Onko sinulla kysymys opiskelijakorttiin liittyen?

Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpositse.
Oma opiskelija- tai ylioppilaskuntasi auttaa myös!

(ma-pe 08:00-16:00)

Appin lataaminen

Q1: Minulla on Windows Phone. Onko digitaalista opiskelijakorttia saatavilla Windows Phone -puhelimiin?

Ei ole saatavilla. Frank Studentsilla ei myöskään ole tulevaisuudessa aikomusta kehittää Windows Phone -versiota opiskelijakorttisovelluksesta.

Digitaalisen opiskelijakortin aktivointi

Q2: En pysty aktivoimaan digitaalista opiskelijakorttiani, appi vain sanoo että “Jokin meni vikaan”. Mitäköhän tämä jokin mahtaa olla?

Tähän voi olla monia syitä, kuten:

  • Opiskelijajärjestösi jäsenyys ei ole voimassa

  • Et ole ilmoittautunut läsnäolevaksi kuluvalle lukukaudelle

  • Opiskeluoikeutesi on loppunut

  • Syöttämissäsi tiedoissa on kirjoitusvirhe

  • Kansallisen opiskelijarekisterin tiedoissa on kirjoitusvirhe

Väärinkäyttötapausten estämiseksi emme valitettavasti voi kertoa tarkkaa virhetilannetta. Selvittääksesi asian sinun tulee ensisijaisesti olla yhteydessä omaan opiskelijajärjestöösi.

Q3: En halua lisätä digitaaliseen opiskelijakorttiin kuvaani. Voinko silti ottaa digitaalisen opiskelijakortin käyttöön?

Et voi. Digitaalisessa opiskelijakortissa tulee olla kasvokuvasi, jotta se hyväksytään virallisena opiskelijatodistuksena.

Q4: En halua antaa Frankille puhelinnumeroani. Voinko silti ottaa digitaalisen opiskelijakortin käyttöön?

Et voi. Puhelinnumero kerätään väärinkäyttötapausten estämiseksi, eikä sitä käytetä markkinointitarkoituksiin.

Q5: Mistä tiedätte että olen läsnäoleva opiskelija?

Liittyessäsi omaan opiskelijajärjestöösi, sinun tietosi tallennetaan kansalliseen opiskelijatietorekisteriin, johon henkilö- ja läsnäolotietosi päivittyvät niiden muuttuessa. Tästä syystä pystymme päivittämään digitaalista opiskelijakorttisi ilman, että sinun tarvitsee tehdä mitään! Huomioithan, että tietojen päivittämisessä saattaa kestää 1-3 päivää, esim. jäsenyyden ja/tai lukuvuosi-ilmoittautumisen maksamisen jälkeen.

Digitaalinen opiskelijakortti

Q6: Mitä kaikkia etuja digitaalisella opiskelijakortilla saa?

Digitaalisella opiskelijakortilla saat kaikki samat opiskelijaedut kuin perinteisellä muovikortilla. Digitaalisen opiskelijakortin tiedot päivittyvät automaattisesti (ei tarrojen hakua) ja sen käyttöönotto vie alle minuutin - eikä se edes maksa mitään. Huomiothan kuitenkin, että viestin saaminen kaikille palveluntarjoajille digitaalisesta opiskelijakortista kestää tovin. Loppukädessä palveluntarjoajat ja alennuksen myöntäjät päättävät kuitenkin itse siitä, millä perusteilla alennuksen myöntävät. Jos kohdallesi osuu palveluntarjoaja joka ei myönnä sinulle alennusta digitaalisella opiskelijakortilla, voit näyttää hänelle “tietoa kortista” pdf:n tai ottaa yhteyttä opiskelijajärjestöösi tai Frankin henkilökuntaan.

  • HSL ei hyväksy toistaiseksi digitaalista opiskelijakorttia (päivitetty 1.9.2016 klo 10:06).

  • Q7: Ketkä voivat ottaa digitaalisen opiskelijakortin käyttöön?

    Kaikki suomalaisessa ammatillisessa oppilaitoksessa, lukiossa, ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa opiskelevat läsnäolevat opiskelijat, jotka ovat Frankin palvelujen piirissä olevan opiskelijajärjestönsä jäseniä. Katso kaikki mukana olevat järjestöt osoitteesta täältä

    Eri oppilaitosten opiskelijajärjestöt:

    • Ammatilliset oppilaitokset: Suomen ammattiinopiskelevien liitto SAKKI ry

    • Lukiot: Suomen lukiolaisten liitto SLL

    • Ammattikorkeakoulut: Oman oppilaitoksesi opiskelijakunta

    • Yliopistot: Oman oppilaitoksesi ylioppilaskunta

    Q8: Maksaako digitaalinen opiskelijakortti jotain?

    Ei, digitaalinen opiskelijakortti on ilmainen kaikille opiskelijoille, jotka ovat maksaneet oman opiskelijajärjestönsä jäsenmaksun.

    Q9: Tarvitseeko minulla olla perinteistä muovista opiskelijakorttia saadakseni käyttöön myös digitaalisen opiskelijakortin?

    Ei tarvitse. Digitaalisen opiskelijakortin saadaksesi sinun tulee olla opiskelijajärjestön jäsen ja läsnäoleva kuluvalla lukukaudella. Joidenkin järjestöjen jäseneksi liittymiseen kuitenkin kuuluu myös muovisen opiskelijakortin hankinta, tarkistathan asian omalta opiskelijajärjestöltäsi!

    Q10: Miksi minun tulee tilata maksullinen opiskelijakortti liittyäkseni omaan opiskelijajärjestööni?

    Teemme töitä sen eteen, että Frankin kautta jatkossa tehtävät järjestöliittymiset on mahdollista tehdä ilman fyysisen opiskelijakortin tilaamista. Tällä hetkellä tämä ei valitettavasti ole vielä kaikille mahdollista. Lisätietoa saat omalta opiskelijajärjestöltäsi.

    Q11: Mitä jos haluan pelkän digitaalisen opiskelijakortin?

    Mikäli olet yliopisto-opiskelija, sinun tulee vain ilmoittautua läsnäolevaksi ja maksaa ylioppilaskuntasi jäsenmaksu - suuntaa tämän jälkeen seuraavana päivänä sovelluskauppaan ja olet valmis kortin aktivointiin!

    Voit halutessasi ottaa yhteyttä omaan opiskelijajärjestöösi ja kysyä, onko jäseneksi mahdollista liittyä ilman fyysisen opiskelijakortin tilaamista. Tämä ei kuitenkaan välttämättä ole kaikissa tapauksissa mahdollista.

    Q12: Miten vaihdan kuvan digitaaliseen opiskelijakorttiini?

    Tällä hetkellä kuvan päivittäminen ei ole mahdollista, mutta tulevaisuudessa sen voi tehdä kerran lukukaudessa. Rajoitamme vaihtokertojen maksimimäärää väärinkäytösten estämiseksi.

    Opiskelijaetujen käyttö

    Q13: Eduntarjoaja ei tiedä mikä digitaalinen opiskelijakortti on - mitä teen?

    Voit näyttää Frankin infosaittia frank.fi/partners, missä on esitelty digitaalinen opiskelijakortti. Ongelmatapauksissa voit myös kääntyä opiskelijajärjestösi puoleen.

    Laite-, käyttöjärjestelmä- ja yhteysongelmat

    Q14: En löydä sovellusta App Storesta tai Play Storesta.

    Mikäli et näe Frank Appia omassa sovelluskaupassasi, voi se johtua seuraavista syistä:

    • Käyttöjärjestelmäsi on vanhentunut: Frank App on ladattavissa iPhone -laitteisiin joissa on iOS9+ käyttöjärjestelmä ja Android laitteisiin joissa on Android 4.4.+ -käyttöjärjestelmä

    • Käytät Windows Phonea - sovellus ei tule olemaan saatavilla kyseisiin laitteisiin

    Q15: Sovellus kaatuilee jatkuvasti, missä vika?

    Ensinnäkin - olemme pahoillamme! Varmistathan ensiksi, että olet päivittänyt sovelluksesi viimeisimpään saatavilla olevaan versioon. Mikäli ongelma ei korjaannu, olisimme erittäin kiitollisia mikäli raportoit ongelmasta meille osoitteeseen info@frank.fi.

    Q16: Mitä jos en ole yhteydessä verkkoon, mitä digitaaliselle kortille tapahtuu tuolloin?

    Mikäli olet aktivoinut digitaalisen opiskelijakortin jo aiemmin, on se tallennettuna puhelimesi muistiin ja voit käyttää sitä aivan normaalisti. Yhteysvirheen sattuessa etulistaukset ja opiskelijakortin aktivointi eivät ole käytössä.

    Q17: Akkuni on loppu, mitä teen?

    Lataa puhelimesi. Frank App on käytettävissä taas normaalisti kun saat puhelimesi takaisin päälle.

    Muovinen opiskelijakortti

    Q18: Minulla on kysymyksiä muovisen opiskelijakortin toimituksesta ja/tai tilauksesta. Mitä teen?

    Opiskelijakortin toimitukseen ja tilaukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä ensisijaisesti omaan opiskelijajärjestöösi. Korttiin liittyvissä ongelmissa sinua auttaa myös info@frank.fi. Maksuominaisuudella varustettu opiskelijakortti toimitetaan kotiosoitteeseesi. Pystyt hallinnoimaan osoitetietojasi Lompakko-palvelussa, johon olet rekisteröitynyt maksukortin tilaamisen yhteydessä. Opiskelijakortti ilman maksuominaisuutta sen sijaan toimitetaan opiskelijajärjestösi toimipisteeseen, jonka olet valinnut kortin tilaamisen yhteydessä. Huomiothan, että kaikki opiskelijajärjestöt eivät ilmoita sinulle erikseen, kun korttisi on saapunut perille. Korttitilauksen maksaminen onnistuu tilauksen yhteydessä suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla tai yleisimmillä maksukorteilla. Maksukortin ei tarvitse olla suomalainen, vaan myös ulkomaalaiset Visa- ja Mastercard-kortit kelpaavat maksuvälineeksi. Emme ota vastaan käteismaksuja tai tilisiirtoja.

    Q19: Muovinen opiskelijakortti on hukkunut - mitä teen?

    Aktivoi digitaalinen opiskelijakorttisi. Jos muovinen korttisi hukkuu, kannattaa aktivoida digitaalinen opiskelijakorttisi. Voit toki myös tilata uuden opiskelijakortin normaalisti täältä. Emme valitettavasti korvaa hukkuneita tai varastettuja kortteja. Jos kortissasi on maksuominaisuus, tulee kortti sulkea joko soittamalla Elisan asiakaspalveluun tai Elisa Wallet -mobiilikäyttöliittymän kautta. Sulkeminen web-käyttöliittymästä ei ole mahdollista. Sulkupalvelu (24h) 010 2662 000 (hinta 0,084€/puh + (0,06€/min, matkap. 0,17€/min)) ISIC-yhdistelmäkortin tilatessasi saat kansainvälisen opiskelijatodistuksen kukkaroosi koko opiskeluajaksesi vain 15 eurolla. Yhdistelmäkortin ISIC on maailman edullisin ISIC-kortti (3€/vuosi viiden vuoden opintoajalla). Tilaa suomalainen opiskelijakortti ISIC-ominaisuudella Frankin Kortti-välilehden kautta.

    Q20: Mikä on ISIC-kortti?

    ISIC-kortti on ainoa kansainvälisesti hyväksytty opiskelijatodistus. ISICillä on yli 42 000 opiskelijaetua 130 maassa, ja ISIC-kortilla saat myös lukuisilta lentoyhtiöiltä opiskelijalippuja. Haluamme Frankissa tarjota opiskelijaedut ja -alennukset kaikille suomalaisille opiskelijoille sekä Suomessa että maailmalla, ja siksi opiskelijoiden onkin mahdollista liittää maailman edullisin ISIC-ominaisuus kotimaiseen muoviseen opiskelijakorttiinsa, jolloin viiden vuoden ISIC-lisenssin hinnaksi tulee 15 € (+ opiskelijakortin hinta 15,10 €). Irrallisen, 12 kk voimassa olevan ISIC-kortin (hinta myös 15 €) voi tilata kuka tahansa yli 12-vuotias päätoiminen opiskelija. Tilaa erillinen ISIC-kortti ISICin sivuilta.