ja opiskelija-alennukset.

Mitä kaikkia etuja digitaalisella opiskelijakortilla saa?

Digitaalisella opiskelijakortilla saat kaikki samat opiskelijaedut kuin muovisella opiskelijakortilla mm. VR:ltä ja joukkoliikenteestä. Digitaalisen opiskelijakortin tiedot päivittyvät automaattisesti opiskelijarekisteristä tai Oma Opintopolku-palvelusta! Ei vuositarrojen hakua ja sen käyttöönotto vie alle minuutin.

Digitaalinen opiskelijakortti on veloitukseton. Digitaalisen opiskelijakorttisi löydät ilmaisesta Frank App sovelluksesta. Frankin huikeat opiskelija-alennukset ja edut löydät Frank Appista tai verkkosivuiltamme: 
student.frank.fi.

Lopulta palveluntarjoajat päättävät itse siitä, millä perusteilla alennuksen myöntävät. Jos kohdallesi osuu palveluntarjoaja joka ei myönnä sinulle alennusta digitaalisella opiskelijakortilla, ilmoitathan siitä meille 
info@frank.fi.


En saa etukoodia toimimaan tai haluan ehdottaa opiskelija-alennusta Frankille.

Mikäli koodi ei toimi...

  1. Tarkistathan ensin että olet lukenut edun ehdot. Jotkin tuotteet/tuotemerkit eivät välttämättä kuulu alennukseen. Ehdot löydät etukuvauksesta.
  2. Tarkista, että koodi on oikea. Voit tarkistaa ja tarvittaessa kopioida koodin uudelleen palaamalla Frank Appiin tai Frankin sivuille.
  3. Koodin loppuun ei ole tullut ylimääräisiä välilyöntejä tai merkkejä.

Tarkistathan myös ettei selaimessasi ole päällä vpn:ää tai adblockeria!

Jos alennuksen käyttö ei onnistu, tai haluat ehdottaa meille opiskelija-alennusta, laitathan meille viestiä osoitteeseen info@frank.fi :) Ongelmatapauksissa liitäthän viestiin tarkan kuvauksen havaitsemastasi ongelmasta.


Eduntarjoaja ei tiedä mikä digitaalinen opiskelijakortti on, mitä teen?

Voit näyttää Frankin verkkosivuilta tekstiä, missä digitaalinen opiskelijakortti on esitelty (linkki: frank.fi/opiskelijakortti). Ongelmatapauksissa voit myös kääntyä opiskelijajärjestösi puoleen tai ilmiantaa eduntarjoajan meille info@frank.fi.


En löydä Frank Appia sovelluskaupastani.

Mikäli et näe Frank Appia omassa sovelluskaupassasi, voi se johtua seuraavista syistä:

  • Käyttöjärjestelmäsi on vanhentunut: Frank App on ladattavissa ainakin iPhone -laitteisiin joissa on iOS10+ käyttöjärjestelmä ja Android laitteisiin joissa on Android 5+ -käyttöjärjestelmä. Laitekohtaisia eroja voi esiintyä.
  • Käytät Windows Phonea: Sovellus ei ole saatavilla kyseisiin laitteisiin.
  • Käytät Lenovon laitetta: Frank App ei tue laitteen Android-versiota. 


Mitä jos en ole yhteydessä verkkoon, mitä digitaaliselle kortille tapahtuu tuolloin?

Voit käyttää digitaalista opiskelijakorttiasi viikon ajan offline-tilassa. Frank Appin versiot 3.1.0:stä eteenpäin muistavat digikorttisi tiedot viikon ajan, jonka jälkeen yhdistämällä appin verkkoon saat sen uudestaan käyttöön offlinessa. Frank Appin etulistaukset eivät ole käytettävissä ilman verkkoyhteyttä.


Sovellus ei toiminut kun minun piti todistaa opiskelijastatukseni. Mitäs nyt tehdään?

Olemme erittäin pahoillamme, että sovelluksemme on pettänyt sinut tilanteessa jonka hoitamista varten se on kehitetty. Lisätietoja yleisimpiin käyttöongelmiin löydät apua tältä sivulta. 

Valitettavasti palveluissa voi esiintyä joskus toimintakatkoksia tai virheitä. Teemme parhaamme ettei virheitä esiintyisi, mutta emme vastaa hetkellisistä toimintakatkoksista Frank App sovelluksen, digitaalisen opiskelijakortin tai Frankin palvelun toiminnassa tai niistä aiheutuvista harmeista. Voit tutustua palvelun käyttöehtoihin täältä (linkki: frank.fi/tietosuoja).

Ottaessasi Frank App -sovelluksen ja digitaalisen opiskelijakortin käyttöösi hyväksyt, että palveluun liittyy riski mahdollisista toimintakatkoksista, vaikka Frank App onkin osoittautunut erittäin toimintavarmaksi sitten lanseerauksen vuonna 2016. 

Miten saan uuden koulutukseni tiedot näkyviin digitaaliseen opiskelijakorttiin?

Mene profiilisivulle ja klikkaa “Lisää koulutus” painiketta. Mikäli uuden koulutuksen tiedot ovat päivittyneet (lukukausi on alkanut, tiedot löytyvät rekisteristämme), saat päivitettyä uudet tiedot heti ja digitaalisen opiskelijakorttisi käyttöön uuden koulun tiedoilla.

Mikäli ongelmia ilmenee, saattaa olla, että tietosi uudesta koulutuksesta ei ole ehtinyt vielä siirtymään rekisteriimme koulultasi tai opiskelijajärjestöltäsi. Tietojen siirrossa kestää usein muutama päivä läsnäoloilmoituksen ja opiskelijajärjestön jäsenmaksun maksamisen jälkeen. Huomaathan, että jos uusi opinto-oikeus alkaa tulevalla lukukaudella, saamme tiedot rekisteriin vasta lukukauden alettua.

Mikäli vahvistat opiskelijastatuksesi Oma Opintopolku -palvelun kautta, pidäthän huolen, että olet luonut linkin kuvaohjeiden mukaisesti (kuvaohjeet: 
frank.fi/omaopintopolku). Huomaathan, että tiedot voi päivittää vasta, kun opinto-oikeutesi alkaa lukukauden alkaessa.


Nimeni on muuttunut, miten saan muutettua sen digitaaliseen opiskelijakorttiini?

Olethan päivittänyt nimen oman oppilaitoksen opiskelijapalveluhin sekä opiskelijajärjestöllesi? Saamme opiskelijan tiedot oppilaitoksilta tai opiskelijajärjestöiltä, eli kun tieto on päivitetty, se lähetetään opiskelijarekisteriimme. Muutoksen jälkeen tiedonsiirrossa kestää muutama päivä. Nimi päivittyy tämän jälkeen digitaaliseen opiskelijakorttiisi automaattisesti. Voit tarvittaessa kokeilla onko tieto jo päivittynyt klikkaamalla “Päivitä tiedot” profiilissasi.

Mikäli olet varmentanut opiskelijastatuksesi Opintopolku-linkillä, tarkista että nimesi on päivittynyt Opintopolkuun ja päivitä tietoihisi uusi Opintopolku-linkki. Tiedot opiskelijakorttiin saadaan Opintopolku-linkistä. Luemme digitaaliseen korttiin ainoastaan etu- ja sukunimen.


Minulla on kaksi opinto-oikeutta. Miten saan tiedot digitaaliseen opiskelijakorttiin näkyviin ja tilattua opiskelijakortin haluamalleni tutkinnolle?

Mene profiilisivulle kohtaan “Opintotiedot”. Voit valita kumpi tutkinto näkyy profiilissasi, ja millä tiedoilla haluat käyttää digitaalista opiskelijakorttiasi sekä tilata fyysisen opiskelijakortin samoilla tiedoilla. Tarkistathan ennen fyysisen kortin tilausta, että tiedot ovat haluamallasi tutkinnolla, tilausta ei voi muokata jälkikäteen.

Mikäli toinen tutkintosi on Tampereen, Vaasan, Oulun tai Lapin yliopistossa TAI ammattikorkeakoulussa, voit päivittää uuden opinto-oikeuden klikkaamalla “Lisää koulutus” -painiketta. Tällöin uudet tiedot päivitetään Oma Opintopolku-palvelussa luodulla linkillä. Ohjeet löydät valittuasi oman oppilaitoksesi varmennuksessa, kuvaohjeet linkin luontiin löydät täältä: frank.fi/omaopintopolku.


Miksi minun pitää lisätä kuva rekisteröitymisen yhteydessä?

Kuva lisätään opiskelijakortin luomista ja tilausta varten (digitaalinen sekä muovinen). Kun kuva on lisätty rekisteröitymisvaiheessa, voit samantien käyttää digitaalista opiskelijakorttiasi. Sama kuva painetaan myös mahdolliseen muovikorttiin, joten kuvan lisääminen rekisteröityessä nopeuttaa muovisen kortin tilaamista myöhemmin.Kuvaa ei ole kuitenkaan pakko lisätä heti, vaan sen voi halutessaan lisätä myöhemmin.

Jos et halua käyttää digitaalista opiskelijakorttia tai tilata muovista opiskelijakorttia, kuva ei ole pakollinen. Tällöin voit käyttää Frankin etuja 
verkossa.


Haluan vaihtaa kuvan digitaaliseen opiskelijakorttiini.

Kuvan voi vaihtaa viikon välein. Näet tarkan vaihtopäivämäärän profiilisivulta kohdasta Profiilikuva. Mikäli kuvasi ei täytä vaatimuksia ja se haittaa digitaalisen opiskelijakortin käyttämistä, voit laittaa meille viestiä osoitteeseen info@frank.fi.

Opiskelijakortin kuvan kriteerit.

Onko sinulla kuvassa aurinkolasit, hattu, paksusankaiset silmälasit, erikoista taustaa tai vaikka kaveri tai kissa mukana kuvassa? Automaattinen kasvojentunnistus herjaa näistä.

Kuvan on oltava 

  • taustaltaan neutraali
  • passikuvaa muistuttava
  • värillinen
  • neliön muotoinen (600x600 pikseliä) 
  • kohtisuoraa kasvoihin nähden otettu kasvokuva
  • Hyvälaatuinen selfie käy, mikäli siinä näkyy selkeästi kasvosi kokonaisuudessaan. Varmista erityisesti, ettei kuvasi resoluutio ole liian suuri. Koko 600x600 on sopiva, kuten yllä mainittu.

Profiilikuva painetaan korkea-asteen muoviseen opiskelijakorttiisi, joten jos lataat asiattoman kuvan, joudut korvaamaan oman korttisi uudelleentilaukseen liittyvät kulut. Korttisi ei silloin myöskään kelpaa opiskelijatunnisteena, eli se on hyödytön.

Muovinen opiskelijakortti korkea-asteen opiskelijoille

Kuka voi tilata? Miten ja milloin saan kortin?

Tilausehdot

Seuraavat ehdot pätevät opiskelijakortin ostamiseen, ellei toisin säädetty Suomen laissa:

Hinnat ja maksaminen

  • Kaikki hinnat sisältävät ALV:n. Maksu tulee suorittaa kokonaisuudessaan ennen kuin opiskelijakortti valmistetaan ja lähetetään tilaajalle postissa. Maksun voi suorittaa yleisimmillä maksukorteilla. 

Kortin valmistaminen ja toimitus

  • Kaikki opiskelijakortit tuotetaan ja lähetetään vasta, kun maksu on suoritettu kokonaisuudessaan. Toimitus on mahdollinen ainoastaan Suomeen ja vain standardilla postitoimituksella (2. luokan posti). Varmistathan, että Postilla on nykyinen osoitteesi tiedossa ja sinulla on nimesi postiluukussa. Muuten Posti ei välttämättä toimita korttitilauksia perille. 

Tilauksen peruutus- ja palautusoikeus

  • Opiskelijakortin tilauksen peruminen ei ole mahdollista, ellei tilausta keskeytetä ennen maksua. Opiskelijakortin tilauksen peruuttamisessa sovelletaan Suomen kuluttajansuojalakia.


Kuka voi tilata muovisen opiskelijakortin Frankilta?

Frank tarjoaa muovisen opiskelijakortin korkea-asteen opiskelijoille (sekä perustutkinto- että jatko-opiskelijoille), joiden opiskelijajärjestö on kanssamme yhteistyössä. Yhteistyöjärjestöt löytyvät täältä: frank.fi/opiskelijajarjestot.

Mikäli opiskelijajärjestösi ei tee kanssamme yhteistyötä, et voi tilata muovista opiskelijakorttia. Voit silti käyttää ilmaista digitaalista opiskelijakorttia ja Frank Appia, sekä tilata halutessasi digitaalisen ISIC-opiskelijakortin.

Toisen asteen opiskelijat voivat tilata muovisen opiskelijakortin opiskelijajärjestöltä.


Tarvitseeko minulla olla perinteistä muovista opiskelijakorttia saadakseni käyttöön myös digitaalisen opiskelijakortin?

Ei tarvitse. Digitaalisen opiskelijakortin saadaksesi sinun tulee olla läsnäoleva kuluvalla lukukaudella tai toisella asteella päätoiminen opiskelija. Ilmoittauduttuasi läsnäolevaksi voit suunnata parin päivän päästä sovelluskauppaan (Google Play tai App Store) ja olet valmis kortin aktivointiin!


Miten opiskelijakortin tilauksen voi maksaa?

Tilauksen maksamiseen käyvät kaikki yleisimmät maksukortit (debit ja credit) mukaan lukien kaikki Visan ja Mastercardin kortit (myös Visa Electron) ja American Express. Valitettavasti tilausta ei voi maksaa verkkopankissa eikä laskulla.


Maksu ei mene läpi, mistä tämä johtuu?

Tarkista ensin, että olet varmasti täyttänyt kaikki kentät ja kirjoittanut maksukorttisi tiedot oikein, eikä tietokenttiin ole jäänyt myöskään ylimääräisiä välilyöntejä. Jos tiedot ovat oikein, eikä maksu silti mene läpi, maksusi estettiin todennäköisesti oman pankkisi suunnasta - sinulla saattaa olla korttisi asetuksissa esim. verkko-ostokset estetty. Asetus kannattaa muuttaa ainakin väliaikaisesti omassa verkkopankissa tai ottamalla yhteyttä pankkiin.

Huom! Maksukorttimaksuissa maksu vahvistetaan verkkopankkitunnuksilla. Annathan tarvittaessa luvan ponnahdusikkunoille, jotta tilauksesi etenee.


Miten ja milloin kortti saapuu?

Fyysisten opiskelijakorttien käsittely- ja toimitusaika on yhteensä 2-3 viikkoa. Huomaathan, että lukukausien alussa voi korttitoimituksessa ilmetä viiveitä. Jotta korttisi voidaan toimittaa, tulee osoitteesi olla rekisteröitynä Postille. Tarkistathan osoitteesi huolellisesti ennen tilauksen tekemistä, sillä tietoja ei voi muuttaa maksun jälkeen. Korttitilausta ei myöskään voida peruuttaa maksun jälkeen.

Kortti toimitetaan kirjeenä. Valitettavasti tilausta ei voida seurata. Mikäli korttia ei voida toimittaa, se palautuu Frankille, ja olemme sinuun yhteydessä uudelleentoimituksen suhteen. Mikäli sinulla herää kysyttävää tilauksestasi, olethan yhteydessä meihin: info@frank.fi. Liitä viestiisi nimesi, syntymäaikasi sekä oppilaitoksesi nimi.


Nimeni tai opiskelupaikkani on muuttunut. Täytyykö minun tilata uusi opiskelijakortti?

Jos haluat käyttää muovista opiskelijatunnistetta, kannattaa tilata uusi opiskelijakortti. Opiskelija voi joskus joutua varmentamaan henkilöllisyytensä esimerkiksi passilla ja tietojen on silloin täsmättävä. Etenkin ISIC-yhdistelmäkorteissa ulkomailla vanha nimi kortissa voi aiheuttaa ongelmia. Kaikki opiskelijajärjestöt eivät anna uusia lukuvuositarroja kortteihin, joissa on vanha nimi tai vanha opiskelupaikka.

Ilmoitathan nimen vaihtuessa uuden nimesi ensin yliopistollesi.

Tarkistathan, että uusi nimi/koulu on päivittynyt Frankin profiiliisi ennen kortin tilaamista! Jos palvelussa näkyy yhä väärä nimi, klikkaa profiilisivun alussa “Päivitä tiedot” -nappia, niin palvelu hakee tietosi rekisteristä. Uusien opintotietojen päivitys onnistuu myös profiilisivulta.

Huomaathan, että uuden muovisen kortin voi tilata vain, jos uudet opintosi ovat oppilaitoksessa, jonka järjestö on kanssamme yhteistyössä. Yhteistyöjärjestöt löytyvät täältä: frank.fi/opiskelijajarjestot.


Opiskelijakortissani on nimi katkennut tai heilahtaneet tiedot.

Nimen katkeaminen johtuu siitä, että nimitieto on ollut liian pitkä kyseiseen kenttään. Se ei onneksi haittaa kortin käyttöä mitenkään, ja voit käyttää korttia normaalisti! :)

Mikäli kortin tiedot ja kuva ovat heilahtaneet, eikä niistä saa selvää, lähetä kuva opiskelijakortistasi meille: info@frank.fi, jotta voimme reklamoida kortin. Katkenneista nimistä ei tehdä reklamointia.


Muovinen opiskelijakorttini on kadonnut – mitä teen?

Jos sinulla oli...

  • Danske Bankin opiskelijakortti maksuominaisuudella, sulje korttisi verkkopankissa tai soittamalla numeroon 0200 2585 (24/7). Opiskelijakorttia ei korvata. 
  • Opiskelijakortti Aktia Walletin/Elisa Lompakon maksuominaisuudella, muista sulkea kortti soittamalla numeroon 0800 0 2477. Valitettavasti näitä opiskelijakortteja ei korvata, joten jos haluat uuden muovisen opiskelijakortin, voit tilata sen normaalisti sivuiltamme.
  • Opiskelijakortti ilman maksuominaisuutta, voit tilata normaalisti uuden opiskelijakortin sivuiltamme tai Frank Appista. Valitettavasti näitä opiskelijakortteja ei korvata.

Yleistä

Ketkä voivat käyttää palvelua? Käyttöehdot ja tietosuoja.

Ketkä voivat rekisteröityä Frankin palveluun?

Frankin palvelua voivat käyttää ja siihen rekisteröityä kaikki Suomessa opiskelevat toisen ja korkea-asteen opiskelijat. Opiskelun tulee olla päätoimista ja johtaa tutkintoon.

Korkea-asteen opiskelijoiden tulee myös olla ilmoittautuneita läsnäolevaksi kuluvalle lukukaudelle rekisteröityäkseen palveluun.

Ammattikorkeakouluopiskelijat
Kaikkien Suomen ammattikorkeakoulujen opiskelijat voivat käyttää Frankin palvelua ilmaiseksi. 
Katso lista Suomen ammattikorkeakouluista.

Jos opiskelet joko Poliisiammattikorkeakoulussa tai Högskolan på Ålandissa, liity lisäksi oman opiskelijakuntasi jäseneksi saadaksesi palvelumme käyttöön. Muussa tapauksessa voit rekisteröityä Frankin käyttäjäksi käyttäen Opintopolku-varmennusta.

Yliopisto-opiskelijat
Kaikkien Suomen yliopistojen kandidaatti- tai maisteriopiskelijat voivat käyttää Frankin palvelua ilmaiseksi. 
Katso lista Suomen yliopistoista.

Yliopiston jatko-opiskelija: Liity lisäksi oman ylioppilaskuntasi jäseneksi, jos opiskelet jossain seuraavista yliopistoista: Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto, Svenska Handelshögskolan, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Åbo Akademi.


Toisen asteen opiskelijat
Saadaksesi Frankin palvelun käyttöön, sinun tulee olla päätoiminen opiskelija suomalaisessa lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opiskelijaoikeus varmennetaan Opetushallituksen Opintopolku-palvelusta.

Huomaathan: Mikäli haluat muovisen opiskelijakortin, sinun tulee liittyä opiskelijajärjestön jäseneksi. Voit liittyä oman järjestön jäseneksi alta:


SAKKI 
- Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto
SLL 
- Suomen Lukiolaisten Liitto
FSS 
- Finlands Svenska Skolungdomsförbund

Frank suosittelee aina opiskelijaa liittymään opiskelijajärjestönsä jäseneksi.

Mikäli opiskelet ulkomaisessa oppilaitoksessa
Tällä hetkellä pystymme ainoastaan varmentamaan opinto-oikeuden suomalaisista oppilaitoksista. Huomaathan, että voit kuitenkin tilata kansainvälisen ISIC-kortin, jolla saat opiskelija-alennuksia myös Suomessa. Lisää ISIC-kortista täällä (linkki: isic.fi).


Opiskelen avoimessa yliopistossa / korkeakoulussa / teen polkuopintoja, voinko saada Frank Appin käyttööni?

Valitettavasti avoimen väylän korkeakouluopintoja tai kansanopistossa opintoja suorittavat eivät ole oikeutettuja opiskelijakorttiin. Avoin korkeakouluopiskelu / kansanopisto opiskelu on sivutoimista ja yleissivistävää opiskelua eikä ko. opintoja suorittavilla opiskelijoilla ole tutkinnonsuoritusoikeutta – siksi järjestelmämme ei tunnista sinua opiskelijaksi eikä opiskelijastatuksen vahvistaminen valitettavasti onnistu.

Emme myöskään pysty varmentamaan polkuopintoja suorittavia opiskelijoita. Mikäli olet polkuopiskelija, suosittelemme tarkistamaan oletko oikeutettu opiskelijakorttiin opiskelijajärjestösi kautta liittymällä järjestön jäseneksi.


Opiskelen Maanpuolustuskorkeakoulussa, voinko saada Frank Appin käyttööni?

Emme valitettavasti pysty varmentamaan opiskelijoita Maanpuolustuskorkeakoulusta tällä hetkellä. Pyrimme lisäämään yhteistyötä eri koulujen välillä tulevaisuudessa, jotta mahdollisimman monet opiskelijat saisivat Frank Appin käyttöönsä. Pysythän siis valppaana tulevaisuuden varalta!


Palvelun käyttöehdot ja tietosuoja

Näet käyttöehtomme ja tietosuojakäytännöt kokonaisuudessaan täältä: frank.fi/tietosuoja


Haluan poistaa Frankin käyttäjätilini

Voit lähettää poistopyynnön Frankin profiilistasi. Pyrimme viemään tietojen poiston loppuun noin kuukauden sisään lomakkeen täyttämisestä.

Voit myös täyttää poistopyynnön
 
tästä linkistä. Muista kirjata lomakkeelle Frankin käyttäjätunnus! Mikäli antamallasi sähköpostilla ei löydy tiliä järjestelmästä, emme ole sinuun erikseen yhteydessä.

Vinkkejä ajankohtaisiin pulmiin

Etkö pääse sisään tunnuksillasi? Kyse voi olla siitä, että Frankin digitaalinen opiskelijapalvelu uudistui kokonaan heinäkuussa 2018. Päivityksen myötä Frank App sekä selaimella käytettävä verkkopalveluversio on yhtä ja samaa palvelua. Yksi palvelu, yhdet käyttäjätunnukset, kaikki suosituimmat ominaisuudet!

Jos sinulla on ongelmia uuden Frank Appin kanssa, tarkista löytäisitkö apua ongelmiisi täältä tai alempaa tältä sivulta muista usein kysytyistä kysymyksistä. Mikäli ongelmasi ei ole mikään näistä, otathan meihin yhteyttä info@frank.fi, kiitos.

Rekisteröityminen palveluun

Frank Appiin rekisteröityminen, ongelmia käyttäjätilissä sekä tietojen päivittäminen.

Koetin rekisteröityä, mutta palvelu sanoo "Antamillasi tiedoilla on jo rekisteröidytty palveluun".

Olet jo rekisteröitynyt palveluumme toisella tunnuksella, johon on liitetty henkilötietosi. Palveluun voi rekisteröityä yksillä henkilötiedoilla vain kerran, jonka vuoksi olet saanut kyseisen viestin. Usein kyseessä on koulun sähköpostin toinen kirjoitusasu (palvelu katsoo osoitteet eri sähköposteiksi) tai oma henkilökohtainen sähköpostisi.

Frankiin voi rekisteröityä millä tahansa sähköpostilla. Voit siis rekisteröitymisen sijaan kokeilla kirjautua palveluun muilla sähköposteillasi. Salasanan voit palauttaa “
Unohtuiko salasana?” -linkistä.

Jos et tiedä alkuperäistä tunnustasi, ota meihin yhteyttä sähköpostitse: 
info@frank.fiLiitä viestiin syntymäaikasi ja koko nimesi tunnuksen löytämiseksi! Liitä viestiin myös sähköposti, jota haluat jatkossa käyttää kirjautumiseen.


Koetin kirjautua palveluun, mutta palvelu sanoo “Lähetetyt tiedot eivät ole oikeita”.

Olet kirjautuessasi kirjoittanut salasanasi tai sähköpostiosoitteesi väärin. Kokeilethan kirjautumista niillä tunnuksilla, joilla olet alunperin rekisteröitynyt palveluumme. Sähköpostiosoitteesi täytyy kirjautuessasi olla täysin samassa muodossa kuin rekisteröityessäsi (välimerkit ja isot ja pienet kirjaimet huomioiden).

Mikäli et muista salasanaasi, voit palauttaa sen klikkaamalla "Unohtuiko salasana?" -linkkiä.  Jos et muista alkuperäistä tunnustasi, voit olla yhteydessä info@frank.fi, jolloin tarkistamme sen puolestasi. Muista laittaa viestiin mukaan syntymäaikasi ja koko nimesi tunnuksen löytämiseksi.


Sovellus on kirjannut minut ulos ja kun kirjauduin takaisin sisälle, app pyytää minua varmentamaan opiskelijastatukseni uudelleen. Mistä on kyse?

Sovellus voi kirjata käyttäjän ulos esimerkiksi sovelluksen uuden version päivityksen yhteydessä. Muussa tapauksessa kirjautuminen pysyy appissa, kunnes kirjaudut itse ulos.

Mikäli aiemmin normaalisti näkyneet opiskelutietosi ovat uuden kirjautumisen jälkeen kadonneet, olet todennäköisesti kirjautunut palveluumme väärällä sähköpostiosoitteella. Toisin sanoen, sinulla on palvelussa rekisteröitynä eri sähköposteja, ja statuksesi on varmennettu eri käyttäjätunnuksella. Kirjautuessasi sähköpostin tulee olla tismalleen sama, kuin millä olet ensimmäisen kerran rekisteröitynyt. Voit kokeilla eri sähköpostejasi kirjautumiseen.

Mikäli et muista salasanaasi, voit palauttaa sen klikkaamalla "Unohtuiko salasana?" -linkkiä.  Jos et muista alkuperäistä tunnustasi, ole yhteydessä meihin info@frank.fi, jolloin tarkistamme sen puolestasi. Muista laittaa viestiin mukaan syntymäaikasi ja koko nimesi tunnuksen löytämiseksi.


Miten voin palauttaa unohtuneen salasanan?

Voit palauttaa salasanasi klikkaamalla “Unohtuiko salasana?” -linkkiä kirjautumissivulla tai selaimessa: student.frank.fi/forgot-password. Mikäli palautukseen tarvittavaa koodia ei näy, tarkistathan myös sähköpostisi roskapostikansion. 


Puhelinnumeron varmentamisessa esiintyy virhe. Puhelinnumero on kuitenkin oikein ja kirjoitettu muotoon +358.

Puhelinnumeron varmennuksessa on luultavasti jokin väliaikainen häiriö, joka voi johtua muun muassa operaattorista tai siitä varmennusta yritetään ulkomailla. Ei hätää - voit suorittaa rekisteröitymisen loppuun myös ilman varmennusta, eikä puhelinnumero ole muutenkaan pakollinen tieto. Hyppää tällöin verifioinnin yli viimeisen kentän kohdalla tai vaihtoehtoisesti käynnistä sovellus uudelleen.

Voit halutessasi kokeilla varmentaa numerosi myöhemmin sovelluksessa tai selaimessa osoitteessa 
student.frank.fi. Jos ongelma jatkuu, ole yhteydessä info@frank.fi ja voimme lisätä numeron profiiliisi!

 ISIC

  • Mikä ISIC on?
  • Mistä voin tilata ISIC-kortin?

 Muovinen opiskelijakortti

  • Kuka voi tilata?
  • Miten ja milloin saan kortin?

 Frank App

  • Omat tiedot
  • Opiskelijakortin kuva
  • Opiskelija-alennukset

 Rekisteröityminen 

  • Palveluun rekisteröityminen
  • Ongelmia käyttäjätilissä
  • Tietojen päivittäminen

Yleistä

  • Ketkä voivat käyttää palvelua?
  • Käyttöehdot ja tietosuoja

Saitko jonkin näistä ilmoituksista?

“Emme pystyneet hakemaan tietojasi”

Opintopolku-linkissä on jokin virhe; linkkiin ei ole liitetty oikeita tietoja tai tiedoissasi ei ole esim. läsnäolotietoa. Tarkista ensin että olet luonut linkin kuvaohjeiden mukaisesti (linkki kuvaohjeisiin: frank.fi/omaopintopolku) ja jakanut mukaan vain aktiiviset opintotiedot. Linkistä avautuu opintotietosi, jossa tulisi lukea seuraavaa: nimi, syntymäpäivä, oppilaitos ja tutkinto, opinto-oikeuden voimassaolo sekä Lisätiedot-valikosta läsnäolotiedot. Jos tiedoissa on puutteita, ota ensin yhteys omaan oppilaitokseen. Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä myös Opintopolkuun koski@opintopolku.fi

“Antamillasi tiedoilla on jo rekisteröidytty”

Olet jo rekisteröitynyt palveluumme toisella tunnuksella, johon on liitetty henkilötietosi. Palveluun voi rekisteröityä yksillä henkilötiedoilla vain kerran, jonka vuoksi olet saanut kyseisen viestin. Kokeile kirjautua sisään toisella tunnuksella (esim. koulusähköpostin toisella kirjoitusasulla tai muulla sähköpostilla). Mikäli et muista alkuperäistä tunnusta, voit laittaa meille viestiä osoitteeseen info@frank.fi. Jotta löydämme alkuperäisen tunnuksen, sinun tulee laittaa viestiin mukaan syntymäpäiväsi, koko nimesi ja oppilaitoksesi.

“Lähetetyt tiedot eivät ole oikeita”

Olet kirjautuessasi kirjoittanut salasanasi tai sähköpostiosoitteesi väärin. Kokeilethan kirjautumista niillä tunnuksilla, joilla olet alunperin rekisteröitynyt palveluumme. Sähköpostiosoitteesi täytyy kirjautuessasi olla täysin samassa muodossa kuin rekisteröityessäsi (välimerkit ja isot ja pienet kirjaimet huomioiden).
Mikäli et muista salasanaasi, voit palauttaa sen klikkaamalla "Unohtuiko salasana?" -linkkiä.  Jos et muista alkuperäistä tunnustasi, voit olla yhteydessä 
info@frank.fi, jolloin tarkistamme sen puolestasi. Muista laittaa viestiin mukaan syntymäaikasi ja koko nimesi tunnuksen löytämiseksi.

Appi jumiutui lataus-näkymään (loading spinner)

Kokeile 1) sulkea ja käynnistää sovellus uudestaan, 2) varmista että sinulla on viimeisin versio Frank Appista käytössäsi ja tarvittaessa lataa uudempi versio ennen appin avaamista uudelleen, 3) tarkista, että puhelimesi on verkkoyhteydessä. Mikäli mikään näistä ei auta, voit laittaa viestiä info@frank.fi

En pysty aktivoimaan digitaalista opiskelijakorttiani, sovellus vain sanoo että “Jokin meni vikaan”. Mitäköhän tämä jokin mahtaa olla?

Tähän voi olla monia syitä, kuten:

Yhteistyöjärjestöt:

  • Opiskelijajärjestösi jäsenyys ei ole voimassa: Sinun tulee olla yhteyksissä omaan opiskelijajärjestöön ja varmistaa, että jäsenyytesi on voimassa. Mikäli jäsenyys ei ole voimassa, voit ostaa jäsenyyden järjestösi kautta. Jos et ole varma, koskeeko tämä sinua, katso lista yhteistyöjärjestöistä täältä: frank.fi/opiskelijajarjestot

  • Jäsenyys ei ole ehtinyt päivittyä: Jos olet vasta maksanut jäsenyyden, sen päivittymisessä kestää muutamia päiviä, minkä aikana opiskelijastatuksen varmentaminen ei vielä toimi. Kannattaa odottaa hetki ja kokeilla uudestaan.

  • Et ole ilmoittautunut läsnäolevaksi kuluvalle lukukaudelle tai läsnäolotieto ei ole vielä päivittynyt meille

  • Opiskeluoikeutesi on loppunut (esim. olet valmistunut): Frankin verkkopalvelu varmistaa opiskelijastatuksen reaaliajassa. Koska opinto-oikeutesi on loppunut, opiskelijavarmennuksesi ei sen takia toimi.

  • Syöttämissäsi tiedoissa on kirjoitusvirhe

  • Opiskelijajärjestösi rekisterissä ei lue sinun henkilöturvatunnuksesi loppuosaa

    • Lukiolaiset: Voit lisätä hetusi rekisteriin itse osoitteessa voltage.sebacon.net/lukiohetu. Tiedon päivittymisessä voi kestää pari päivää.

    • Ammattioppilaitoksen, ammattikorkeakoulun tai yliopiston opiskelijat: Ota yhteyttä omaan opiskelijajärjestöön ja pyydä heitä lisäämään hetun loppuosa rekisteriin/tsekkaamaan, että se on oikea. Tiedon päivittymisessä voi kestää pari päivää.

Oma Opintopolku -palvelu:

  • Et ole ilmoittautunut läsnäolevaksi kuluvalle lukukaudelle tai läsnäolotieto ei ole päivittynyt Opintopolun tietoihin

  • Opiskeluoikeutesi on loppunut (esim. olet valmistunut): Frank App varmistaa opiskelijastatuksen reaaliajassa Oma Opintopolku-linkistä. Koska opinto-oikeutesi on loppunut, ei opintotietokaan ole aktiivinen.

  • Syöttämissäsi tiedoissa on kirjoitusvirhe

  • Opintopolku -linkkisi on vanhentunut: tarkistathan että linkissä näkyy oikeat ja aktiiviset opintotiedot. Päivitä linkki tarvittaessa (linkki kuvaohjeisiin: frank.fi/omaopintopolku)

  • Et ole jakanut opintotietojasi oikein (jaa koko tutkinto), katso lisää kuvaohjeista: frank.fi/omaopintopolku

Jos rekisteröityminen ei onnistu henkilötunnuksella, kokeile omalla opiskelijanumerollasi!

Alennukset

Mitä kaikkia etuja digitaalisella opiskelijakortilla saa?

Digitaalisella opiskelijakortilla saat kaikki samat opiskelijaedut kuin muovisella opiskelijakortilla mm. VR:ltä ja joukkoliikenteestä. Digitaalisen opiskelijakortin tiedot päivittyvät automaattisesti opiskelijarekisteristä tai Oma Opintopolku-palvelusta! Ei vuositarrojen hakua ja sen käyttöönotto vie alle minuutin. Digitaalinen opiskelijakortti on veloitukseton. Digitaalisen opiskelijakorttisi löydät ilmaisesta Frank App sovelluksesta.

Huomioithan kuitenkin, että lopulta palveluntarjoajat päättävät itse siitä, millä perusteilla alennuksen myöntävät. Jos kohdallesi osuu palveluntarjoaja joka ei myönnä sinulle alennusta digitaalisella opiskelijakortilla, ilmoitathan siitä meille info@frank.fi.

Miksi edut eivät lataudu Frankin verkkopalvelussa?

Sinulla on todennäköisesti selaimessa jokin adblocker päällä, joka estää etujen latautumisen. Kannattaa siis ottaa se pois päältä meidän sivuilla vierailun ajaksi.

Etukoodi ei toimi, mitä teen? 

Tarkistathan että sinulla ei ole adblockeria tai vpn:ää päällä selaimessa. Voit myös kokeilla edun hyödyntämistä incognito-selaimella! Tarkista että koodiin ei ole tullut vahingossa ylimääräistä väliä ja että tuote/palvelu johon koodia käytät, kuuluu tarjouksen piiriin. Edun ehdoissa kerrotaan mihin etua voi käyttää ja mihin ei. Myös eduntarjoajan sivuilla saatetaan kertoa, jos tuotteeseen/palveluun ei voi käyttää alennuskoodia. Mikäli koodi ei lähde toimimaan, laitathan meille viestiä info@frank.fi!

Haluan ehdottaa uutta etua Frankille, miten se onnistuu?

Voit lähettää ehdotuksesi osoitteeseen info@frank.fi. Haluamme kehittää palveluamme jatkuvasti ja teidän ehdotuksenne ovat meille arvokkaita! 

Omien tietojen muutokset 

Nimeni on muuttunut, miten saan muutettua sen digitaalisen opiskelijakorttiini? 

Olethan päivittänyt nimen oman oppilaitoksen opiskelijapalveluhin sekä opiskelijajärjestöllesi? Saamme opiskelijan tiedot oppilaitoksilta tai opiskelijajärjestöiltä, eli kun tieto on päivitetty, se lähetetään opiskelijarekisteriimme. Muutoksen jälkeen tiedonsiirrossa kestää muutama päivä. Nimi päivittyy tämän jälkeen digitaaliseen opiskelijakorttiisi. Voit tarvittaessa kokeilla onko tieto jo päivittynyt klikkaamalla “Päivitä tiedot” profiilissasi.

Miten saan uuden koulutukseni tiedot näkyviin digitaaliseen opiskelijakorttiin?

Saat uuden koulutuksesi tiedot näkyviin menemällä profiiliisi ja klikkaamalla “Lisää koulutus” painiketta. Seuraamalla palvelun antamia ohjeita tarkkaan uuden koulutuksesi tiedot pitäisi näkyä digikortissasi heti. Mikäli ongelmia ilmenee, saattaa olla, että tietosi uudesta koulutuksesta ei ole ehtinyt vielä siirtymään rekisteriimme koulultasi tai opiskelijajärjestöltäsi. Tietojen siirrossa kestää usein muutama päivä läsnäoloilmoituksen ja opiskelijajärjestön jäsenmaksun maksamisen jälkeen. Mikäli vahvistat opiskelijastatuksesi Oma Opintopolku -palvelun kautta, pidäthän huolen, että olet luonut linkin kuvaohjeiden mukaisesti (kuvaohjeet: frank.fi/omaopintopolku).

Minulla on kaksi opinto-oikeutta. Miten saan tilattua opiskelijakortin haluamalleni tutkinnolle?

Vaihda tiedoistasi sovelluksesta se oppilaitos, minkä tiedoilla haluat korttisi tilata ja tee tilaus sitten. Tämä onnistuu kohdasta “Opiskelijajärjestön jäsenyys”.

Opiskelijastatuksen varmennus ja voimassaolo

Opiskelijastatuksen varmennus uuden lukukauden alkaessa, valmistuminen ja kortin voimassaolo.

Aloitan opiskelun syksyllä, milloin voin saada opiskelijakortin ja Frank Appin käyttööni?

Voit varmentaa opiskelijastatuksesi 1.8. lähtien, kun syyslukukausi alkaa. Statuksen varmennus onnistuu vasta, kun lukukausi ilmoittautuminen on rekisteröity omassa oppilaitoksessasi, sekä yliopisto-opiskelijoilla opiskelijajärjestön jäsenmaksu on rekisteröity.

Mikäli statuksen varmennus ei onnistu lukukauden ensimmäisenä päivänä, kokeilethan myöhemmin uudelleen. 
Yhteistyöjärjestöjen opiskelijoita päivitetään yliopistoilta rekisteriimme sitä mukaa, kun tiedot päivitetään yliopistolle. Tiedonsiirrossa kestää muutamia päiviä. Lukukauden alussa tiedonsiirrossa voi olla pidempiä viiveitä. Emme Frankilla hallinnoi opiskelijarekisterin tietoja, joten tarkistathan ensimmäiseksi omat tietosi yliopiston tai opiskelijajärjestön opiskelijapalveluista.

 

Aloitan opiskelun keväällä, milloin voin saada opiskelijakortin ja Frank Appin käyttööni?

Voit varmentaa opiskelijastatuksesi 1.1. lähtien, kun kevätlukukausi alkaa. Statuksen varmennus onnistuu vasta, kun lukukausi ilmoittautuminen on rekisteröity omassa oppilaitoksessasi, sekä yliopisto-opiskelijoilla opiskelijajärjestön jäsenmaksu on rekisteröity.

Mikäli statuksen varmennus ei onnistu lukukauden ensimmäisenä päivänä, kokeilethan myöhemmin uudelleen. 
Yhteistyöjärjestöjen opiskelijoita päivitetään yliopistoilta rekisteriimme sitä mukaa, kun tiedot päivitetään yliopistolle. Tiedonsiirrossa kestää muutamia päiviä. Lukukauden alussa tiedonsiirrossa voi olla pidempiä viiveitä. Emme Frankilla hallinnoi opiskelijarekisterin tietoja, joten tarkistathan ensimmäiseksi omat tietosi yliopiston tai opiskelijajärjestön opiskelijapalveluista.


Koetin varmentaa opiskelijastatustani, mutta palvelu ilmoittaa “Opiskelijaa ei löytynyt tietokannastamme. Kirjoititko varmasti tiedot oikein?”

Tietojasi ei löydy opiskelijarekisteristämme. Saamme tiedot rekisteriin oppilaitoksilta ja toisella asteella opiskelijajärjestöiltä, jos nämä ehdot täyttyvät:

  1. Opiskelija on läsnäolevana kuluvalla lukukaudella (syys: 1.8.-31.12., kevät: 1.1.-31.7.)
  2. Opiskelija on opiskelijajärjestönsä jäsen kuluvalla lukukaudella.

Mikäli olet juuri ilmoittautunut läsnäolevaksi tai maksanut järjestösi jäsenmaksun, tietojen päivittämisessä on viive. Tiedot päivittyvät yleensä muutaman päivän kuluttua siitä, kun maksusi on rekisteröity TAI toisella asteella; jäsenhakemuksesi sekä -maksusi on käsitelty järjestöllä.

Mikäli olet tehnyt lukukausi-ilmoittautumisen ja maksanut jäsenmaksun jo monta päivää (yli 7 päivää) sitten, tarkista ensisijaisesti omalta oppilaitokselta TAI opiskelijajärjestöltä, että tietosi ovat kunnossa. Lukukausien alussa (1.8. ja 1.1.) tiedonsiirroissa esiintyy viiveitä suurista opiskelijamääristä johtuen. Suosittelemme ensiksi kokeilemaan varmennusta uudestaan seuraavina päivinä, sillä tietoja saadaan rekisteriin päivittäin.

Huomaathan, että vaikka olet ilmoittautunut läsnäolevaksi jo ennen lukukauden alkua, voit silti aktivoida opiskelijastatuksen ja saada opiskelijakorttisi käyttöön vasta, kun lukukausi alkaa ja opinto-oikeutesi astuu voimaan. Opiskelijakorttia ei voi aktivoida tai tilata etukäteen.


Koetin varmentaa opiskelijastatustani, mutta palvelu ilmoittaa “Emme pystyneet hakemaan tietojasi antamasi linkin perusteella. Tarkista että linkki on toiminnassa.”

Opintopolku-linkissä tai opinto-oikeudessa on jokin virhe, jonka vuoksi statusta ei voida varmentaa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi, että linkkiin ei ole liitetty oikeita tietoja tai tiedoissasi ei ole läsnäolotietoa.

Tarkista ensin että olet luonut linkin kuvaohjeiden mukaisesti (linkki kuvaohjeisiin: 
frank.fi/omaopintopolku) ja jakanut mukaan vain aktiiviset opintotiedot. Linkistä avautuu opintotietosi, jossa tulisi lukea seuraavaa: nimi, syntymäpäivä, oppilaitos ja tutkinto, opinto-oikeuden voimassaolo sekä Lisätiedot-valikosta läsnäolotiedot.

Jos tiedoissa on puutteita, ota ensin yhteys omaan oppilaitokseen. Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä myös Opintopolkuun 
koski@opintopolku.fi.

Voit myös lähettää Opintopolku-linkkisi sekä Frankin käyttäjätunnuksesi meille osoitteeseen: 
info@frank.fi, niin tarkistamme tietosi.

 
Miksi digitaalinen opiskelijakortti näyttää voimassaoloajaksi syyskuun tai tammikuun loppua, vaikka olen maksanut koko lukuvuoden jäsenyyden?

Tietosi on lähetetty rekisteriimme vain kuluvan lukukauden osalta. Digikortti näyttää sillä hetkellä vain aktiivisen lukukauden (syys- tai kevät-) tiedot, vaikka olisitkin maksanut koko lukuvuoden jäsenyyden. Tällöin syksyn lukukausi ja uusi voimassaoloaika päivittyvät sovellukseen elokuun alkupuolella ja kevätlukukausi tammikuun alussa, mikäli jäsenyytesi ja läsnäolosi jatkuu.


Miksi voimassaolo ei päivity lukukauden vaihtuessa?

Jos olet varmentanut statuksesi henkilötunnuksella / opiskelijanumerolla…

  1. Tietojasi ei ole vielä saatu opiskelijarekisteriimme opiskelijajärjestöltäsi tai oppilaitokseltasi.
  2. Palvelu ei ole ehtinyt vielä hakemaan päivitettyjä tietoja rekisteristä. Tiedot haetaan kerran päivässä. Voit kokeilla päivittää voimassaolon klikkaamalla profiilissa “Päivitä tiedot”, jolloin palvelu hakee tietosi opiskelijarekisteristä.

Jos olet varmentanut tietosi Opintopolku-linkillä…

  1. Tarkistathan että läsnäolotietosi ovat päivittyneet Opintopolkuun ja että jaettu linkki on voimassa. Linkin voi joutua päivittämään lukukauden vaihtuessa, jos läsnäolotiedot päivittyvät tietoihisi lukukausittain.


Valmistun kesken lukuvuoden. Kuinka kauan digitaalinen opiskelijakortti toimii valmistumiseni jälkeen?

Kun opinto-oikeuttasi ei voida enää varmentaa opiskelijarekisteristä tai Opintopolusta, opiskelijastatuksen voimassaolo lakkaa. Digitaalinen opiskelijakortti toimii vielä noin kuukauden siitä päivästä, kun statusta ei voida varmentaa. Digitaalisen opiskelijakortin toimintalogiikka perustuu reaaliaikaiseen varmentamiseen, joten voimassaolo muuttuu valmistumisen johdosta, kun opinto-oikeutesi päättyy. Emme Frankilla voi pidentää digitaalisen opiskelijakortin voimassaoloa.


Miksi digitaalinen opiskelijakorttini ei ole enää voimassa tai voimassaolo on muuttunut?

Kun opinto-oikeuttasi ei voida enää varmentaa opiskelijarekisteristä tai Opintopolusta, opiskelijastatuksen voimassaolo lakkaa. Digitaalinen opiskelijakortti toimii vielä noin kuukauden siitä päivästä, kun statusta ei voida varmentaa. Tästä syystä päivämäärä voi muuttua.

Jos olet varmentanut statuksesi henkilötunnuksella / opiskelijanumerolla…

Tietojasi ei ole lähetetty opiskelijarekisteriimme oppilaitokseltasi tai opiskelijajärjestöltäsi. Tarkista että olet:

  1. Maksanut järjestön jäsenmaksun kuluvalle lukukaudelle. 
  2. Korkea-asteella: toimittanut maksustasi tarvittaessa kuitin oppilaitokselle, ja että maksu on rekisteröity oikealle lukukaudelle. Jos maksu on maksettu tilisiirtona, kuitti maksusta täytyy toimittaa. 
  3. Ilmoittautunut läsnäolevaksi kuluvalle lukukaudelle.

Jos olet juuri ilmoittautunut lukukaudelle ja maksanut jäsenmaksun, tiedot päivittyvät rekisteriimme muutaman päivän kuluessa. Mikäli tietojen päivittymisessä kestää kauemmin, tarkista ensisijaisesti omalta oppilaitokselta tai opiskelijajärjestöltä, että maksusi on rekisteröity kuluvalle lukukaudelle ja että läsnäolosi on rekisteröity.

Jos olet varmentanut tietosi Opintopolku-linkillä…

Tarkista, että Opintopolku-linkkisi on voimassa. Linkkiin asetetaan oletuksena 6 kuukauden voimassaolo, voit pidentää voimassaoloa Oma Opintopolku-palvelussa. Jos linkki ei ole voimassa, tai tiedoissa on muita muutoksia, voit jatkaa palvelun käyttöä päivittämällä tilillesi uuden Opintopolku-linkin.

Ohjeet linkin luontiin löydät täältä: 
frank.fi/omaopintopolku

Mikäli opiskelijastatuksen päivittäminen ei onnistu uudella Opintopolku-linkillä, lähetä linkki sekä Frankin käyttäjätunnuksesi (sähköposti) meille osoitteeseen: 
info@frank.fi, niin selvitetään asiaa tarkemmin!


Mitä tapahtuu, kun opiskelijastatukseni voimassaolo päättyy?

Kun voimassaolosi on päättynyt lopullisesti, siirrämme sinut Frank Alumni -käyttäjäksi. Opiskelijakortti sulkeutuu, mutta voit jatkaa Frankin alennusten (alennuskoodien) käyttöä vielä yhden vuoden (12 kk) ajan! Palvelu siirtää sinut automaattisesti alumni-käyttäjäksi, eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Digitaalinen opiskelijakortti on suljettu Alumni-käyttäjiltä.

Opiskelijakortin kuva

Miksi minun pitää lisätä profiilikuva rekisteröitymisen yhteydessä?

Kuva lisätään opiskelijakortin luomista ja tilausta varten. Kun kuva on lisätty rekisteröitymisvaiheessa, voit samantien käyttää digitaalista opiskelijakorttiasi. Sama kuva painetaan myös mahdolliseen muovikorttiin, joten kuvan lisääminen rekisteröityessä nopeuttaa muovisen kortin tilaamista myöhemmin. Kuvaa ei ole kuitenkaan pakko lisätä heti, vaan sen voi halutessaan lisätä myöhemmin. Jos et halua opiskelijakorttia, kuva ei ole pakollinen.

En saa ladattua kuvaa. Mistä se johtuu? 

Useimmiten ongelmana on  se, että kuva ei täytä opiskelijakortin kuvan kriteereitä. Opiskelijakortin kuvan kriteerit löydät alla olevasta kysymyksestä. Mikäli olet vaihtanut kuvan viimeksi alle kuusi kuukautta sitten, et pysty vaihtamaan kuvaasi vielä. Kuvanvaihto onnistuu vain kerran kuudessa kuukaudessa (kerran lukukaudessa) sillä kyseessä on virallinen opiskelijatunniste.

Haluaisin vaihtaa kuvan digitaaliseen opiskelijakorttiini. Miten vaihdan kuvan? 

Väärinkäytösten estämiseksi kuvan voi vaihtaa vain kerran lukukaudessa (6 kuukauden välein). Mikäli kuvasi ei täytä vaatimuksia ja se haittaa digitaalisen opiskelijakortin käyttämistä, voit laittaa meille viestiä osoitteeseen info@frank.fi ja pyytää vapautusta vaihtoon.

Mitkä ovat opiskelijakortin kuvan kriteerit? 

Onko sinulla kuvassa aurinkolasit, hattu, paksusankaiset silmälasit, erikoista taustaa tai vaikka kaveri tai kissa mukana kuvassa? Automaattinen kasvojentunnistus herjaa näistä. Kuvan on oltava 

  • taustaltaan neutraali
  • passikuvaa muistuttava
  • värillinen
  • neliön muotoinen (min. 300x300 pikseliä) 
  • kohtisuoraa kasvoihin nähden otettu kasvokuva

Hyvälaatuinen selfie käy, mikäli siinä näkyy selkeästi kasvosi kokonaisuudessaan. Varmista erityisesti, ettei kuvasi resoluutio ole liian suuri. Koko 300x300 on sopiva, kuten yllä mainittu.

Profiilikuva painetaan muoviseen opiskelijakorttiisi, joten jos lataat asiattoman kuvan, joudut korvaamaan oman korttisi uudelleentilaukseen liittyvät kulut. Korttisi ei silloin myöskään kelpaa opiskelijatunnisteena, eli se on hyödytön.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Tavoitat asiakaspalvelumme ma-pe sähköpostitse osoitteessa info@frank.fi. Voit myös soittaa meille tiistaisin klo 12-15 numeroon 050 322 0385. Puhelinpalvelu suomeksi ja englanniksi. Käytössämme ei ole takaisinsoittopalvelua. 

Laita viestiisi koko nimesi, syntymäpäiväsi sekä oppilaitoksesi asian käsittelyn nopeuttamiseksi! Vastaamme viestiisi mahdollisimman pian.

 Opiskelijastatuksen varmennus ja voimassaolo

  • Lukukausi alkaa
  • Valmistuminen
  • Digitaalisen opiskelijakortin voimassaolo
Takaisin ylös

Asiakaspalvelun aukiolo joulun aikaan
Asiakaspalvelumme on suljettu 23.12.2023-1.1.2024. Vastaamme yhteydenottoihin saapumisjärjestyksessä 2.1. Asian käsittelyn nopeuttamiseksi muistathan liittää viestiisi koko nimesi, oppilaitoksesi sekä syntymäpäiväsi. Vastaukset lähes kaikkiin kysymyksiin löytyy tältä UKK-sivultamme.

Uudet opiskelijat!
Voit varmentaa opiskelijastatuksesi aikaisintaan lukukauden alkaessa 1.1., kun läsnäolosi astuu voimaan. Huomaathan että tiedonsiirrossa voi esiintyä viiveitä, joten jos varmennus ei heti onnistu, kokeile myöhemmin uudestaan. 

Usein kysytyt kysymykset

 ISIC

  • Mikä ISIC on?
  • Miten aktivoin ISIC-korttini?

 MobilePay

 Muovinen opiskelijakortti

  • Tilausehdot
  • Lukuvuositarra

 Danske Bankin opiskelijakortti maksuominaisuudella (poistunut)

  • Maksuominaisuuden päättyminen
  • Kortti kadonnut

 Frank Appin käyttö ja digitaalinen opiskelijakortti

  • Väärä tunnus
  • Salasana
  • Sovellus on kirjannut käyttäjän ulos

 Rekisteröityminen palveluun

  • Tunnistautuminen opiskelijaksi
  • Tietojani ei löydy

Kenelle Frank on?

  • Kuka voi käyttää palvelua?
  • Käyttöehdot


 Opiskelijakortin kuva

 Opiskelijastatuksen voimassaolo

  • Valmistuminen
  • Uusi lukukausi

 Omien tietojen muutokset

  • Koulun vaihtuminen
  • Nimimuutokset

 Opiskelija-alennukset

 Saitko jonkin näistä ilmoituksista?

  • “Emme pystyneet hakemaan tietojasi”
  • “Antamillasi tiedoilla on jo rekisteröidytty”
  • “Lähetetyt tiedot eivät ole oikeita”

Danske Bankin opiskelijakortti maksuominaisuudella (poistunut 05/2021)

Opiskelijakortissani olevan maksuominaisuuden voimassaolo on päättymässä 2021, saanko uuden kortin?

Danske ei lähetä uutta korttia maksuominaisuuden päätyttyä kesäkuun 2021 jälkeen. Jos siis korttisi maksuominaisuus on vanhentumassa heinäkuussa 2021, et saa enää uutta maksukorttia pankilta. Jos korttisi maksuominaisuus on vanhentumassa kesäkuussa 2021, etkä ole saanut uutta korttia, otathan yhteyttä Danske Bankin asiakaspalveluun.

Huom! Voit kuitenkin käyttää korttiasi ja ISIC-ominaisuuttasi edelleen tavallisena opiskelijakorttina, kunhan kortissa on voimassaoleva lukuvuositarra.

Opiskelijakortissani on ISIC-ominaisuus, jonka piti olla 5 vuotta voimassa. Mitä sille käy?

ISIC-korttisi on voimassa samaan tapaan kuin opiskelijakorttisi, eli voimassaolevalla lukuvuositarralla. Muistathan että voit aktivoida ISIC-korttisi digitaalisena ISIC appissa ja hyödyntää korttiasi myös digitaalisena. Ohjeet ISIC:n aktivointiin appissa löydät tältä UKK-sivulta.

Mitä tapahtuu Dansken asiakastililleni nyt kun opiskelijakortti maksuominaisuudella on poistunut?

Ei mitään, samat ehdot pätevät Danske-asiakkuuteen, eli kunnes valmistut on palvelun käyttö sinulle ilmaista. Mikäli maksukorttisi voimassaolo päättyy ja haluat lisätietoja asiakastilistäsi, otathan yhteyttä Dansken asiakaspalveluun.

Opiskelijakorttini maksuominaisuus on voimassa vuoteen 2024, mitä sitten tapahtuu?

Maksuominaisuus kortissasi sekä pankkiasiakkuutesi pysyvät voimassa samoilla ehdoilla. Opiskelijastatuksesi on voimassa lukuvuositarralla, vaikka maksuominaisuus vanhenisikin.

Korttini katosi tai varastettiin, mitä nyt teen?

Ensiksi: sulje korttisi Dansken verkkopankista tai sulkupalvelusta (puh. 0200 2585, 24/7). Valitettavasti pankki ei lähetä enää uutta korttia kadonneen kortin tilalle. Voit ottaa pankkiasioissa yhteyttä Dansken asiakaspalveluun ja tilata tarvittaessa uuden maksukortin. Jos haluat muovisen opiskelijakortin, voit tilata uuden ilman maksuominaisuutta täältä: frank.fi/opiskelijakortti. Emme tee hyvityksiä kadonneista tai varastetuista korteista.

Jos kortissasi oli myös ISIC-ominaisuus, voit aktivoida ISIC-numeron digitaalisena maksutta. Ota yhteyttä info@frank.fi, niin ohjeistamme sinut eteenpäin.

Fredrikinkatu 55
00100 Helsinki

info@frank.fi

© Frank Students 2024

Instagram | Frank Students
Facebook | Frank Students
TikTok | Frank Students

Fredrikinkatu 55
00100 Helsinki

Lataa Frank AppAvoimet työpaikat

Pääsitkö opiskelemaan? Jatkuvatko opinnot tauon jälkeen?

Mikäli opintosi alkavat tulevalla syyslukukaudella, voit varmentaa statuksesi Frankille aikaisintaan elokuun alussa, kun uusi lukuvuosi alkaa 1.8.2023. Kokeilethan varmennusta uudestaan myöhemmin, mikäli se ei heti onnistu.