Frågor gällande studiekort eller -förmåner?

Kolla svaren på de vanligaste frågor nedan! Om du hittar inte svar till din fråga, skicka e-post och vi återkommer så snart som möjligt.

Hittade du inte svar på din fråga?

Vad tråkigt!

Ingen fara: Skicka oss e-post med din fråga så

återkommer vi med svar inom kort!

info@frank.fiLogga inFIEN
frank-logo_solid-white Created with Sketch.

MobilePay

Vad är detta?

Frank och MobilePay gör samarbete, som ger studerande tillgång till att betala med MobilePay så att de automatiskt identifieras som studerande vid betalning. För tillfället är denna lösning i bruk vid betalandet av studerandeluncher på en del studeranderestauranger i Finland.

Hurdan nytta har jag av samarbetet mellan Frank och MobilePay?

Tillsammans möjliggör Frank App och MobilePay att studiekortet inte längre behöver visas. Du får studierabatten automatiskt vid betalning av tjänsten eller produkten som leverantören erbjuder med MobilePay.

Hur får jag denna betallösning i bruk?

För tillfället är lösningen i bruk endast vid betalning av studerandeluncher i en del studeranderestauranger i Finland. Vi utvidgar tjänsten så småningom. Vi arbetar för att tjänsten skall vara tillgänglig till alla studerande på andra och tredje stadiet så fort som möjligt!

Om du är en högskolestuderande, hittar du länken från Frank Apps meny där det står "Koppla MobilePay och Frank". Se till att du har MobilePay och trygger på "Lägg till" i MobilePay appen också. 

 Vi informerar dig då betalningslösningen är i bruk mer omfattande. Under tiden som du väntar se till att du har vårt digitala studiekort Frank App och MobilePay på din telefon!

Var kan man använda detta betalsätt redan?

Se den aktuella listan över studentrestauranger på frank.fi/mobilepay.

ISIC

Vad är ISIC?

ISIC-kortet är den enda internationellt godkända studerandeidentifikationen. ISIC har över 10 000 studieförmåner i 130 länder. Vi vill erbjuda studerandeförmåner till alla studerande i Finland, både hemma och runt världen. Därför har studerande möjlighet att kombinera världens billigaste ISIC kort till sina studiekort. ISIC-nummer till studiekortet i plast kostar 15 € / 5 år eller den digitala ISIC-nummer för Frank App kostar  4 € / år.

Hur får jag ISIC-kort till studiekortet i plast?

ISIC-kortet kan skaffas till i samband med beställningen av ditt studiekort. ISIC-kortets pris är 15 € / 5 år. 

Jag vill köpa det digitala ISIC-kort. Hur gör jag det? 

Du kan skaffa ett digital ISIC-kort från Frank App för 4€ / år. Du kan enkelt köpa ett digital ISIC-kort när du köper ditt digitala studiekort. Om du vill uppgradera ditt digitala kort med ett ISIC-kort senare kan du göra det från länken på baksidan av ditt digitala studiekort. Din ISIC-nummer finns efter köpet på den sidan också. Tryck på streckkodsbilden på ditt studiekort för att se baksidan av kortet och den digitala ISIC nummer. Kom ihåg att aktivera din digitala ISIC-nummer på ISIC appen!

Jag har redan ett ISIC-kort. Kan jag lägga till det till ett nytt studiekort i plast?

Tyvärr kan inte ett existerande ISIC-kort kombineras med nya kort. I fall du vill ha ett ISIC-kort i ditt nya studiekort i plast skall du köpa ett ny ISIC-kort i samband med kortbeställningen. I fall du vill använda det existerande kortet digitalt kan du ladda upp ISIC Appen och beställa ett nytt kort utan ISIC-egenskapen.

Du kan registrera dig på ISIC App med ditt eget ISIC nummer, som du hittar på Frank App genom att trycka på streckkod, eller på din studiekort i plast. Du får samma förmåner med det digitala kortet som med kortet i plast. Mer information hittar du på isic.fi/isic-info/isic-app/.

Hur tar jag mitt digitala ISIC-kort i bruk?

ISIC-nummer i Frank App är inte redan ISIC kortet. Registrera dig till ISIC App. Du behöver din ISIC-nummer som du hittar på Frank App genom att trycka på streckkod, eller på din studiekort i plast. ISIC-nummer börjar och slutar på ett bokstav.

Registreringsprocessen steg för steg:

  1. Ladda ner ISIC appen (Android eller iOS)
  2. Tryck på “Sign up” på framsidan eller menyn.
  3. Skriv in ditt namn så som du har skrivit det i beställningsformuläret, och din ISIC-licens, och tryck på “Check”.
  4. Skriv in en mejl-adress där du kan verifiera din registrering och kom på ett lösenord för framtida inloggningar på ISIC-appen.
  5. Läs och acceptera villkoren och tryck på “Sign up”.
  6. Klicka på verifieringslänken som du har fått på mejlen på den mejl-adressen som du angett.

Varifrån hittar jag mitt digitala ISIC-kort och hur länge är det giltig?

Du hittar ditt digitala ISIC-kort i Frank App genom att trycka på streckkod, eller på din studiekort i plast. ISIC-nummer börjar och slutar på ett bokstav och den har 14 karaktär. Det digitala kortet är giltig ett år och du ser giltighet på din Frank App profilen (scrolla ner till Studieuppgifter). Kom ihåg att aktivera ditt digitala kort på ISIC appen för att ISIC-nummer bara i Frank App är inte det officiellt kort! 

Vad är min ISIC-nummer?

ISIC-nummer börjar och slutar till ett bokstav och den har 14 karaktär (till exempel: S358000000000X). Du hittar ISIC-numren antigen på Frank App genom att trycka på streckkod eller på din studiekort i plast. Digitala ISIC-kort är giltig ett år och kortet på studiekort i plast för 5 år. 

Studiekort i plast för högskolestuderande

Beställningsvillkor

De följande villkoren gäller vid köp av studiekort om inte annat bestämts i den finska lagen:

Pris och betalning

  • Alla pris innehåller moms. Betalningen skall utföras i sin helhet innan studiekortet produceras och skickas till mottagaren via post.

Kortets produktion och leverans

  • Alla studiekort produceras och skickas först då betalningen är utförd i sin helhet. Leveransen är möjlig endast i Finland och standard leverans (2. klass post).

Annullering  och retur av beställning

  • Det är inte möjligt att annullera beställningen av studiekortet om beställningen inte avbryts innan betalning. Den finska konsumentskyddslagen tillämpas till annulleringen av studiekortsbeställningen.


Varför kan jag inte beställa ett studiekort i plast?
Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda våra plastkort till studenter som är registrerade vid Utbildningsstyrelsens Min Studieinfo -service.

Att ge studenter Frank's fysiska studentkortlösningar kräver att students studentkår samarbetar med Frank. Se mer: 
frank.fi/sv/studerandeorganisation/.


Jag försöker betala mitt studiekort, men betalningen går inte av någon orsak igenom. Vad beror detta på?

Granska först att du säkert matat in dina kortuppgifter korrekt. I fall uppgifterna är korrekta och betalningen fortfarande inte går igenom har din betalning antagligen hindrats från din bank – du kanske har inställningar på ditt kort som t.ex. hindrar webb-inköp. Det lönar sig att ändra inställningen åtminstone tillfälligt via din egen webb-bank eller genom att kontakta din bank.

Med vilket betalkort kan jag betala beställningen av det vanliga studiekortet i plast, eller kan jag betala i webb-bank?

Beställningen kan betalas med alla de vanligaste betalkorten (debit och kredit) inklusive alla Visa och Mastercard kort (också Visa Electron) och American Express. Tyvärr, kan beställningen inte betalas i webb-banken.

Jag beställde ett kort. Hur får jag den? Hur lång tid tar det att anlända? 

Kortet anländer till dig på den adress som du matade in vid beställningen. Studiekort med betalningsfunktion postas däremot till adressen som finns i Befolkningsregistret. Det tar cirka 2 veckor att anlända.

Jag har  studierätt för både grund- och fortsatta studier. Hur kan jag välja mellan blått och grönt kort?

Vi identifierar automatiskt vilken kort-typ studerande är berättigad till. I fall du har studierätt till både grund- och fortsatta studier ser vi endast den som är märkt som primär studierätt. 

Granska själv innan beställning vilken studierätt du har märkt som primär på profil-sidan. I fall du vill beställa ett blått kort (grundexamens studierätt), men dina uppgifter säger fortsatta studier, kontakta ditt eget universitet och be dem ändra dina grundstudier till dina primära studier. Gör kortbeställningen först då uppgifterna uppdaterats på din Frank profil.

Mitt namn eller studieplats har ändrats. Måste jag beställa ett nytt kort?

I fall du vill använda studentlegitimation i plast lönar det sig att beställa ett nytt studiekort. Studerande kan ibland bli tvungna att bevisa sin identitet med t.ex. pass och då måste uppgifterna stämma överens. Speciellt ISIC-kombinationskorten med gamla namn kan orsaka problem utomlands. Många studerandeorganisationer delar heller inte ut nya läsårsdekaler till kort med gamla namn eller studieplats.

Då du byter namn, anmäl detta först till universitetet/studerandekåren. Granska att nya namnet/högskolan är uppdaterad i Franks tjänst innan du beställer kortet! I fall systemet fortfarande visar fel namn, försök uppdatera uppgifterna på Frank profil-sidan.

Studiekortet i plast visar inte mitt hela namn, utan det är avkapat på mitten. Kan jag ändå använda kortet?

Namn är avkapad på grund av att namnet var för långt för fältet. Detta borde inte orsaka problem med användningen av kortet.

Mitt studiekortet i plast har försvunnit. Vad skall jag göra?

I fall du hade…

  • Studiekort med betalningsfunktion från Danske Bank stänga ditt gamla kort på webbtjänsten eller genom att ringa 0200 2585 (24/7)
  • Studiekortet Aktia Wallet/Elisa Lompakko med betalegenskap. Stänga kortet på Aktia Wallet Appen eller genom att ringa till 0800 0 2477. Tyvärr kan dessa studiekort inte ersättas, så i fall du vill ha ett nytt studiekort i plast kan du beställa ett nytt kort i Franks tjänst.
  • Studiekort utan betalningsfunktion kan du ersätta genom att beställa ett nytt studiekort i vår tjänst. 

Vad är en läsårsdekal och hur får jag den?

Läsårsdekalen är ett bevis på ditt medlemskap i studerandeorganisationen och närvaro. Du behöver inte skaffa ett nytt studiekort varje år, utan en ikraftvarande läsårsdekal räcker för att få studieförmånerna. I ärenden relaterade till läsårsdekaler lönar det sig att vara i kontakt med din egen studerandeorganisation, eftersom de ansvarar för allt som gäller dekalerna!

Digitala studiekortet & Frank App

Vem kan ta det digitala studiekortet i bruk?

Alla närvarande studerande i finländska yrkesläroanstalter, gymnasier, yrkeshögskolor eller universitet.

Du kan registrera dig till Frank App med ett finskt personnummer eller bara studentnummer. Om du inte har ett finskt personnummer använder du bara ditt studentnummer och du kan använda Franks digitala studentkort med framgång.

Jag har redan registrerat mig till Frank, men vid inloggning påstår tjänsten att mina studerandeuppgifter är i bruk redan. Vad gör jag?

Antagligen har du redan registrerat dig tidigare. Försök att logga in istället och granska att e-post adressen är exakt lika som den du registrerat dig med. Det lönar sig att också försöka skriva e-post adressen så att namn inleds med stor bokstav i stil med Förnamn.Efternamn@mail.com, eftersom systemet är extremt nog med stora och små bokstäver. I fall problemet återstår kontakta info@frank.fi. Vänligen inkludera ditt namn, studieplats och födelsedatum i din meddelande!

Vid inloggning påstår tjänsten att uppgifterna är fel

Du kanske försöker med fel lösenord. Du kan ändra ditt lösenord vid inloggning genom att trycka på länken "Glömt ditt lösenord". Kontrollera att e-postadressen är korrekt skrivet. Kolla spam-mappen också.

Jag har glömt mitt lösenord. Hur kan jag byta den?

Du kan ändra ditt lösenord vid inloggning genom att trycka på länken "Glömt ditt lösenord". Kontrollera att e-postadressen är korrekt skrivet. Kolla spam-mappen också.

När du använder skolans e-post 
Observera att vår tjänst känner inte igen olika skol e-postmeddelanden som en (till exempel: @student.skola.fi eller @skola.fi). Se till att du skriver e-postadressen på rätt sätt när du loggar in eller registrerar dig.

Appen har loggats ut mig och när jag loggar in mitt studieinfo finns inte på studiekort. Vad kan jag göra?

Ibland kan appen logga ut sig vid uppdatering. Om ditt studieuppgifter var rätta tidigare, du har kanske loggat in med inkorrekt e-postadressen. Försöka logga in med olika e-postadresser. 

Om du minns inte ditt lösenord, du kan ändra det vid inloggning genom att trycka på länken "Glömt ditt lösenord" eller student.frank.fi/forgot-password. Kontrollera att e-postadressen är korrekt skrivet. Kolla spam-mappen också. Om du vet inte det originella användarkonto, skicka ett meddelande för oss info@frank.fi. Vänligen inkludera ditt namn, studieplats och födelsedatum i din meddelande!

Vilka förmåner får man med det digitala kortet?

Det digitala studiekortet ger dig tillgång till alla samma studieförmåner som studiekortet i plast, bl.a. VR och kollektivtrafik. Det digitala studiekortets information uppdateras automatiskt (inga dekaler behövs alltså) och tar bara några minuter att ta i bruk. Det digitala studiekortet kostar ingenting från juli 2019 framåt. Du hittar digitala kortet i Frank Appen som annars kan användas gratis.

Noticera att det tar en stund att få ut informationen till alla tjänsteleverantörer och de som erbjuder rabatter har rätt att själv bestämma på vilka villkor de beviljar rabatterna. I fall du träffar på en leverantör som inte beviljat rabatten på grund av av det digitala studiekortet kan du anmäla detta till Frank.

Kostar nedladdning eller användning av Frank App och det digitala studiekort något?
Nej. Frank App med alla dess funktioner är helt gratis, inklusive det digitala studentkortet!

Behöver jag ha det traditionella studiekortet i plast för att få tillgång till det digitala studiekortet?

Nej, det behöver du inte. Det digitala studiekortet får du i fall du är närvaroanmäld för ifrågavarande termin.

Jag tog examen innan slutet av läsåret. Hur länge fungerar digitala studiekortet efter det?

Digitala studiekortet kontrollera studerandestatus i realtid. Om din närvaroinformation försvinner, t.ex. då du tar examen under läsåret, fungerar det digitala studiekortet för ytterligare en månad efter att uppgifterna har försvunnit, varefter det slutar fungera.

Appen crashar eller fungerar inte på något annat sätt. Varför?

Först och främst ber vi om ursäkt! Granska först att du har uppdaterat appen till den nyaste tillgängliga versionen. Uppdatera också operativsystemet på din telefon till den nyaste versionen. I fall problemet inte reder ut sig skulle vi uppskatta i fall du rapporterar om problemet till oss på  info@frank.fi.

Appen fungerade inte när jag skulle bevisa min studentstatus. Vad nu?

Vi är mycket ledsna att vår app har svikit dig i en situation den har utvecklats för. Det kan finnas flera anledningar till varför appen inte fungerade som du kan hitta mer information om på denna sida.

Tyvärr finns det tillfälliga störningar eller andra fel i digitala tjänster. Vi gör vårt bästa att inga fel uppstår, men vi är inte ansvariga för de tillfälliga avbrott i Frank App, digitalt studiekort eller Franks andra tjänster eller om besvär som uppstår därav. Du kan läsa om användningsvillkoren här (frank.fi/sv/villkor/).

När du tar Frank App och digitalt studiekort i bruk, accepterar du att tjänsten kommer med en risk för avbrott, även om Frank App har visat sig att vara extremt tillförlitlig sedan lanseringen i 2016. Vi arbetar ständigt för det att du kan lita på endast det digitala studiekortet som studentlegitimation!

Om du vill vara helt säker på att inga avbrott på kritiska ögonblick någonsin inträffar, kanske vill du skaffa ett studiekort i plast och se till att det alltid finns en giltig läsårsdekal på det och att kortet är med dig när du behöver det.

Förmånsleverantören vet inte vad det digitala studiekortet är. Vad skall jag göra?

Du kan visa presentationstexten för det digitala studiekortet på Franks hemsida (länken: frank.fi/sv/studentkort/). I problemfall kan du också vända dig till din studerandeorganisation eller låta oss veta om leverantören på info@frank.fi.

Vad händer med digitala kortet om jag inte är i kontakt med internet?

Du kan använda ditt digitala studentkort offline för en vecka. Om du har Frank App version 3.1.0 (eller senare version), vid kontaktfel lagar Frank App din digitala studentkortinformation under en vecka, varefter du måste ansluta Frank App till ett nätverk för att uppdatera data. Vid kontaktfel är förmåner inte i bruk.

Jag hittar inte appen i App Store eller Google Play.

I fall du inte ser Frank App i din egen app affär, kan det bero på följande orsaker:

  • Ditt operativsystem är föråldrat: Frank App kan laddas upp på iPhone-apparater med iOS 9+ operativsystem och Android apparater med Android 4.4.+ -operativsystem.
  • Du använder Windows Phone: Appen kommer inte att vara tillgänglig på dessa apparater.
  • Du använder en Lenovo apparat: Frank App stöder inte apparatens Android-version.

Jag har en Windows Phone. Finns det digitala studiekortet tillgängligt för Windows Phone –telefoner?

Frank App finns inte tillgänglig till Windows Phone –telefoner. Frank Students kommer inte heller i framtiden utveckla en Windows Phone version av appen.

Danske Banks studiekort med betalningsfunktion

Beställningsvillkor

De följande villkoren gäller vid köp av studiekort om inte annat bestämts i den finska lagen:

Pris och betalning

  • Alla pris innehåller moms. Betalningen skall utföras i sin helhet innan studiekortet produceras och skickas till mottagaren via post.

Kortets produktion och leverans

  • Alla studiekort produceras och skickas först då betalningen är utförd i sin helhet. Leveransen är möjlig endast i Finland och standard leverans (2. klass post).

Annullering  och retur av beställning

  • Det är inte möjligt att annullera beställningen av studiekortet om beställningen inte avbryts innan betalning. Den finska konsumentskyddslagen tillämpas till annulleringen av studiekortsbeställningen.


Vem kan beställa studiekort med betalninsfunktion?

Detta kort kan köpas av alla högskolestudenter vars studentkår samarbetar med oss (se dem här: frank.fi/sv/studerandeorganisation/). Du måste ha ett giltigt finskt pass eller identitetskort (körkort eller uppehållstillståndskort är ogiltigt) för att slutföra en beställning på internet. Du måste också förstå finska eller svenska och din bank har gått med på Tupas-autentisering.

Om du har några frågor om Danske Banks studentkort med en betalningsfunktion kan du kontakta Danske Banks kundtjänst för studenter via telefon: +358 200 25884 (må-fre kl. 8–20) eller i chatt på Franks eller Danske Banks webbplats.

Jag vill ha ett studiekort med betalningsfunktion. Blir jag automatiskt kund hos Danske Bank?

Om du inte redan är Danske Banks kund blir du det vid beställningen. I fall du har ett finskt pass eller personkort (körkort duger inte) och förstår finska eller svenska kan du bli en kund hos Danske Bank i webbtjänsten.

När du beställer kortet får du Danske Banks Silver-tjänstepaket kostnadsfritt för hela din studietid och efter din examination fram tills du fyller 28 år. Med andra ord kostar varken kortet eller kundförhållandet dig något under studietiden. Mer information om att bli kund och om banktjänsterna hittar du på Danske Banks hemsida!

I fall du inte vill bli kund hos Danske Bank kan du beställa studiekortet i plast utan betalningsfunktion för 25€ (innehåller leveransavgift).

Jag höll på att beställa ett studiekort med betalningsfunktion, men min kontakt avbröts på Danske Banks hemsida på grund av ett tekniskt fel. Beställningen avbröts. Vad skall jag göra?

Vi ber om ursäkt för problem med beställningen! För att komma vidare med din beställning logga in på nytt i Franks tjänst och gå tillbaka till beställningen från framsidan. Välj alternativet som ger dig möjlighet att fortsätta ditt tidigare beställning och då leder Franks tjänst dig vidare till Danske Banks sida. Du kommer att fortsätta beställningen genom att identifiera dig med dina webb-banks koder. Försök alltid i första hand att avsluta den påbörjade beställningen.

I fall avslutandet av beställningen inte vill fungera, kontakta Danske Banks kundtjänst för studerande på kundservicenumret 0200 25884 (må-fre 8-20) eller chatta i samband med beställningen. 

Går det att beställa ett studiekort med betalningsfunktion med alla finska bankernas webbankskoder?

Beställningen lyckas utan kontorbesök om du har webbankskoder av Danske Bank, Nordea, Osuuspankki, S-Pankki, Aktia, Ålandsbanken, Handelsbanken, Säästöpankki, POP-Pankki eller Oma Säästöpankki.

Jag försöker beställa Danske Banks studiekort med betalningsfunktion. I beställningen syns dock fel leveransadress. Hur ändrar jag adressen?

Leveransadressen kommer direkt från Befolkningsregistret. I fall adressen är fel, anmäl din nya adress till Befolkningsregistret via länken: www.posti.fi/flyttanmalan/ och fortsätt din beställning först efter den nya adressen syns.

Kortet jag beställde har inte kommit fram på 2-3 veckor, vad skall jag göra?

Vi ber om ursäkt för att kortet för någon orsak inte hittat fram! Granska att Befolkningsregistret har rätt adressuppgifter på: verkkopalvelu.vrk.fi/Omat/Etusivu.aspx. I fall adressuppgifterna är felaktiga, ändra det först här: www.posti.fi/flyttanmalan/. Efter detta kan du beställa ett nytt kort på Danske Banks webbtjänst, mobil eller tablett.

Vad betyder förfallodatumet på mitt studiekort? Måste jag beställa ett nytt kort?

Förfallodatumet på ditt kort gäller endast betalegenskapen på ditt kort. Om ditt kort beställdes före hösten 2017, borde Aktia ta hand om ditt kortförnyelse. Aktia erbjuder dock inte längre betalkort med studiekortet. Om du vill att ditt studiekort fortsätter att ha en betalningsfunktion kan du beställa ett nytt studiekort som erbjuds av Danske Bank!

I fall du inte anser betalningsegenskapen väsentlig behöver du inte oroa dig för förfallomånaden. Du kan använda studiekortet normalt. Eventuell ISIC-egenskap är i kraft i fem år och normal studerandestatus till slutet av dina studier med ikraftvarande läsårsdekal.

Vem kan registrera sig till Franks tjänst?

Vem kan ta det digitala studiekortet i bruk?

Franks tjänst är tillgänglig för alla studerande på andra stadiet, yrkeshögskolestuderande och universitetsstuderande i Finland.

Studerande i yrkeshögsskolor och universitet måste ha anmält sig till den aktuella terminen.


Yrkeshögskolestuderande:
Studerande från alla finska yrkeshögskolor kan använda Franks-tjänsten gratis.


Se listan över finska yrkeshögskolorna.

Om du studerar på antingen Polisyrkeshögskolan eller Högskolan på Åland, registrera dig som medlem i din studentkår för att få Franks tjänst.

I alla andra fall kan du börja att använda Franks tjänst genom ett annat sätt att verifiera din studierätt.

Universitets studerande:
Kandidat- eller magisterstuderande från alla finska universitet kan använda Franks tjänsten gratis.

Se listan över finska universiteten.

Forskarstuderande: Bli medlem i din egen studentorganisation om du studerar vid ett av följande universitet: Aalto-universitetet, Helsingfors universitetet, Östra Finlands universitetet, Jyväskylä universitetet, Lapplands universitetet, Villmanstrands och Lahtis tekniska universitetet, Svenska handelshögskolan, Konstuniversitetet, Åbo universitetet, Åbo Akademi.

Gymnasie- och yrkesstuderande:
Du måste vara medlem i din egen studentorganisation för att kunna använda Franks tjänst. Du kan gå med i din organisation nedan:


SAKKI 
- De yrkess­tu­de­ran­des förbund i Finland
SLL 
- Finlands Gymnasistförbund
FSS 
- Finlands Svenska Skolungdomsförbund

Frank rekommenderar alltid att en student går med i deras studerandekår.

Vem kan inte ta det digitala studiekort i bruk?

Tyvärr är stundenter som studerar på öppna universitetet/högskolan eller på folkhögskola inte berättigade till studiekort. För att få tillgång till studiekort och studentstatus måste studierna vara heltid och leda till en examen. Öppna universitetsstudier och studier på folkhögskola är deltid och kategoriseras som allmän utbildning. Tyvärr har studenter som avslutar öppna universitet/högskolan eller studier i folkhögskola inte rätt att genomföra en examen - därför känner vårt system inte igen dig som student och tyvärr är det inte möjligt för dig att bekräfta din studentstatus eller få ett studiekort.

Om du studerar utomlands: Vi kan verifiera studerande bara från finska instituten för tillfället. Fast du kan beställa ett ISIC-kortet som ger studieförmåner också i Finland. ISIC-kortet tillåter inte rabatter för kollektivtrafik. Mer om ISIC-kortet i Finland finns här (länken: isic.fi/)

Användarvillkor

Ser ut våra användarvillkor och integritetspolicy på: frank.fi/sv/villkor

Registering till tjänsten

Bekräftelse av studierätt lyckas inte. Vad beror detta på?

Det kan finnas många skäl för det, som:

Studerandekår i samarbete (se mer: frank.fi/sv/studerandeorganisation):

  • Ditt medlemskap i din studerandeorganisation är inte i kraft för tillfället eller din studierätt har tagit slut. Du skall vara i kontakt med din egen studerandeorganisation och försäkra dig om att ditt medlemskap är i kraft. I fall medlemskapet inte är i kraft kan du bli medlem genom din studerandeorganisation. Se våra samarbete studerandekår här: frank.fi/sv/studerandeorganisation. Frank App bekräftar studerandestatus i realtid genom ett system vars uppgifter kommer direkt från universitetet eller studerandekårerna. Eftersom din studierätt har tagit slut kan dina uppgifter inte längre skickas in och detta betyder att din studerandestatus inte längre bekräftas.
  • Du har inte närvaroanmält dig till den aktuella terminen eller dina närvarouppgifter har inte ännu uppdaterats till Frank.
  • Det finns ett fel eller dröjsmål på universitets eller studentkårs dataöverföring. I fall du anser att ditt medlemskap och din närvaro är i skick, kontakta din egen studerandeorganisation för att reda ut eventuella fel i registret.

I fall registreringen inte lyckas med ditt personnummer, pröva med ditt studentnummer.

Min Studieinfo:

  • Du har inte närvaroanmält dig till den aktuella terminen eller det har inte uppdaterats på Min Studieinfo
  • Din studierätt har tagit slut eller det har inte börjat. Frank App bekräftar studerandestatus i realtid genom ett system vars uppgifter kommer direkt från Utbildningsstyrelsens Min Studieinfo -service. Eftersom din studierätt har tagit slut kan dina uppgifter inte längre skickas in och detta betyder att din studerandestatus inte längre bekräftas. Du kan verifiera sig när terminen börjar, antingen i Augusti eller i Januari.
  • Länk från Min Studieinfo är inte giltig eller det finns en stavfel. Se till att länken har rätta information och datum finns i framtiden. Se instruktioner: frank.fi/sv/minstudieinfo 
  • Det finns inte rätta studieinfo på länken, ser instruktioner: frank.fi/sv/minstudieinfo  

Jag har registrerat mig på Franks hemsida tidigare eller använt appen förut men nu kan jag inte logga in med min gamla användarnamn. Vad kan jag göra?
Antagligen har du redan registrerat dig tidigare. Försök att logga in istället och granska att e-post adressen är exakt lika som den du registrerat dig med. I fall problemet återstår kontakta info@frank.fi. Vänligen kom ihåg att inkludera åtminstone ditt namn, studieplats och födelsedatum i din meddelande.

Före juli 2018 var Frank App och Franks webbtjänst (student.frank.fi) olika tjänster.  Detta innebar att man var tvungen att registrera sig till båda tjänsterna separat. Tyvärr gick det inte att överföra dina uppgifter till den nya tjänsten.På grund av detta, har du kanske inte haft några inloggnings uppgifter för den aktuella Frank Appen, trots att du har tidigare använt den.

Om du har registrerat dig till Franks webbtjänst efter sommaren 2017, har du redan inloggnings uppgifter som du ska använda för att logga in på Frank App. De är en och samma tjänst idag. Om du har problem med att logga in med dina befintliga uppgifter, fortsätt att läsa. Om du aldrig har använt någon annan version av vår tjänst än Frank App måste du registrera dig för den aktuella versionen igen.

Det uppstod ett problem vid verifikationen av telefonnumret. Telefonnumret är ändå korrekt inmatat och i formen +358.

Du kan hoppa över verifikationen när du kommer till sista fältet. Om du inte kommer dit kan du stänga appen och öppna den igen. Då kan du försöka verifiering igen från profilen. Du kan också prova göra det i webbläsaren på student.frank.fi. Ifall problemet fortsätter kontakta info@frank.fi, så lägger vi numret till din profil!

Jag har inte det finskt personnummer, hur kan jag registrera mig?
Du kan fortfarande verifiera dig själv som student till vår tjänst! Välj bara "Inget finskt personnummer?" och vår tjänst ger dig möjlighet att verifiera dig själv med ett studentnummer och ditt efternamn.

Fabiansgatan 28
00100 Helsingfors

info@frank.fi
Instagram | Frank Students
Facebook | Frank Students
Twitter | Frank Students
YouTube | Frank Students

© Frank Students 2022

Fabiansgatan 28
00100 Helsingfors

Innehåll

●  ISIC

  • Vad är ISIC?
  • Hur tar jag det digitala ISIC-kort i bruk?

MobilePay

 Digitala studiekortet och Frank App

  • Användarkonto
  • Lösenord

 Danske Banks studiekort med betalningsfunktion

 Registrering till tjänsten

  • Bekräftelse av studierätt
  • Information hittas inte

Kontakt information för kundservice

Vår kundservice betjänar Måndag till Fredag via info@frank.fi

Vänligen kom ihåg att inkludera åtminstone ditt namn, studieplats och födelsedatum i din meddelande för att påskynda lösningen av ditt problem. Vi återkommer till dig så snart som möjligt.

Fick du någon av de här meddelande?

"Verifiering misslyckades"

Studieinfo-länken är felaktig; där finns orättvisa information eller studierätt är inte giltig. Ser ut att du har gjort länken enligt instruktionerna (frank.fi/sv/minstudieinfo/) och har valt bara den aktiv studieuppgifter. Om du öppnar länken, där borde finns följande information: namn, födelsedag, studieplats och examen, studierätts giltighet och närvaroinformation när du tryck på Tillläggsuppgifter. Om informationen saknas någonting, kontakta först din studieplats. Du kan också skicka meddelande till Min Studieinfo på koski@opintopolku.fi.

"Mina studerandeuppgifter är i bruk redan" 

Meddelande betyder att du har redan registerad till tjänsten med en annan adressen. Försök att logga in men någon annan epost, till exempel med en annan version av skol-epost. Om du vet inte original användarkonto, skicka meddelande på info@frank.fi. Vänligen inkludera ditt namn, födelsedatum och studieplats till meddelande.

"Informationen som skickades var inte korrekt"

Under konstruktion, skicka meddelande på info@frank.fi. Lösenord eller epost-adressen är inkorrekt, prova att logga in med rätta informationen. Eposten måste skrivas på samma set än vid registering, med hänsyn till stora och små bokstäver och skiljetecken. Lösenordet kan återställas genom att välja "Har du glömt ditt lösenord?" eller genom länken: student.frank.fi/forgot-password. Om du vet inte din original användarkonto, skicka meddelande på info@frank.fi. Vänligen inkludera ditt namn, födelsedatum och studieplats till meddelande, så vi hjälper dig så snabb som möjligt!

Frank App fastnas (laddning spinner)

Försök att 1) stänga appen och öppna den igen, 2) se till att du använder den senaste versionen av Frank App, och om inte, uppdatera appen och öppna den igen, 3) se till att du har ett fungerande internet förbindelse. Om ingen av dessa hjälper dig kan du skriva till oss via info@frank.fi.

Jag kan inte aktivera mitt digitala studiekort, appen säger "Studerande hittades inte i vår databas.". Vad kan detta bero på?

Detta kan bero på många olika skäl, som:

Studerandekår i samarbete:

  • Ditt medlemskap i din studerandeorganisation är inte i kraft: Du skall vara i kontakt med din studerandeorganisation och bekräfta att ditt medlemskap är i kraft. I fall ditt medlemskap inte är i kraft kan du betala den genom din organisation.
  • Medlemskapet har inte hunnit uppdateras: I fall du just har betalat medlemskapet tar det ett par dagar för uppgifterna att uppdateras. Det lönar sig att vänta några dagar och försöka sedan på nytt.
  • Du har inte närvaroanmält dig för den aktuella terminen.
  • Din studierätt har tagit slut: (t.ex. examination). Frank App granskar din studerandestatus i realtid genom ett system som får sina uppgifter direkt från universitet eller studerandekår. Eftersom din studierätt tagit slut kan dina uppgifter inte längre skickas dit och därmed fungerar inte din studerandeidentifikation längre.
  • Det finns ett stavfel i de uppgifter du anmält sig in.
  • Det finns ett stavfel i det nationella studeranderegistret: Om medlemskapet och närvaron enligt dig är i skick, kontakta din egen studerandeorganisation för att reda ut eventuella fel i registret.
  • Slutdelen på din personbeteckning står inte i din studerandeorganisations register.
    • Gymnasister: Du kan tillägga din personbeteckning till registret här: voltage.sebacon.net/lukiohetu. Det kan ta några dagar för uppgifterna att uppdateras.
    • Studerande vid yrkesläroanstalter, yrkeshögskolor och universitet: Var i kontakt med din studerandeorganisation och be dem tillägga slutdelen på din personbeteckning till registret. Det kan ta några dagar för uppgiften att uppdateras.
    • Försök med studentnumret istället.

Min Studieinfo -service:

  • Du har inte närvaroanmält dig till den aktuella terminen eller dina närvarouppgifter har inte ännu uppdaterats
  • Din studierätt har tagit slut: (du har t.ex. blivit utexaminerad). Frank App bekräftar studerandestatus i realtid genom ett system vars uppgifter kommer direkt från Utbildningsstyrelsens Min Studieinfo -service. Eftersom din studierätt har tagit slut kan dina uppgifter inte längre skickas in och detta betyder att din studerandestatus inte längre bekräftas.
  • Du har skrivfel i de uppgifter du anmält sig in.
  • Länk från Min Studieinfo är inte giltig, se till att länken har rätta information och datum finns i framtiden.

Rabatter

Vilka förmåner får man med det digitala kortet?

Det digitala studiekortet ger dig tillgång till alla samma studieförmåner som studiekortet i plast, bl.a. VR och kollektivtrafik. Det digitala studiekortets information uppdateras automatiskt (inga dekaler behövs alltså) och tar bara några minuter att ta i bruk. Du hittar digitala kortet i Frank Appen som annars kan användas gratis.

Noticera att det tar en stund att få ut informationen till alla tjänsteleverantörer och de som erbjuder rabatter har rätt att själv bestämma på vilka villkor de beviljar rabatterna. I fall du träffar på en leverantör som inte beviljat rabatten på grund av av det digitala studiekortet kan du anmäla detta till Frank.

Varför finns det inga förmåner i tjänsten?

Du har antagligen någon adblocker på din webbläsare som hindrar uppladdningen. Det lönar sig att stänga av den när du besöker vår hemsida.

En rabatt fungerar inte. Vad skall jag göra?

Se till att du inte har AdBlocker eller VPN i din webbläsare. Du kan också försöka använda rabatten på incognito-webbläsare! Se till att rabattkoden är exakt samma som den borde vara och att det inte finns några extra tecken och att produkten du köper täcks av erbjudandet. I rabattvillkoren anges vad rabatten kan och kan inte användas till. Du kan också informeras på leverantörens webbplats om en rabattkod inte kan användas för produkten/tjänsten. Om koden inte fungerar skicka ett meddelande till info@frank.fi!

Jag vill rekommendera en ny rabatt till Frank. Hur gör jag det?

Du kan skicka ditt förslag till oss på info@frank.fi. Vi förbättrar ständigt vår service och kundens förslag är mycket värdefulla för oss!

Ändra din information till tjänsten

Hur ändrar jag mitt namn till tjänsten?

Har du uppdaterat ditt nya namn till skolans studenttjänster eller/och till din studentorganisation? Vi får studentinformation från universitet eller studentorganisationer så när din information har uppdaterats där överförs den till vårt studentregister. Denna överföring kan ta några dagar. Information uppdateras automatiskt till ditt digitala studentkort. Du kan kontrollera om den uppdateras genom att klicka på "Uppdatera information" på din profilsida.

Jag har bytt skola. Hur uppdaterar jag min information?

Du kan uppdatera din information genom att klicka på "Lägg till utbildning" i din profil. Sedan bör du följa instruktionerna noggrant. Efter detta ska din nya skolas information finnas på ditt digitala studentkort. Om du får problem kan det hända att din information från din skola/studentkår ännu inte har skickats till vårt register. Det tar vanligtvis några dagar innan informationen finns i vårt register efter att du har anmält dig till terminen och betalat studentkårens avgift.

Om du verifierar din studentstatus med en My Studieinfo-länk, se till att du har skapat länken korrekt (instruktioner:
frank.fi/sv/minstudieinfo/).

Jag har  studierätt för både grund- och fortsatta studier. Hur kan jag välja mellan blått och grönt kort?

Vi identifierar automatiskt vilken kort-typ studerande är berättigad till. I fall du har studierätt till både grund- och fortsatta studier ser vi endast den som är märkt som primär studierätt. 

Granska själv innan beställning vilken studierätt du har märkt som primär på profil-sidan. I fall du vill beställa ett blått kort (grundexamens studierätt), men dina uppgifter säger fortsatta studier, kontakta ditt eget universitet och be dem ändra dina grundstudier till dina primära studier. Gör kortbeställningen först då uppgifterna uppdaterats på din Frank profil.

Hur uppdaterar jag mitt permanenta finska ID till tjänsten?

Om du vill att ditt ID-nummer ska uppdateras till studentregistret, måste du kontakta universitetets studenttjänster eller studentkåren, som tar hand om att uppdatera studentregistret. Berätta för oss när du har kontaktat universitetets studenttjänster eller studentkåren i den här frågan, så vi vet att du också måste uppdatera ditt användarkonto.

Studentstatusens giltighet

Appen påstår plötsligt att min studerandestatus inte längre är i kraft. Vad handlar det om?

Din studierätt har tagit slut eller har det hänt någon annan ändring i uppgifterna i studeranderegistret. I fall din studierätt har tagit slut p.g.a. t.ex. examination kan du tyvärr inte fortsätta och använda det digitala studiekortet.

Frank App bekräftar studerandestatus i realtid från ett system vars uppgifter kommer direkt från universiteten eller studerandekårerna. Eftersom din studierätt har tagit slut kan dina uppgifter inte längre skickas dit och detta betyder att din studiestatus inte längre fungerar. Du kan ändå använda ditt studiekort i plast eller studieintyg från högskolan fram till slutet av medlemsperioden.

I fall din studierätt eller ditt medlemskap inte har tagit slut, var i kontakt med din egen studerandeorganisation för att reda ut saken.

Varför står det att mitt digitala studiekort är giltigt till slutet av januari, trots att jag har betalat för hela årets medlemskap?

Detta kan inträffa om vi har använt den information som skickats till oss av din studentorganisation för att kontrollera din studentstatus. Om din studentorganisation bara skickar data för den aktuella terminen, även om du har betalat för hela terminen, kommer det digitala kortet bara att visa data för den aktuella terminen vid den tiden. Höstterminen och den nya termen uppdateras till ansökan i början av augusti och vårterminen i början av januari.

Varför uppdateras min studentstatus inte när terminen har ändrats?

Antingen har din information ännu inte mottagits i vårt studentregister från din studentorganisation/skola eller så har tjänsten ännu inte haft tid att hämta uppdaterad information från registret. Du kan försöka uppdatera din status genom att klicka på "Uppdatera information" i din profil så kommer tjänsten att hämta din information från studentregistret.

Min Studieinfo -service: Se till att din länk fortfarande är giltig och har rätt, aktiv studieinformation. Ibland man behöver uppdatera länken, om informationen har ändrats efter termin bytas.

Jag tog examen innan slutet av läsåret. Hur länge fungerar digitala studiekortet efter det?

Digitala studiekortet kontrollera studerandestatus i realtid. Om din närvaroinformation försvinner, t.ex. då du tar examen under läsåret, fungerar det digitala studiekortet för ytterligare ungefär en månad efter att uppgifterna har försvunnit, varefter det slutar fungera.

Profilbild på studiekort

Varför måste jag ladda upp en profilbild vid registrering?

Officiella studiekort kräver en bild. När bilden har lagts till i registreringsprocessen, kan du använda ditt digitala studiekort direkt samt påskynda beställningen av ett plastkort senare.

Du behöver inte lägga till bilden omedelbart, du kan göra det senare. En profilbild måste läggas till om du ska beställa ett studiekort. Om du inte vill ha ett studiekort är bilden inte obligatorisk.

Jag kan inte ladda ner en bild. Varför är det så?

Det kan bero på att bilden inte uppfyller kriterierna eller så har det gått mindre än sex månader sedan den senaste uppdateringen. Du kan ändra bilden en gång var sjätte månad (en gång i terminen). Detta för att förhindra missbruk eftersom den digitala studentbilden också är ett officiellt student-ID. Du kan se bildkriterierna nedan.

Jag vill byta bilden till mitt digitala studiekort. Hur gör jag det?

För att hindra missbruk kan bilden endast ändras en gång i terminen. I fall din bild inte uppfyller kraven och det stör utnyttjandet av studiekortet, kan du be att få byta bilden på info@frank.fi

Vilka är kriterierna för studiekorts bild?

Har du solglasögon, hatt, någon speciell bakgrund eller t.ex. en kompis eller en katt i bilden? Vi använder ett automatiskt bildfilter som skyddar mot missbruk och opassande bilder. Filtret är väldigt noggrant. Bilden skall vara en neutral, passfotolik fyrkantig (minst 300x300 px) ansiktsbild. Också en selfie av hög kvalitet går, i fall ditt hela ansikte syns tydligt. Se också till att upplösningen på din profilbild är inte för stor. Sikta på 300x300 pixla.  

Profilbilden trycks på ditt studiekort i plast, så i fall du laddar upp en olämplig bild, är du själv ersättningsskyldig för beställningen av ett nytt kort. Ditt kort duger då inte heller som studentlegitimation, med andra ord är den värdelös.

Studiekort i plast

  • Läsårsdekal

Profilbild på studiekort

Studentstatusens giltighet

  • Examen från skolan
  • Ny termin

 Ändra din information till tjänsten

  • Skolbyten
  • Namnändringar

● Rabatter

Fick du någon av de här meddelande?

  • "Verifiering misslyckades"
  • "Mina studerandeuppgifter är i bruk redan" 
  • "Informationen som skickades var inte korrekt"

 Vem kan registrera sig till Franks tjänst?

  • Vem kan ta det digitala studiekortet i bruk
  • Användarvillkor

Gå tillbaka till toppen

Kundservice under sommar
Vår kundservice är stängt från 24.6.-10.7. Vi återkommer till ditt meddelande så snart som möjligt från 11.7. Vänligen kom ihåg att inkludera ditt namn, studieplats och födelsedatum i din meddelande för att påskynda lösningen av ditt problem. Ansvar för den vanligaste frågor hittas nedan.

Nya studerande!
Du kan aktivera ditt digitala studiekort när din studierätt blir giltig från 1.8. Vänligen notera att det kan finns förseningar med dataöverföringen. Om du kan inte verifiera ditt studierätt, prova igen senare.

Innehåll

●  ISIC

  • Vad är ISIC?
  • Hur tar jag det digitala ISIC-kort i bruk?

MobilePay

 Digitala studiekortet och Frank App

  • Användarkonto
  • Lösenord

 Danske Banks studiekort med betalningsfunktion (upphört)

 Registrering till tjänsten

  • Bekräftelse av studierätt
  • Information hittas inte

Studiekort i plast

  • Läsårsdekal

Profilbild på studiekort

Studentstatusens giltighet

  • Examen från skolan
  • Ny termin

 Ändra din information till tjänsten

  • Skolbyten
  • Namnändringar

● Rabatter

Fick du någon av de här meddelande?

  • "Verifiering misslyckades"
  • "Mina studerandeuppgifter är i bruk redan" 
  • "Informationen som skickades var inte korrekt"

 Vem kan registrera sig till Franks tjänst?

  • Vem kan ta det digitala studiekortet i bruk
  • Användarvillkor

Danske Banks studiekort med betalningsfunktion (upphört 05/2021)

Mitt studiekorts betalegenskapen ska sluta i 2021, får jag ett nytt kort?

Danske Bank ska inte än skicka ett ny kort när betalegenskapen har sluts efter Juni 2021. Om ditt korts betalegenskap ska sluta i Juni 2021, men du har inte fått ett nya kort, kontakta Danske Bank kundtjänst.

Obs! Du kan fortfarande använda kortet och ISIC-kort som vanliga studiekort, så länge som det har ett giltig läsårsdekal.

Mitt kort också har ISIC-kort, som är giltig 5 år. Vad händer med det?

ISIC-kort är giltig som än studiekort, med giltig lädårsdekal. Kom ihåg att du kan aktivera din ISIC-nummer på ISIC appen och använda studieförmåner digitalt.

Vad händer med min Danske Bank konto och kunskap?

Ingenting, det samma villkor gäller med Danske Bank kunskap. Det betyder tills du ta exam är tjänsten gratis. Om kortets betalegenskap går ut och du har frågor om kundkonto, ta kontakt med Danske Bank kundtjänst.

 
Betalegenskap i mitt kort är giltig till år 2024, vad händer då?

Betalegenskap i kortet och bankkund är giltig med samma villkor fram tills 2024. Studierätt är giltig med läsårsdekal, även om betalegenskap går ut.


Mitt studiekort med betalningskap har försvunnit. Vad skall jag göra?

Först: stäng ditt kort på webbtjänsten eller genom att ringa 0200 2585 (24/7). Tyvärr ska banken inte ersätta dessa kort. Kontakt Danske's kundtjänst för bankärenden. Om du vill, du kan beställa ett nytt studiekort i plast genom: frank.fi/sv/studentkort/. Vi gör inte återbetalning för förlorade eller stulna kort.
Om ditt kort hade en ISIC-funktion kan du aktivera den digitalt gratis. Kontakta oss på 
info@frank.fi så hjälper vi dig igenom.

Nya student? Ska du fortsätt dina studier?
Om du börjar dina studier i höst, du kan aktivera Franks tjänsten tidigast i början av Augusti, läsåret börjar i 1.8.2022. Om du kan inte aktivera tjänsten genast, vänligen prova igen senare.


Nya student? Ska du fortsätt dina studier?

Vi väntar nya studerandes informationen från denna instituter: Helsingfors Universitet, Svenska Handelshögskolan, Konstuniversitetet, Turun yliopisto, Åbo Akademi och Polisyrkeshögskolan och Högskolan på Åland.

Om du kan inte aktivera din studerandestatus, prova igen senare! Vi beklagar försäningen.