Frågor gällande studiekort eller -förmåner?

Kolla svaren på de vanligaste frågor nedan! Om du hittar inte svar till din fråga, skicka e-post och vi återkommer så snart som möjligt.

Hittade du inte svar på din fråga?

Vad tråkigt!

Ingen fara: Skicka oss e-post med din fråga så

återkommer vi med svar inom kort!

info@frank.fiLogga inFIEN
frank-logo_solid-white Created with Sketch.

MobilePay

Vad är detta?

Frank och MobilePay gör samarbete, som ger studerande tillgång till att betala med MobilePay så att de automatiskt identifieras som studerande vid betalning. För tillfället är denna lösning i bruk vid betalandet av studerandeluncher på en del studeranderestauranger i Finland.

Hurdan nytta har jag av samarbetet mellan Frank och MobilePay?

Tillsammans möjliggör Frank App och MobilePay att studiekortet inte längre behöver visas. Du får studierabatten automatiskt vid betalning av tjänsten eller produkten som leverantören erbjuder med MobilePay.

Hur får jag denna betallösning i bruk?

För tillfället är lösningen i bruk endast vid betalning av studerandeluncher i en del studeranderestauranger i Finland. Vi utvidgar tjänsten så småningom. Vi arbetar för att tjänsten skall vara tillgänglig till alla studerande på andra och tredje stadiet så fort som möjligt!

Om du är en högskolestuderande, hittar du länken från Frank Apps meny där det står "Koppla MobilePay och Frank". Se till att du har MobilePay och trygger på "Lägg till" i MobilePay appen också. 

 Vi informerar dig då betalningslösningen är i bruk mer omfattande. Under tiden som du väntar se till att du har vårt digitala studiekort Frank App och MobilePay på din telefon!

Var kan man använda detta betalsätt redan?

Se den aktuella listan över studentrestauranger på frank.fi/mobilepay.

ISIC

Vad är ISIC, och hur kan jag beställa ett ISIC studentkort?

Vad är ISIC?

ISIC-kortet är den enda internationellt godkända studerandeidentifikationen. ISIC har över 10 000 studieförmåner i 130 länder. Vi vill erbjuda studerandeförmåner till alla studerande i Finland, både hemma och runt världen. Därför har studerande möjlighet att kombinera världens billigaste ISIC kort till sina studiekort. ISIC-nummer till studiekortet i plast kostar 15 € / 5 år eller den digitala ISIC-nummer för Frank App kostar 4 € / år.

Mer information om ISIC hittas i: isic.fi/isic-info/kysymyksia-vastauksia


Hur får jag den internationella ISIC studiekort?

Du kan lägga till ISIC på ditt studiekort i plast för 15 € / 5 år. ISIC kan läggas till vid beställning av studietkort. Du kan beställa från sista sidan i Frank App eller i webbläsaren: https://student.frank.fi/ordercard.

Du kan köpa ett digitalt ISIC-kort för 4 €/år. Du kan beställa från sista sidan i Frank App eller i webbläsaren: https://student.frank.fi/ordercard/digital-isic-card

Du kan också köpa ett digitalt ISIC-kort från länken på baksidan av Franks digitala studiekort (klicka på streckkodsikonen längst ner till vänster på din bild). Ditt ISIC-nummer kommer att finnas på baksidan av det digitala studiekortet efter köpet. Kom ihåg att aktivera ditt digitala ISIC-kort i ISIC-appen efter köpet. Instruktioner för aktivering av det digitala ISIC-kortet finns nedan och på ISIC:s hemsida (länk: isic.fi/isic-info/kysymyksia-vastauksia/#app)


Jag har redan ett ISIC-kort. Kan jag lägga till det till ett nytt studiekort i plast?

Tyvärr kan inte ett existerande ISIC-kort kombineras med nya kort. I fall du vill ha ett ISIC-kort i ditt nya studiekort i plast skall du köpa ett ny ISIC-kort i samband med kortbeställningen. I fall du vill använda det existerande kortet digitalt kan du ladda upp ISIC Appen och beställa ett nytt kort utan ISIC-egenskapen.

Du kan registrera dig på ISIC App med ditt eget ISIC nummer, som du hittar på Frank App genom att trycka på streckkod, eller på din studiekort i plast. Du får samma förmåner med det digitala kortet som med kortet i plast. Mer information hittar du på isic.fi/isic-info/kysymyksia-vastauksia/#app.


Hur tar jag mitt digitala ISIC-kort i bruk?

ISIC-nummer i Frank App är inte redan ISIC kortet. Registrera dig till ISIC App. Du behöver din ISIC-nummer som du hittar på Frank App genom att trycka på streckkod, eller på din studiekort i plast. ISIC-nummer börjar och slutar på ett bokstav.

Registreringsprocessen steg för steg:

  1. Ladda ner ISIC appen (Android eller iOS)
  2. Tryck på “Sign up” på framsidan eller menyn.
  3. Skriv in ditt namn så som du har skrivit det i beställningsformuläret, och din ISIC-licens, och tryck på “Check”.
  4. Skriv in en mejl-adress där du kan verifiera din registrering och kom på ett lösenord för framtida inloggningar på ISIC-appen.
  5. Läs och acceptera villkoren och tryck på “Sign up”.
  6. Klicka på verifieringslänken som du har fått på mejlen på den mejl-adressen som du angett.

Hjälp och mer information hittas här: isic.fi/isic-info/kysymyksia-vastauksia/

Studiekort i plast för högskolestuderande

Vem kan beställa? Hur och när får jag kortet?

Beställningsvillkor

De följande villkoren gäller vid köp av studiekort om inte annat bestämts i den finska lagen:

Pris och betalning

  • Alla pris innehåller moms. Betalningen skall utföras i sin helhet innan studiekortet produceras och skickas till mottagaren via post.

Kortets produktion och leverans

  • Alla studiekort produceras och skickas först då betalningen är utförd i sin helhet. Leveransen är möjlig endast i Finland och standard leverans (2. klass post).

Annullering  och retur av beställning

  • Det är inte möjligt att annullera beställningen av studiekortet om beställningen inte avbryts innan betalning. Den finska konsumentskyddslagen tillämpas till annulleringen av studiekortsbeställningen.


Behöver jag ha det traditionella studiekortet i plast för att få tillgång till det digitala studiekortet?

Nej, det behöver du inte. Det digitala studiekortet får du i fall du är närvaroanmäld för ifrågavarande termin.

Vem kan köpa studiekort i plast?

Frank erbjuder studentkort i plast till högskolestudenter (både grund- och forskarutbildning) vars studentorganisation samarbetar med oss. De kooperativa organisationerna hittar du här: frank.fi/sv/studerandeorganisation/

Om din studentorganisation inte samarbetar med oss kan du inte beställa studentkort i plast. Du kan fortfarande använda det digitala studiekort och Frank appen, samt beställa ett digitalt ISIC-studentkort (mer information: 
frank.fi/sv/studentkort/).

Om du studerar vid andra stadiet, kan du beställa studiekort i plast från studentkår.


Hur kan jag betala beställningen av studiekort?

Beställningen kan betalas med alla de vanligaste betalkorten (debit och kredit) inklusive alla Visa och Mastercard kort (också Visa Electron) och American Express. Tyvärr, kan beställningen inte betalas i webb-banken.


Jag försöker betala mitt studiekort, men betalningen går inte av någon orsak igenom. Vad beror detta på?

Granska först att du säkert matat in dina kortuppgifter korrekt. I fall uppgifterna är korrekta och betalningen fortfarande inte går igenom har din betalning antagligen hindrats från din bank – du kanske har inställningar på ditt kort som t.ex. hindrar webb-inköp. Det lönar sig att ändra inställningen åtminstone tillfälligt via din egen webb-bank eller genom att kontakta din bank.

Obs! Vid betalkortsbetalningar bekräftas betalningen med nätbanksuppgifter. Om det behövs, ge tillåtelse för popup-fönster i din webbläsare, så att din beställning kan fortsätta.


Hur och när får jag studiekortet?

Handläggnings- och leveranstiden för fysiskt studiekort är 2-3 veckor. Observera att i början av varje termin (augusti & januari) kan det bli förseningar med leveranser. För att Posti ska kunna leverera ditt kort måste din adress vara registrerad hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Se mer här. Se till att skriva din adress i enlighet med detta, information kan inte ändras när beställningen har betalats. Beställningen kan inte heller annulleras efter betalning.

Kortet levereras som vanligt brev. Därför kan beställningen tyvärr inte spåras. Om kortet av någon anledning inte kan levereras, kommer det att returneras till Frank. I det här fallet ska vi kontakta dig för att ordna leveransen. Om du har frågor angående beställningen, kontakta oss på: 
info@frank.fi. Kom ihåg att inkludera ditt namn, födelsedatum och namn på ditt institut i meddelandet.


Mitt namn eller studieplats har ändrats. Måste jag beställa ett nytt kort?

I fall du vill använda studentlegitimation i plast lönar det sig att beställa ett nytt studiekort. Studerande kan ibland bli tvungna att bevisa sin identitet med t.ex. pass och då måste uppgifterna stämma överens. Speciellt ISIC-kombinationskorten med gamla namn kan orsaka problem utomlands. Många studerandeorganisationer delar heller inte ut nya läsårsdekaler till kort med gamla namn eller studieplats.

Då du byter namn, anmäl detta först till universitetet/studerandekåren. Granska att nya namnet/högskolan är uppdaterad i Franks tjänst innan du beställer kortet! I fall systemet fortfarande visar fel namn, försök uppdatera uppgifterna på Frank profil-sidan, genom “Uppdatera information”. Ny studieinformation kan också uppdateras från profilsidan.

Observera att du endast kan beställa ett nytt plastkort om dina nya studier är vid en institution vars organisation är i samarbete med oss. De kooperativa organisationerna hittar du här:
frank.fi/sv/studerandeorganisation/.


Studiekortet i plast visar inte mitt hela namn, utan det är avkapat på mitten. Kan jag ändå använda kortet?

Namn är avkapad på grund av att namnet var för långt för fältet. Detta borde inte orsaka problem med användningen av kortet.

Om kortets information och bild är suddiga, skicka oss en bild på ditt studentkort: 
info@frank.fi, så att vi kan klaga på kortet.


Mitt studiekortet i plast har försvunnit. Vad skall jag göra?

I fall du hade…

  • Studiekort med betalningsfunktion från Danske Bank stänga ditt gamla kort på webbtjänsten eller genom att ringa 0200 2585 (24/7)
  • Studiekortet Aktia Wallet/Elisa Lompakko med betalegenskap. Stänga kortet på Aktia Wallet Appen eller genom att ringa till 0800 0 2477. Tyvärr kan dessa studiekort inte ersättas, så i fall du vill ha ett nytt studiekort i plast kan du beställa ett nytt kort i Franks tjänst.
  • Studiekort utan betalningsfunktion kan du ersätta genom att beställa ett nytt studiekort i vår tjänst. 

Frank App

Personlig information, profilbild på studiekort och studentrabatter.


Vilka förmåner får man med det digitala kortet?

Det digitala studiekortet ger dig tillgång till alla samma studieförmåner som studiekortet i plast, bl.a. VR och kollektivtrafik. Det digitala studiekortets information uppdateras automatiskt (inga dekaler behövs alltså) och tar bara några minuter att ta i bruk. Det digitala studiekortet kostar ingenting från juli 2019 framåt. Du hittar digitala kortet i Frank Appen som annars kan användas gratis.

Noticera att de som erbjuder rabatter har rätt att själv bestämma på vilka villkor de beviljar rabatterna. I fall du träffar på en leverantör som inte beviljat rabatten på grund av det digitala studiekortet kan du anmäla detta till Frank, 
info@frank.fi.


Rabattkod fungerar inte, eller jag vill rekommendera en ny rabatt till Frank

Om koden inte fungerar...

  • Se först att du har läst villkoren för förmånen. Vissa produkter/märken kanske inte ingår i rabatten. Villkoren hittar du i beskrivningen.
  • Kontrollera att koden är korrekt. Du kan kontrollera och vid behov kopiera koden igen genom att gå tillbaka till Frank appen eller Franks hemsida.
  • Det finns inga extra mellanslag eller tecken i slutet av koden.

Kontrollera också att din webbläsare inte har en vpn eller adblocker påslagen!

Om du inte kan använda rabatten, eller om du vill föreslå en studentrabatt, skicka ett meddelande till oss på info@frank.fi :) Vid problem, vänligen lägg till en exakt beskrivning av felet i ditt meddelande.


Förmånsleverantören vet inte vad det digitala studiekortet är. Vad skall jag göra?

Du kan visa presentationstexten för det digitala studiekortet på Franks hemsida (länken: frank.fi/sv/studentkort/). I problemfall kan du också vända dig till din studerandeorganisation eller låta oss veta om leverantören på info@frank.fi.


 Jag hittar inte appen i App Store eller Google Play.

I fall du inte ser Frank App i din egen app affär, kan det bero på följande orsaker:

  • Ditt operativsystem är föråldrat: Frank App kan laddas upp på iPhone-apparater med iOS 9+ operativsystem och Android apparater med Android 5+ -operativsystem.
  • Du använder Windows Phone: Appen kommer inte att vara tillgänglig på dessa apparater.
  • Du använder en Lenovo apparat: Frank App stöder inte apparatens Android-version.


Vad händer med digitala kortet om jag inte är i kontakt med internet?

Du kan använda ditt digitala studiekort offline för en vecka. Om du har Frank App version 3.1.0 eller senare version, vid kontaktfel lagar Frank App din digitala studentkortinformation under en vecka, varefter du måste ansluta Frank App till ett nätverk för att uppdatera data. Vid kontaktfel är förmåner inte i bruk.


 Appen fungerade inte när jag skulle bevisa min studentstatus. Vad nu?

Vi är mycket ledsna att vår app har svikit dig i en situation den har utvecklats för.

Tyvärr finns det tillfälliga störningar eller andra fel i digitala tjänster. Vi gör vårt bästa att inga fel uppstår, men vi är inte ansvariga för de tillfälliga avbrott i Frank App, digitalt studiekort eller Franks andra tjänster eller om besvär som uppstår därav. Du kan läsa om användningsvillkoren här (
frank.fi/sv/villkor/).

När du tar Frank App och digitalt studiekort i bruk, accepterar du att tjänsten kommer med en risk för avbrott, även om Frank App har visat sig att vara extremt tillförlitlig sedan lanseringen i 2016. Vi arbetar ständigt för det att du kan lita på endast det digitala studiekortet som studentlegitimation!


Hur uppdaterar jag mitt permanenta finska ID till tjänsten?

Om du vill att ditt ID-nummer ska uppdateras till studentregistret, måste du kontakta universitetets studenttjänster eller studentkåren, som tar hand om att uppdatera studentregistret. Berätta för oss när du har kontaktat universitetets studenttjänster eller studentkåren i den här frågan, så vi vet att du också måste uppdatera ditt användarkonto.


Jag har bytt skola. Hur uppdaterar jag min information?

Gå till profilsidan och tryck på "Lägg till utbildning". Om informationen om den nya utbildningen har uppdaterats (terminen har börjat, och informationen finns i vårt register) kan du uppdatera de nya uppgifterna direkt och använda ditt digitala studentkort med informationen om den nya skolan.

Om problem uppstår kan det vara så att dina uppgifter om den nya utbildningen ännu inte har överförts till vårt register från din skola eller studentkår. Överföringen av uppgifter tar ofta några dagar efter anmälan om närvaro och betalning av medlemsavgiften till studentorganisationen. Observera att om den nya studierätten börjar under kommande termin får vi uppgifterna i registret efter terminens start (Augusti/Januari).

Om du verifierar din studentstatus med en Min Studieinfo-länk, se till att du har skapat länken korrekt (instruktioner: 
frank.fi/sv/minstudieinfo/). Observera att informationen kan uppdateras när din studierätt börjar i början av terminen.


Hur ändrar jag mitt namn till tjänsten?

Har du uppdaterat ditt nya namn till skolans studenttjänster eller/och till din studentorganisation? Vi får studentinformation från universitet eller studentorganisationer så när din information har uppdaterats där överförs den till vårt studentregister. Denna överföring kan ta några dagar. Information uppdateras automatiskt till ditt digitala studentkort. Du kan kontrollera om den uppdateras genom att klicka på "Uppdatera information" på din profilsida.

Om du har verifierat din studentstatus med Studieinfo-länken, kontrollera att ditt namn har uppdaterats i Min Studieinfo och uppdatera din information med den nya Studieinfo-länken. Information till ditt studiekort läses från Min Studieinfo -länk. Vi läser bara för- och efternamn till studiekort.


Jag har två studierätt. Hur kan jag uppdatera mitt information och beställa studiekort med den andra examen?

Gå till profilsidan under "Studieuppgifter". Du kan välja vilken examen som ska synas i din profil, och med vilken information du vill använda ditt digitala studiekort, samt beställa ett fysiskt studiekort med samma uppgifter. Innan du beställer ett studiekort i plast, kontrollera att informationen är för den examen du vill ha, beställningen kan inte redigeras i efterhand.

Om din andra examen är vid Tammerfors, Vasa, Uleåborg eller Lappland universitetet ELLER vid en yrkeshögskola, kan du uppdatera den nya studien direkt genom att tryck på "Lägg till utbildning". I detta fall uppdateras den nya informationen med länken som skapats i tjänsten Min Studieinfo. Instruktioner finns i verifieringen av din valda institution, och bildinstruktioner för att skapa länken finns här: 
frank.fi/sv/minstudieinfo/


Varför måste jag ladda upp en profilbild vid registrering?

Officiella studiekort kräver en bild. När bilden har lagts till i registreringsprocessen, kan du använda ditt digitala studiekort direkt samt påskynda beställningen av ett plastkort senare.

Du behöver inte lägga till bilden omedelbart, du kan göra det senare. En profilbild måste läggas till om du ska beställa ett studiekort. Om du inte vill ha ett studiekort är bilden inte obligatorisk.


Jag vill byta bilden till mitt digitala studiekort.

Bilden kan ändras efter än vecka. Du ser exakta datum på profilsida. I fall din bild inte uppfyller kraven och det stör utnyttjandet av studiekortet, kan du be att få byta bilden på info@frank.fi.


Kriterierna för studiekort bild

Har du solglasögon, hatt, någon speciell bakgrund eller t.ex. en kompis eller en katt i bilden? Vi använder ett automatiskt bildfilter som skyddar mot missbruk och opassande bilder. Filtret är väldigt noggrant.

Bilden skall vara en neutral, passfotolik fyrkantig (600x600 px) ansiktsbild. Också en selfie av hög kvalitet går, i fall ditt hela ansikte syns tydligt. Se också till att upplösningen på din profilbild är inte för stor. Sikta på 600x600 pixla.

Profilbilden trycks på ditt studiekort i plast, så i fall du laddar upp en olämplig bild, är du själv ersättningsskyldig för beställningen av ett nytt kort. Ditt kort duger då inte heller som studentlegitimation, med andra ord är den värdelös.

General information

Vem kan registrera sig till Franks tjänst? Användarvillkor och dataskydd.


Vem kan ta det digitala studiekortet i bruk?

Franks tjänst är tillgänglig för alla studerande på andra stadiet, yrkeshögskolestuderande och universitetsstuderande i Finland.

Studerande i yrkeshögsskolor och universitet måste ha anmält sig till den aktuella terminen.


Yrkeshögskolestuderande:
Studerande från alla finska yrkeshögskolor kan använda Franks-tjänsten gratis. 
Se listan över finska yrkeshögskolorna.

Om du studerar på antingen Polisyrkeshögskolan eller Högskolan på Åland: registrera dig som medlem i din studentkår för att få Franks tjänst.

I alla andra fall kan du börja att använda Franks tjänst genom Min Studieinfo -länken.


Universitets studerande:
Kandidat- eller magisterstuderande från alla finska universitet kan använda Franks tjänsten gratis. 
Se listan över finska universiteten.

Forskarstuderande: Bli medlem i din egen studentorganisation om du studerar vid ett av följande universitet: Aalto-universitetet, Helsingfors universitetet, Östra Finlands universitetet, Jyväskylä universitetet, Villmanstrands och Lahtis tekniska universitetet, Svenska handelshögskolan, Konstuniversitetet, Åbo universitetet, Åbo Akademi.



Gymnasie- och yrkesstuderande:

För att använda Frank App och digitalt studiekort måste du vara heltidsstuderande på en finsk gymnasieskola eller yrkesskola. Studierätten verifieras genom Min Studieinfo-tjänsten, som kräver finska bankuppgifter.

Om du inte har finska bankuppgifter får du ditt studiekort genom att gå med i en studentkår. Andra gradens studenter kan beställa ett studiekort i plast från sina studentkåren.

FSS - Finlands Svenska Skolungdomsförbund
SAKKI 
- De yrkess­tu­de­ran­des förbund i Finland
SLL 
- Finlands Gymnasistförbund

Frank rekommenderar alltid att en student går med i deras studerandekår.


Om du studerar utomlands:
Vi kan verifiera studerande bara från finska instituten för tillfället. Fast du kan beställa ett ISIC-kortet som ger studieförmåner också i Finland. Mer om ISIC-kortet i Finland finns här (länken: isic.fi/)


Användarvillkor

Ser ut våra användarvillkor och integritetspolicy på: frank.fi/sv/villkor


Jag studerar i öppna Universitet / Yrkeshögskola, kan jag registrera till Frank App?

Tyvärr är studerande som studerar på öppna universitetet/högskolan eller på folkhögskola inte berättigade till studiekort. För att få tillgång till studiekort och studentstatus måste studierna vara heltid och leda till en examen. Öppna universitetsstudier och studier på folkhögskola är deltid och kategoriseras som allmän utbildning.

Tyvärr har studenter som avslutar öppna universitet/högskolan eller studier i folkhögskola inte rätt att genomföra en examen - därför känner vårt system inte igen dig som student och tyvärr är det inte möjligt för dig att bekräfta din studentstatus eller få ett studiekort.

Vi kan inte heller verifiera studenter som studerar på YH-leden. Om du är YH-leden studerande, rekommenderar vi att du kontrollerar om du har rätt till studiekort genom att bli medlem i din studentorganisation.


Jag vill radera mitt Frank konto

Du kan skicka en begäran om borttagning från din Frank-profil. Vi försöker slutföra raderingen av data inom cirka en månad efter att vi fyllt i formuläret.

Du kan också fylla i en begäran om borttagning från denna länk. Kom ihåg att ange Franks användarnamn på formuläret! Om ett konto inte kan hittas i systemet med den e-postadress du angav kommer vi inte att kontakta dig separat.

Registering till tjänsten

Registrering till tjänsten, ett nytt konto och uppdatering dina uppgifter.


Jag försökte att registrera, men appen säger “Uppgifter du angett finns redan registrerade hos Frank”.

Meddelande betyder att du har redan registrerad till tjänsten med en annan adress, som dina personuppgifter är kopplade till. Du kan registrera dig till tjänsten med en personuppgift endast en gång, därför du har fått meddelandet. Detta beror ofta på felaktig stavning av skolans mejl (tjänsten ser adresser som olika mejl) eller din egen personliga mejl. Du kan registrera dig för Frank med valfri e-post.

Istället för att registrera dig på tjänsten igen, försök att logga in med dina andra e-post adressen. Du kan återställa lösenordet från "Glömt ditt lösenord?" länken.

Om du vet inte din original användarkonto, skicka meddelande på 
info@frank.fi. Vänligen inkludera ditt namn, födelsedatum och studieplats till meddelande. Bifoga även till meddelandet den e-posten du vill använda för inloggning i framtiden.


Jag försökte att logga in, men appen säger "Informationen som skickades var inte korrekt"

Lösenord eller e-postadressen är inkorrekt, prova att logga in med rätta informationen. E-posten måste skrivas på samma sätt än vid registrering, med hänsyn till stora och små bokstäver och skiljetecken.

Lösenordet kan återställas genom att välja "Har du glömt ditt lösenord?" eller genom länken: 
student.frank.fi/forgot-password. Om du vet inte din original användarkonto, skicka meddelande på info@frank.fi. Vänligen inkludera ditt namn, födelsedatum och studieplats till meddelande, så vi hittar ditt konto.


Jag har inte det finskt personnummer, hur kan jag registrera mig?

Du kan fortfarande verifiera dig själv som student till vår tjänst! Välj bara "Inget finskt personnummer?" och vår tjänst ger dig möjlighet att verifiera dig själv med ett studentnummer och ditt efternamn. Observera att ditt efternamn måste skrivas exakt som det står i vårt register. Om du har några problem, kontakta oss via info@frank.fi.


Det uppstod ett problem vid verifikationen av telefonnumret. Telefonnumret är ändå korrekt inmatat och i formen +358.

Det finns troligen ett tillfälligt problem med verifieringen av telefonnumret, som kan orsakas av till exempel operatören eller för att verifieringen görs utomlands. Inga problem - du kan slutföra registreringen även utan verifiering, och telefonnumret är inte obligatorisk information ändå. I det här fallet, hoppa över verifieringen i det sista fältet eller alternativt starta om programmet.

Ifall problemet fortsätter kontakta 
info@frank.fi, så lägger vi numret till din profil!

Tänk på att du endast kan verifiera telefonnummer som börjar med det finska riktnumret +358.


Jag har glömt mitt lösenord. Hur kan jag byta den?

Du kan ändra ditt lösenord vid inloggning genom att trycka på länken "Glömt ditt lösenord?", eller i: student.frank.fi/forgot-password. Om koden som krävs för returen inte visas, kontrollera även din e-posts skräppostmapp.


Appen har loggats ut mig och när jag loggar in mitt studieinfo finns inte på studiekort. Vad kan jag göra?

Ibland kan appen logga ut sig vid uppdatering. Annars finns inloggningen kvar i appen tills du själv loggar ut.

Om ditt studieuppgifter var rätta tidigare, du har kanske loggat in med inkorrekt e-postadressen. Det betyder att du har olika e-postmeddelanden registrerade i tjänsten, och din status verifieras med ett annat användarnamn. När du loggar in måste e-postadressen vara exakt densamma som den du först registrerade dig hos. Försöka logga in med olika e-postadresser.

Om du minns inte ditt lösenord, du kan ändra det vid inloggning genom att trycka på länken "Glömt ditt lösenord" eller 
student.frank.fi/forgot-password. Om du vet inte det originella användarkonto, skicka ett meddelande för oss info@frank.fi. Vänligen inkludera ditt namn, studieplats och födelsedatum i din meddelande!

Innehåll

●  ISIC

  • Vad är ISIC?
  • Hur kan jag beställa ett ISIC studiekort?

 Frank App

  • Personlig information
  • Profilbild på studiekort
  • Studentrabatter

 Registrering till tjänsten

  • Registrering till tjänsten
  • Ett nytt konto
  • Uppdatering dina uppgifter

Kontakt information för kundservice

Vår kundservice betjänar Måndag till Fredag via info@frank.fi. Du kan också ringa oss på tisdagar mellan klockan 12-15050 322 0385. Telefon kundservice bara på Finska och Engelska. Vänligen se att vi inte har någon återuppringningstjänst.  

Vänligen kom ihåg att inkludera åtminstone ditt namn, studieplats och födelsedatum i din meddelande för att påskynda lösningen av ditt problem. Vi återkommer till dig så snart som möjligt.

Fick du någon av de här meddelande?

"Verifiering misslyckades"

Studieinfo-länken är felaktig; där finns orättvisa information eller studierätt är inte giltig. Ser ut att du har gjort länken enligt instruktionerna (frank.fi/sv/minstudieinfo/) och har valt bara den aktiv studieuppgifter. Om du öppnar länken, där borde finns följande information: namn, födelsedag, studieplats och examen, studierätts giltighet och närvaroinformation när du tryck på Tillläggsuppgifter. Om informationen saknas någonting, kontakta först din studieplats. Du kan också skicka meddelande till Min Studieinfo på koski@opintopolku.fi.

"Mina studerandeuppgifter är i bruk redan" 

Meddelande betyder att du har redan registerad till tjänsten med en annan adressen. Försök att logga in men någon annan epost, till exempel med en annan version av skol-epost. Om du vet inte original användarkonto, skicka meddelande på info@frank.fi. Vänligen inkludera ditt namn, födelsedatum och studieplats till meddelande.

"Informationen som skickades var inte korrekt"

Under konstruktion, skicka meddelande på info@frank.fi. Lösenord eller epost-adressen är inkorrekt, prova att logga in med rätta informationen. Eposten måste skrivas på samma set än vid registering, med hänsyn till stora och små bokstäver och skiljetecken. Lösenordet kan återställas genom att välja "Har du glömt ditt lösenord?" eller genom länken: student.frank.fi/forgot-password. Om du vet inte din original användarkonto, skicka meddelande på info@frank.fi. Vänligen inkludera ditt namn, födelsedatum och studieplats till meddelande, så vi hjälper dig så snabb som möjligt!

Frank App fastnas (laddning spinner)

Försök att 1) stänga appen och öppna den igen, 2) se till att du använder den senaste versionen av Frank App, och om inte, uppdatera appen och öppna den igen, 3) se till att du har ett fungerande internet förbindelse. Om ingen av dessa hjälper dig kan du skriva till oss via info@frank.fi.

Jag kan inte aktivera mitt digitala studiekort, appen säger "Studerande hittades inte i vår databas.". Vad kan detta bero på?

Detta kan bero på många olika skäl, som:

Studerandekår i samarbete:

  • Ditt medlemskap i din studerandeorganisation är inte i kraft: Du skall vara i kontakt med din studerandeorganisation och bekräfta att ditt medlemskap är i kraft. I fall ditt medlemskap inte är i kraft kan du betala den genom din organisation.
  • Medlemskapet har inte hunnit uppdateras: I fall du just har betalat medlemskapet tar det ett par dagar för uppgifterna att uppdateras. Det lönar sig att vänta några dagar och försöka sedan på nytt.
  • Du har inte närvaroanmält dig för den aktuella terminen.
  • Din studierätt har tagit slut: (t.ex. examination). Frank App granskar din studerandestatus i realtid genom ett system som får sina uppgifter direkt från universitet eller studerandekår. Eftersom din studierätt tagit slut kan dina uppgifter inte längre skickas dit och därmed fungerar inte din studerandeidentifikation längre.
  • Det finns ett stavfel i de uppgifter du anmält sig in.
  • Det finns ett stavfel i det nationella studeranderegistret: Om medlemskapet och närvaron enligt dig är i skick, kontakta din egen studerandeorganisation för att reda ut eventuella fel i registret.
  • Slutdelen på din personbeteckning står inte i din studerandeorganisations register.
    • Gymnasister: Du kan tillägga din personbeteckning till registret här: voltage.sebacon.net/lukiohetu. Det kan ta några dagar för uppgifterna att uppdateras.
    • Studerande vid yrkesläroanstalter, yrkeshögskolor och universitet: Var i kontakt med din studerandeorganisation och be dem tillägga slutdelen på din personbeteckning till registret. Det kan ta några dagar för uppgiften att uppdateras.
    • Försök med studentnumret istället.

Min Studieinfo -service:

  • Du har inte närvaroanmält dig till den aktuella terminen eller dina närvarouppgifter har inte ännu uppdaterats
  • Din studierätt har tagit slut: (du har t.ex. blivit utexaminerad). Frank App bekräftar studerandestatus i realtid genom ett system vars uppgifter kommer direkt från Utbildningsstyrelsens Min Studieinfo -service. Eftersom din studierätt har tagit slut kan dina uppgifter inte längre skickas in och detta betyder att din studerandestatus inte längre bekräftas.
  • Du har skrivfel i de uppgifter du anmält sig in.
  • Länk från Min Studieinfo är inte giltig, se till att länken har rätta information och datum finns i framtiden.

Rabatter

Vilka förmåner får man med det digitala kortet?

Det digitala studiekortet ger dig tillgång till alla samma studieförmåner som studiekortet i plast, bl.a. VR och kollektivtrafik. Det digitala studiekortets information uppdateras automatiskt (inga dekaler behövs alltså) och tar bara några minuter att ta i bruk. Du hittar digitala kortet i Frank Appen som annars kan användas gratis.

Noticera att det tar en stund att få ut informationen till alla tjänsteleverantörer och de som erbjuder rabatter har rätt att själv bestämma på vilka villkor de beviljar rabatterna. I fall du träffar på en leverantör som inte beviljat rabatten på grund av av det digitala studiekortet kan du anmäla detta till Frank.

Varför finns det inga förmåner i tjänsten?

Du har antagligen någon adblocker på din webbläsare som hindrar uppladdningen. Det lönar sig att stänga av den när du besöker vår hemsida.

En rabatt fungerar inte. Vad skall jag göra?

Se till att du inte har AdBlocker eller VPN i din webbläsare. Du kan också försöka använda rabatten på incognito-webbläsare! Se till att rabattkoden är exakt samma som den borde vara och att det inte finns några extra tecken och att produkten du köper täcks av erbjudandet. I rabattvillkoren anges vad rabatten kan och kan inte användas till. Du kan också informeras på leverantörens webbplats om en rabattkod inte kan användas för produkten/tjänsten. Om koden inte fungerar skicka ett meddelande till info@frank.fi!

Jag vill rekommendera en ny rabatt till Frank. Hur gör jag det?

Du kan skicka ditt förslag till oss på info@frank.fi. Vi förbättrar ständigt vår service och kundens förslag är mycket värdefulla för oss!

Ändra din information till tjänsten

Hur ändrar jag mitt namn till tjänsten?

Har du uppdaterat ditt nya namn till skolans studenttjänster eller/och till din studentorganisation? Vi får studentinformation från universitet eller studentorganisationer så när din information har uppdaterats där överförs den till vårt studentregister. Denna överföring kan ta några dagar. Information uppdateras automatiskt till ditt digitala studentkort. Du kan kontrollera om den uppdateras genom att klicka på "Uppdatera information" på din profilsida.

Jag har bytt skola. Hur uppdaterar jag min information?

Du kan uppdatera din information genom att klicka på "Lägg till utbildning" i din profil. Sedan bör du följa instruktionerna noggrant. Efter detta ska din nya skolas information finnas på ditt digitala studentkort. Om du får problem kan det hända att din information från din skola/studentkår ännu inte har skickats till vårt register. Det tar vanligtvis några dagar innan informationen finns i vårt register efter att du har anmält dig till terminen och betalat studentkårens avgift.

Om du verifierar din studentstatus med en My Studieinfo-länk, se till att du har skapat länken korrekt (instruktioner:
frank.fi/sv/minstudieinfo/).

Jag har  studierätt för både grund- och fortsatta studier. Hur kan jag välja mellan blått och grönt kort?

Vi identifierar automatiskt vilken kort-typ studerande är berättigad till. I fall du har studierätt till både grund- och fortsatta studier ser vi endast den som är märkt som primär studierätt. 

Granska själv innan beställning vilken studierätt du har märkt som primär på profil-sidan. I fall du vill beställa ett blått kort (grundexamens studierätt), men dina uppgifter säger fortsatta studier, kontakta ditt eget universitet och be dem ändra dina grundstudier till dina primära studier. Gör kortbeställningen först då uppgifterna uppdaterats på din Frank profil.

Hur uppdaterar jag mitt permanenta finska ID till tjänsten?

Om du vill att ditt ID-nummer ska uppdateras till studentregistret, måste du kontakta universitetets studenttjänster eller studentkåren, som tar hand om att uppdatera studentregistret. Berätta för oss när du har kontaktat universitetets studenttjänster eller studentkåren i den här frågan, så vi vet att du också måste uppdatera ditt användarkonto.

Studierätt och giltighet av studiekort

Verifiering av studentstatus i början av den nya terminen, examen och studiekorts giltighet.

Jag börjar mina studier i höst termin, när kan jag aktivera mitt studiekort?

Du kan verifiera din studentstatus när höstterminen börjar den 1 augusti. Statusen kan endast verifieras när närvaroanmälan är registrerad vid din egen institution och för universitetsstudenter är medlemsavgiften i studentorganisationen registrerad.

Om verifieringen inte lyckas den första dagen av terminen, försök igen senare. 
Samarbetsorganisationernas studenter uppdateras från universiteten till vårt register i takt med att uppgifterna uppdateras till universitetet. Dataöverföringen tar några dagar. I början av terminen kan det bli längre förseningar i dataöverföringen. Vi hanterar inte studentregisteruppgifter, så kontrollera först din egen information från universitetets eller studentorganisationens studenttjänster.


Jag börjar mina studier i vår termin, när kan jag aktivera mitt studiekort?

Du kan verifiera din studentstatus när vårterminen börjar den 1 januari. Statusen kan endast verifieras när närvaroanmälan är registrerad vid din egen institution och för universitetsstudenter är medlemsavgiften i studentorganisationen registrerad.

Om verifieringen inte lyckas den första dagen av terminen, försök igen senare. 
Samarbetsorganisationernas studenter uppdateras från universiteten till vårt register i takt med att uppgifterna uppdateras till universitetet. Dataöverföringen tar några dagar. I början av terminen kan det bli längre förseningar i dataöverföringen. Vi hanterar inte studentregisteruppgifter, så kontrollera först din egen information från universitetets eller studentorganisationens studenttjänster.


Jag försökte att verifiera, men appen säger “Studerande hittades inte i vår databas. Skrev du säkert dina uppgifter korrekt?”

Din information finns inte i det nationella studeranderegistret. Vi får uppgifter direkt från universitet, och i andra stadiet från studerandekår, om dessa villkor är uppfyllda:

  1. Studerande är närvarande under pågående termin (höst: 1.8.-31.12., vår: 1.1.-31.7.)
  2. Studerande är medlem av sin studerandeorganisation under pågående termin

I fall du just har anmält dig som närvarande eller betalat medlemskapet, finns det en fördröjning i uppdateringen av uppgifterna. Informationen uppdateras vanligtvis några dagar efter att din betalning registrerats ELLER på andra graden; din medlemsansökan och betalning har behandlats av organisationen.

Om du har registrerad dig som närvarande och betalat medlemsavgiften för många dagar (mer än 7 dagar) sedan, kontrollera i första hand med din institution ELLER studentorganisation att dina uppgifter stämmer. I början av terminerna (1.8. och 1.1.) kan det bli förseningar i dataöverföringar på grund av antalet studenter. Vi rekommenderar att du först provar verifieringen igen under de följande dagarna, eftersom information tas emot i registret dagligen.

Observera att även om du redan har anmält dig för att vara närvarande innan terminsstart kan du fortfarande aktivera din studentstatus och använda ditt studiekort när terminen börjar och din studierätt träder i kraft. Studiekortet kan inte aktiveras eller beställas i förväg.


Jag försökte att verifiera, men appen säger “Vi kunde inte hämta uppgifter via länken du gett. Kontrollera att länken fungerar.”

Det finns ett fel i studieinfolänken eller studierätten, därför statusen inte kan verifieras. Det kan till exempel innebära att länken inte har rätt information bifogad, eller att din information inte innehåller närvaroinformation.

Ser ut att du har gjort länken enligt instruktionerna (
frank.fi/sv/minstudieinfo/) och har valt bara den aktiv studieuppgifter. Om du öppnar länken, där borde stå följande information: namn, födelsedatum, studieplats och examen, studierätts giltighet och närvaroinformation när du tryck på Tillläggsuppgifter.

Om informationen saknas någonting, kontakta först din studieplats. Du kan också skicka meddelande till Min Studieinfo på 
koski@opintopolku.fi.

Du kan också skicka länken och din Frank användarnamn (e-post) till: 
info@frank.fi, så att vi kan kontrollera din information.


Varför står det att mitt digitala studiekort är giltigt till slutet av august/januari, trots att jag har betalat för hela årets medlemskap?

Detta kan inträffa om vi har använt den information som skickats till oss av din studentorganisation för att kontrollera din studentstatus. Om din studentorganisation bara skickar data för den aktuella terminen, även om du har betalat för hela terminen, kommer det digitala kortet bara att visa data för den aktuella terminen vid den tiden. Höstterminen och den nya termen uppdateras till ansökan i början av augusti och vårterminen i början av januari.


Varför uppdateras min studentstatus inte när terminen har ändrats?

Om du har verifierat din status med personnummer/studentnummer...

  • Dina uppgifter har ännu inte tagits emot i vårt studentregister från din studentorganisation eller institution
  • Tjänsten har ännu inte hunnit hämta uppdaterad information från registret. Data hämtas en gång i dagen. Du kan försöka uppdatera giltigheten genom att klicka på "Uppdatera information" i profilen, så hämtar tjänsten dina uppgifter från studentregistret.


Om du har verifierat din information med Studieinfo länken...

  • Kontrollera att din närvaroinformation har uppdaterats i Studieinfo och att den delade länken är giltig. Du kan behöva uppdatera länken när terminen ändras, om din närvaroinformation uppdateras varje termin.


Jag tar examen innan slutet av läsåret. Hur länge fungerar digitala studiekortet efter det?

När din studierätt inte längre kan verifieras från studentregistret eller Studieinfo upphör giltigheten av studentstatusen. Det digitala studentkortet fungerar fortfarande i ungefär en månad från den dag status inte kan verifieras. Det digitala studiekorts logik är baserad på realtids verifiering, så giltigheten ändras på grund av examen när din studierätt upphör. Vi kan inte förlänga det digitala studiekorts giltighetstid.


Varför är min studerande status giltig inte längre, eller giltighet har ändrats?

När din studierätt inte längre kan verifieras från studentregistret eller Studieinfo upphör giltigheten av studentstatusen. Det digitala studiekort fungerar fortfarande i ungefär en månad från den dag status inte kan verifieras. Därför kan datumet ändras.

Om du har verifierat din status med personnummer/studentnummer...

Dina uppgifter har inte skickats till vårt studentregister från din institution eller studentorganisation. Kontrollera att du har:

  1. Betalat studentkårens medlemsavgift för innevarande termin
  2. Inom högre utbildning: lämnat ett kvitto på din betalning till institutionen vid behov och att betalningen är registrerad för rätt termin
  3. Registrerad som närvarande för innevarande termin.

Har du precis anmält dig till terminen och betalat medlemsavgiften kommer uppgifterna att uppdateras i vårt register inom några dagar. Om det tar längre tid för informationen att uppdateras, kontrollera först med din institution eller studentorganisation att din betalning har registrerats för innevarande termin och att din närvaro har registrerats.

Om du har verifierat din information med Studieinfo länken...

Kontrollera att din Studieinfo-länk är giltig. Som standard är länken giltig för 6 månader, du kan förlänga giltigheten i Min Studieinfo tjänsten. Om länken inte är giltig, eller det finns andra ändringar i informationen, kan du fortsätta använda tjänsten genom att uppdatera ditt konto med en ny Studieinfo-länk.

Instruktioner för att skapa länken finns här: 
frank.fi/sv/mystudyinfo/

Om det inte är möjligt att uppdatera din studentstatus med den nya Studieinfo-länken, skicka länken och ditt Frank e-posten till oss på: 
info@frank.fi, så hjälper vi dig mer!


Vad händer efter mitt studierätt har slut?

När din giltighetstid har upphört för gott kommer vi att överföra dig till en Frank Alumn-användare. Studiekort är stängd, men du kan fortsätta använda Franks rabatter (rabattkoder) i ett år till (12 månader)! Tjänsten överför dig automatiskt till en alumnanvändare, och du behöver inte göra någonting. Det digitala studiekort är stängt för alumnanvändare.

Profilbild på studiekort

Varför måste jag ladda upp en profilbild vid registrering?

Officiella studiekort kräver en bild. När bilden har lagts till i registreringsprocessen, kan du använda ditt digitala studiekort direkt samt påskynda beställningen av ett plastkort senare.

Du behöver inte lägga till bilden omedelbart, du kan göra det senare. En profilbild måste läggas till om du ska beställa ett studiekort. Om du inte vill ha ett studiekort är bilden inte obligatorisk.

Jag kan inte ladda ner en bild. Varför är det så?

Det kan bero på att bilden inte uppfyller kriterierna eller så har det gått mindre än sex månader sedan den senaste uppdateringen. Du kan ändra bilden en gång var sjätte månad (en gång i terminen). Detta för att förhindra missbruk eftersom den digitala studentbilden också är ett officiellt student-ID. Du kan se bildkriterierna nedan.

Jag vill byta bilden till mitt digitala studiekort. Hur gör jag det?

För att hindra missbruk kan bilden endast ändras en gång i terminen. I fall din bild inte uppfyller kraven och det stör utnyttjandet av studiekortet, kan du be att få byta bilden på info@frank.fi

Vilka är kriterierna för studiekorts bild?

Har du solglasögon, hatt, någon speciell bakgrund eller t.ex. en kompis eller en katt i bilden? Vi använder ett automatiskt bildfilter som skyddar mot missbruk och opassande bilder. Filtret är väldigt noggrant. Bilden skall vara en neutral, passfotolik fyrkantig (minst 300x300 px) ansiktsbild. Också en selfie av hög kvalitet går, i fall ditt hela ansikte syns tydligt. Se också till att upplösningen på din profilbild är inte för stor. Sikta på 300x300 pixla.  

Profilbilden trycks på ditt studiekort i plast, så i fall du laddar upp en olämplig bild, är du själv ersättningsskyldig för beställningen av ett nytt kort. Ditt kort duger då inte heller som studentlegitimation, med andra ord är den värdelös.

Studiekort i plast

  • Vem kan beställa?
  • Hur och när får jag kortet?

Studierätt och giltighet av studiekort

  • Verifiering av studentstatus i början av den nya terminen
  • Examen
  • Studiekorts giltighet

 General information

  • Vem kan registrera sig till Franks tjänst?
  • Användarvillkor och dataskydd

Gå tillbaka till toppen

Kundservice under jul och nytt år
Vår kundservice är stängt från 23.12.2023-1.1.2024. Vi återkommer till ditt meddelande så snart som möjligt. Vänligen kom ihåg att inkludera ditt namn, studieplats och födelsedatum i din meddelande för att påskynda lösningen av ditt problem. Ansvar för den vanligaste frågor hittas nedan.

Nya studerande!
Du kan aktivera ditt digitala studiekort när din studierätt blir giltig i 1.1.2024. Vänligen notera att det kan finns förseningar med dataöverföringen. Om du kan inte verifiera ditt studierätt, prova igen senare.

Innehåll

●  ISIC

  • Vad är ISIC?
  • Hur tar jag det digitala ISIC-kort i bruk?

MobilePay

 Digitala studiekortet och Frank App

  • Användarkonto
  • Lösenord

 Danske Banks studiekort med betalningsfunktion (upphört)

 Registrering till tjänsten

  • Bekräftelse av studierätt
  • Information hittas inte

Studiekort i plast

  • Läsårsdekal

Profilbild på studiekort

Studentstatusens giltighet

  • Examen från skolan
  • Ny termin

 Ändra din information till tjänsten

  • Skolbyten
  • Namnändringar

● Rabatter

Fick du någon av de här meddelande?

  • "Verifiering misslyckades"
  • "Mina studerandeuppgifter är i bruk redan" 
  • "Informationen som skickades var inte korrekt"

 Vem kan registrera sig till Franks tjänst?

  • Vem kan ta det digitala studiekortet i bruk
  • Användarvillkor

Danske Banks studiekort med betalningsfunktion (upphört 05/2021)

Mitt studiekorts betalegenskapen ska sluta i 2021, får jag ett nytt kort?

Danske Bank ska inte än skicka ett ny kort när betalegenskapen har sluts efter Juni 2021. Om ditt korts betalegenskap ska sluta i Juni 2021, men du har inte fått ett nya kort, kontakta Danske Bank kundtjänst.

Obs! Du kan fortfarande använda kortet och ISIC-kort som vanliga studiekort, så länge som det har ett giltig läsårsdekal.

Mitt kort också har ISIC-kort, som är giltig 5 år. Vad händer med det?

ISIC-kort är giltig som än studiekort, med giltig lädårsdekal. Kom ihåg att du kan aktivera din ISIC-nummer på ISIC appen och använda studieförmåner digitalt.

Vad händer med min Danske Bank konto och kunskap?

Ingenting, det samma villkor gäller med Danske Bank kunskap. Det betyder tills du ta exam är tjänsten gratis. Om kortets betalegenskap går ut och du har frågor om kundkonto, ta kontakt med Danske Bank kundtjänst.

 
Betalegenskap i mitt kort är giltig till år 2024, vad händer då?

Betalegenskap i kortet och bankkund är giltig med samma villkor fram tills 2024. Studierätt är giltig med läsårsdekal, även om betalegenskap går ut.


Mitt studiekort med betalningskap har försvunnit. Vad skall jag göra?

Först: stäng ditt kort på webbtjänsten eller genom att ringa 0200 2585 (24/7). Tyvärr ska banken inte ersätta dessa kort. Kontakt Danske's kundtjänst för bankärenden. Om du vill, du kan beställa ett nytt studiekort i plast genom: frank.fi/sv/studentkort/. Vi gör inte återbetalning för förlorade eller stulna kort.
Om ditt kort hade en ISIC-funktion kan du aktivera den digitalt gratis. Kontakta oss på 
info@frank.fi så hjälper vi dig igenom.

Nya student? Ska du fortsätt dina studier?
Om du börjar dina studier i höst, du kan aktivera Franks tjänsten tidigast i början av Augusti, läsåret börjar i
1.8.2023. Om du kan inte aktivera tjänsten genast, vänligen prova igen senare.

Fredrikinkatu 55
00100 Helsingfors

info@frank.fi
Instagram | Frank Students
Facebook | Frank Students
TikTok | Frank Students

© Frank Students 2024

Fabiansgatan 28
00100 Helsingfors