Kysyttävää 
opiskelijakortista tai -eduista?

Tsekkaa vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin alta tai laita mailia, mikäli vastausta ei tahdo löytyä. 

Vinkki! Olethan päivittänyt sovelluksesi uusimpaan versioon? ;)

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Onpa harmillista.

Hätä ei onneksi ole tämän näköinen. 
Laita meille mailia, niin vastaamme kysymykseesi piakkoin!

info@frank.fi

Sivun sisältö

info@frank.fiSVEN
frank-logo_solid-white Created with Sketch.
Kirjaudu
Kirjaudu

MobilePay

Mistä on kyse?

Frank ja MobilePay tekevät yhteistyötä, jonka myötä opiskelijat voivat halutessaan maksaa tietyissä opiskelijaravintoloissa lounaansa MobilePaylla niin, että heidät tunnistetaan automaattisesti opiskelijoiksi maksutapahtuman yhteydessä.

Miten hyödyn Frankin ja MobilePayn  yhteistyöstä?

Frank Appin ja MobilePayn avulla opiskelijakorttia ei enää tarvitse näyttää. Saat opiskelija-alennuksen automaattisesti maksaessasi MobilePaylla palvelun tai tuotteen, josta palveluntarjoaja myöntää opiskelija-alennuksen.

Miten saan tämän maksuratkaisun käyttööni?

Tällä hetkellä kyseinen ratkaisu on käytössä korkea-asteen opiskelijalounaan maksamisen yhteydessä osassa Suomen opiskelijaruokaloita. Laajennamme ratkaisun käyttöönottoa hiljalleen. Teemme töitä sen eteen, että ratkaisumme olisi kaikkien korkea- ja toisen asteen opiskelijoiden käytettävissä mahdollisimman pian. Pidä siis huolta, että sinulta löytyy Frank App ja MobilePay puhelimestasi!

Missä maksuratkaisua voi jo käyttää?

Katso ajankohtainen ravintolalistaus osoitteesta frank.fi/mobilepay

ISIC

Mikä on ISIC?

ISIC-kortti on ainoa kansainvälisesti hyväksytty opiskelijatodistus. ISICillä on yli 150 000 opiskelijaetua 130 maassa, ja ISIC-kortilla saat myös lukuisilta lentoyhtiöiltä opiskelijalippuja.

Haluamme Frankissa tarjota opiskelijaedut ja -alennukset kaikille suomalaisille opiskelijoille sekä Suomessa että maailmalla, ja siksi opiskelijoiden onkin mahdollista liittää maailman edullisin ISIC ominaisuus kotimaiseen muoviseen opiskelijakorttiinsa hintaan 16 € / 5 vuotta. ISICin digitaalisen lisenssin voi ostaa Frank Appista hintaan 4 € / 1 vuotta. Pelkän ISIC-kortin voi tilata osoitteesta http://www.isic.fi/tilaa-isic/ostoskori/ hintaan 15 /vuosi.

Miten saan muoviseen korttiin ISIC-lisenssin?

ISIC-lisenssin voi hankkia niin maksuominaisuudella varustettuun opiskelijakorttiin kuin tavalliseen opiskelijakorttiin. ISIC-lisenssin hinta molempiin on 16 € / 5 vuotta. Voit valita lisenssin opiskelijakorttiisi tilauksen yhteydessä.

Haluan ostaa digitaalisen ISIC-lisenssin. Miten se onnistuu?

Saat ostettua digitaalisen ISIC-lisenssin Frank Appista hintaan 4 /vuosi. Voit ostaa digitaalisen ISIC lisenssin näppärästi samalla kun ostat digitaalisen opiskelijakorttisi. Jos haluat päivittää digitaaliseen opiskelijakorttiisi ISIC lisenssin myöhemmin, voit tehdä tämä digitaalisen opiskelijakorttisi takapuolelta löytyvästä linkistä. ISIC-numerosi löytyy oston jälkeen digitaalisen opiskelijakortin takapuolelta. Täppää viivakoodin kuvaa opiskelijakortin etupuolella nähdäksesi kortin takapuolen ja digitaalisen ISIC lisenssisi.

Minulla on jo voimassaoleva ISIC-lisenssi. Saanko yhdistettyä sen digitaaliseen opiskelijakorttiin tai uuteen muoviseen korttiin?

Valitettavasti Frank App tukee toistaiseksi vain uusia Frank Appin kautta ostettuja digitaalisia
ISIC-lisenssejä. Jos haluat hyödyntää ISIC-lisenssiäsi digitaalisena, kannattaa ladata kännykkään ISIC App ja rekisteröityä sinne.

Ikävä kyllä olemassa olevaa ISIC-lisenssiä ei voi yhdistää myöskään uuteen muoviseen korttiin. Jos haluat ISIC-lisenssin uuteen muoviseen korttiin, tulee sinun ostaa uusi ISIC-lisenssi korttitilauksen yhteydessä. Jos haluat käyttää olemassa olevaa lisenssiäsi digitaalisena, voit ladata kännykkään ISIC Appin ja tilata uuden muovisen kortin ilman ISIC-ominaisuutta. 

Voit rekisteröityä ISIC Appiin omalla ISIC-numerollasi. Saat digitaalisella kortilla samat edut kuin muovisellakin. Lisätietoja löytyy https://www.isic.fi/isic-info/isic-app/.

Ongelmatilanteita digitaalisen opiskelijakortin kanssa

En pysty aktivoimaan digitaalista opiskelijakorttiani, sovellus vain sanoo että “Jokin meni vikaan”. Mitäköhän tämä jokin mahtaa olla?

Tähän voi olla monia syitä, kuten:

  • Opiskelijajärjestösi jäsenyys ei ole voimassa: Sinun tulee olla yhteyksissä omaan opiskelijajärjestöön ja varmistaa, että jäsenyytesi on voimassa. Mikäli jäsenyys ei ole voimassa, voit järjestösi kautta ostaa jäsenyyden.
  • Jäsenyys ei ole ehtinyt päivittyä: Jos olet vasta maksanut jäsenyyden, sen päivittymisessä kestää muutamia päiviä, minkä aikana digikortin aktivointi ei vielä toimi. Kannattaa odottaa pari päivää ja kokeilla uudestaan.
  • Et ole ilmoittautunut läsnäolevaksi kuluvalle lukukaudelle tai läsnäolotieto ei ole vielä päivittynyt meille
  • Opiskeluoikeutesi on loppunut: (esim. olet valmistunut). Frank App varmistaa opiskelijastatuksen reaaliajassa järjestelmästä, johon tiedot tulevat suoraan yliopistoilta tai opiskelijakunnilta. Koska opinto-oikeutesi on loppunut, tietojasi ei enää lähetetä sinne eikä opiskelijavarmennuksesi sen takia toimi.
  • Syöttämissäsi tiedoissa on kirjoitusvirhe
  • Kansallisen opiskelijarekisterin tiedoissa on kirjoitusvirhe: jos jäsenyys ja läsnäolo ovat mielestäsi kunnossa, ota yhteyttä omaan opiskelijajärjestöön selvittääksesi mahdolliset virheet rekisterissä.
  • Opiskelijajärjestösi rekisterissä ei lue sinun henkilöturvatunnuksen loppuosaa.
    • Lukiolaiset: Voit lisätä hetusi rekisteriin itse osoitteessa https://voltage.sebacon.net/lukiohetu. Tiedon päivittymisessä voi kestää pari päivää.
    • Ammattioppilaitoksen, ammattikorkeakoulun tai yliopiston  opiskelijat: Ota yhteyttä omaan opiskelijajärjestöön ja pyydä heitä lisäämään hetun loppuosa rekisteriin/tsekkaamaan, että se on oikea. Tiedon päivittymisessä voi kestää pari päivää.

Appi jumiutui lataus näkymään (loading spinner). Miten pääsen eteenpäin?

Kokeile 1) sulkea ja käynnistää sovellus uudestaan, 2) varmista että sinulla on viimeisin versio Frank Appista käytössäsi ja tarvittaessa lataa uudempi versio ennen appin avaamista uudelleen, 3) tarkista, että puhelimesi on verkkoyhteydessä. 

Mikäli mikään näistä ei auta, voit soittaa asiakaspalveluumme arkisin klo 10-12 tai laittaa viestiä info@frank.fi. Tämä ongelma tulee on korjattu viimeisimpään päivitykseen Frank Appille, joten pidäthän huolen, että sinulla on viimeisin versio sovelluksesta käytössäsi!

Haluaisin vaihtaa kuvan digitaaliseen opiskelijakorttiini. Miten vaihdan kuvan?

Väärinkäytösten estämiseksi kuvan voi vaihtaa kerran lukukaudessa. Mikäli kuvasi ei täytä vaatimuksia ja se haittaa digitaalisen opiskelijakortin käyttämistä, voit pyytää oikeutta kuvan vaihtamiseen profiilistasi.

Miksi digitaalinen opiskelijakortti näyttää voimassaoloajaksi elokuun tai tammikuun loppua, vaikka olen maksanut koko vuoden jäsenyyden?

Digitaalisen opiskelijakortin voimassaoloaika riippuu niistä tiedoista, jotka opiskelijajärjestösi meille lähettää. Esimerkiksi jos opiskelijajärjestösi lähettää tiedot vain kuluvasta lukukaudesta, vaikka olisitkin maksanut koko lukuvuodesta, digikortti näyttää sillä hetkellä vain aktiviisen lukukauden tiedot. Tällöin esimerkiksi syksyn lukukausi ja uusi voimassaoloaika päivittyvät sovellukseen elokuun alkupuolella ja kevät lukukausi tammikuun alussa.

Sovellus väittää yhtäkkiä, että opiskelijastatukseni ei ole enää voimassa. Mistä kyse?

Opinto-oikeutesi on päättynyt tai opiskelijarekisterin tiedoissa on tapahtunut jokin muu muutos. Jos opinto-oikeutesi on loppunut esim. valmistumisen myötä, et valitettavasti pysty jatkamaan digitaalisen opiskelijakortin käyttöä. Digitaalinen opiskelijakortti toimii vielä kuukauden sen jälkeen kun tietosi ovat poistuneet opiskelijarekisteristä.

Frank App varmistaa opiskelijastatuksen reaaliajassa järjestelmästä, johon tiedot tulevat suoraan yliopistoilta tai opiskelijakunnilta. Koska opinto-oikeutesi on loppunut, tietojasi ei enää lähetetä sinne eikä opiskelijavarmennuksesi sen takia toimi. Voit kuitenkin käyttää ennen opinto-oikeutesi päättymistä hankittua voimassaolevaa muovista opiskelijakorttiasi tai koululta pyydettyä opiskelijatodistusta jäsenyyskauden loppuun asti.

Jos opinto-oikeutesi tai jäsenyytesi ei ole päättynyt, olethan yhteyksissä omaan opiskelijajärjestöösi selvittääksesi muutokset rekisterissä.

Sovellus kaatuilee tai ei muuten vaan toimi, missä vika?

Ensinnäkin - olemme pahoillamme! Jos opiskelijastatuksesi ei ole muuttunut, varmistathan, että olet päivittänyt sovelluksesi viimeisimpään saatavilla olevaan versioon. Päivitä myös puhelimesi käyttöjärjestelmä uusimpaan versioon. Mikäli ongelma ei korjaannu, olisimme erittäin kiitollisia, mikäli raportoit ongelmasta meille osoitteeseen info@frank.fi.

Sovellus ei toiminut kun minun piti todistaa opiskelijastatukseni. Mitäs nyt tehdään?

Olemme erittäin pahoillamme, että sovelluksemme on pettänyt sinut tilanteessa jonka hoitamista varten se on kehitetty. Sovelluksen toimimattomuuteen voi olla useampi syy, joista lisätietoa löydät tältä sivulta.

Valitettavasti palveluissa esiintyy joskus toimintakatkoksia tai virheitä. Teemme parhaamme ettei virheitä esiintyisi, mutta emme vastaa hetkellisistä toimintakatkoksista Frank App sovelluksen, digitaalisen opiskelijakortin tai Frankin palvelun toiminnassa tai niistä aiheutuvista harmeista. Voit tutustua palvelun käyttöehtoihin täältä.

Ottaessasi Frank App sovelluksen ja digitaalisen opiskelijakortin käyttöösi hyväksyt, että palveluun liittyy riski mahdollisista toimintakatkoksista, vaikka Frank App onkin osoittautunut erittäin toimintavarmaksi sitten lanseerauksen vuonna 2016. Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että voisit luottaa digitaaliseen opiskelijakorttiisi ainoana opiskelijakorttinasi! 

Mikäli haluat olla aivan varma, ettei palvelukatkoksia kriittisillä hetkillä ikinä ilmene, sinun kannattaa hankkia muovinen opiskelijakortti ja pitää huolta, että siinä on aina voimassaoleva lukuvuositarra ja että kortti on mukanasi kun sitä tarvitset.

Eduntarjoaja ei tiedä mikä digitaalinen opiskelijakortti on, mitä teen?

Voit näyttää Frankin verkkosivuilta tekstiä, missä digitaalinen opiskelijakortti on esitelty. Ongelmatapauksissa voit myös kääntyä opiskelijajärjestösi puoleen tai ilmiantaa eduntarjoajan meille info@frank.fi.

Akkuni on loppu, mitä teen?

Lataa puhelimesi. Frank App on käytettävissä taas normaalisti, kun saat puhelimesi takaisin päälle.

Mitä jos en ole yhteydessä verkkoon, mitä digitaaliselle kortille tapahtuu tuolloin?

Voit käyttää digitaalista opiskelijakorttiasi viikon ajan offline-tilassa. Jos käytössäsi on Frank Appin versio 3.1.0 (tai uudempi), yhteysvirheen sattuessa Frank App muistaa digikorttisi tiedot viikon ajan, jonka jälkeen yhdistämällä appin verkkoon saat sen uudestaan käyttöön offlinessa. Frank Appin etulistaukset eivät ole käytettävissä ilman verkkoyhteyttä.

En löydä sovellusta App Storesta tai Google Playsta.

Mikäli et näe Frank Appia omassa sovelluskaupassasi, voi se johtua seuraavista syistä:

  • Käyttöjärjestelmäsi on vanhentunut: Frank App on ladattavissa ainakin iPhone -laitteisiin joissa on iOS10+ käyttöjärjestelmä ja Android laitteisiin joissa on Android 5+ -käyttöjärjestelmä. Laitekohtaisia eroja voi esiintyä.
  • Käytät Windows Phonea: Sovellus ei tule olemaan saatavilla kyseisiin laitteisiin.
  • Käytät Lenovon laitetta: Frank App ei tue laitteen Android-versiota. 

Digitaalinen opiskelijakortti & Frank App

Tilausehdot

Seuraavat ehdot pätevät digitaalisen opiskelijakortin ostamiseen, ellei toisin säädetty Suomen laissa:

Hinnat ja maksaminen

  • Kaikki hinnat sisältävät ALV:n. Maksu tulee suorittaa kokonaisuudessaan ennen kuin opiskelijakorttin saa käyttöönsä kahdeksitoista (12) kuukaudeksi.

Tilauksen peruutus- ja palautusoikeus

  • Digitaalisen opiskelijakortin tilauksen peruuttamisessa sovelletaan Suomen kuluttajansuojalakia.

Mitä kaikkia etuja digitaalisella opiskelijakortilla saa?

Digitaalisella opiskelijakortilla saat kaikki samat opiskelijaedut kuin muovisella opiskelijakortilla mm. VR:ltä ja joukkoliikenteestä. Digitaalisen opiskelijakortin tiedot päivittyvät automaattisesti! Ei vuositarrojen hakua ja sen käyttöönotto vie alle minuutin. Digitaalinen opiskelijakortti maksaa 2,90€ / 12kk (1.8.2018 alkaen). Digitaalisen opiskelijakortin löydät ilmaisen Frank App sovelluksen sisältä.

Huomioithan kuitenkin, että lopulta palveluntarjoajat päättävät itse siitä, millä perusteilla alennuksen myöntävät. Jos kohdallesi osuu palveluntarjoaja joka ei myönnä sinulle alennusta digitaalisella opiskelijakortilla, voit ilmoittaa asiasta Frankin tiimille.

Ketkä voivat käyttää digitaalista opiskelijakorttia?

Kaikki suomalaisessa ammatillisessa oppilaitoksessa, lukiossa, ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa opiskelevat läsnäolevat opiskelijat, jotka ovat Frankin palvelujen piirissä olevan opiskelijajärjestönsä jäseniä. Katso kaikki mukana olevat järjestöt täältä.

Eri oppilaitosten opiskelijajärjestöt:

  • Ammatilliset oppilaitokset: Suomen ammattiinopiskelevien liitto SAKKI Ry ja ruotsinkielisten opiskelijajärjestö FSS
  • Lukiot: Suomen lukiolaisten liitto SLL ja FSS
  • Ammattikorkeakoulut: Oman oppilaitoksesi opiskelijakunta
  • Yliopistot: Oman oppilaitoksesi ylioppilaskunta

Paljonko digitaalinen opiskelijakortti maksaa?

Digitaalinen opiskelijakortti maksaa 2,90€ / 12kk. Maksulla saa siis 12 kuukautta käyttöaikaa digitaaliselle opiskelijakortille alkaen maksuhetkestä. Digitaalinen lisenssi on toisen asteen opiskelijoille maksuton.

Jokainen palveluumme rekisteröitynyt uusi käyttäjä saa itselleen yhden kuukauden ilmaista käyttöaikaa digitaaliselle opiskelijakortilleen. Näin voit kokeilla digitaalista opiskelijakorttia maksutta, ennen ostopäätöksen tekemistä. 

Maksaako Frank App sovelluksen lataaminen tai käyttö?

Ei. Frank App on ilmainen sovellus. Sen voi ladata ja sitä voi käyttää ilman maksua. Mikäli haluat käyttää digitaalista opiskelijakorttia, joka löytyy Frank Appin sisältä, on sinun maksettava siitä kyseisestä tuotteesta 2,90€. Voit siis käyttää Frank Appista löytyviä etuja ja muuta sisältöä täysin maksutta.

Voinko saada digitaalisen opiskelijakortin käyttööni maksutta?

Tilaamalla opiskelijakortin maksuominaisuudella saat muovisen opiskelijakortin hintaan 0€ ja 12kk maksutonta käyttöaikaa digikortille. Tilatessasi muovisen opiskelijakortin ilman maksuominaisuutta saat kaupan päälle 12kk ilmaista käyttöaikaa digitaaliselle opiskelijakortillesi. 

Tarkoituksemme on jatkossa tarjota erilaisia huikeita etuja opiskelijoille, joita hyödyntämällä digitaalisen opiskelijakortin maksutonta käyttöaikaa voi saada lisää! Stay tuned.

Tarvitseeko minulla olla perinteistä muovista opiskelijakorttia saadakseni käyttöön myös digitaalisen opiskelijakortin?

Ei tarvitse. Digitaalisen opiskelijakortin saadaksesi sinun tulee olla opiskelijajärjestön jäsen ja läsnäoleva kuluvalla lukukaudella, sekä maksaa 2,90€ käyttömaksu 12kk ajalle. Ilmottauduttuasi läsnäolevaksi ja maksettuasi opiskelijajärjestösi jäsenmaksun, suuntaa parin päivän päästä sovelluskauppaan (Google Play tai App Store) ja olet valmis kortin aktivointiin!

Olen maksanut 12 kuukauden käyttöajasta. Saanko osan rahoistani takaisin, jos en olekaan läsnäoleva koko 12 kuukautta?

Hyväksyt ostaessasi digitaalisen opiskelijakortin, että kortin käyttö vaatii aktiivisen läsnäolotiedon. Emme palauta rahoja mahdollisesti käyttämättä jääneiltä kuukausilta. Yhtälailla muovisen opiskelijakortin käyttöaika riippuu länsäolotiedostasi, joka todennetaan muovikorteissa lukuvuositarralla. Myöskään muovisista opiskelijakorteista ei saa rahoja takaisin, vaikka niitä käyttäisi vain lyhyen ajan.

Sinun tulee olla läsnäoleva opiskelija hyödyntääksesi digitaalista opiskelijakorttia. Mikäli et jostain syystä olekaan läsnäoleva opiskelija kesken maksamasi käyttöjakson, päättyy digitaalisen opiskelijakortin käyttö kuukauden jälkeen siitä, kun läsnäolotietosi on hävinnyt (tämän aiheuttaa esim. valmistuminen). 

Valmistun kesken lukuvuoden. Kuinka kauan digitaalinen opiskelijakortti toimii valmistumiseni jälkeen?

Digitaalinen opiskelijakortti toimii reaaliaikaisella opiskelijastatuksen varmennuksella. Mikäli läsnäolotietosi poistuu, eli esimerkiksi valmistut kesken lukuvuoden, digitaalinen opiskelijakortti toimii vielä yhden kuukauden verran tietojen poistuttua, minkä jälkeen sen toiminta lakkaa.

Minulla on Windows Phone. Onko digitaalista opiskelijakorttia saatavilla Windows Phone -puhelimiin?

Frank Appia ei ole saatavilla Windows Phoneihin. Emme myöskään ole kehittämässä tulevaisuudessa Windows Phone -versiota opiskelijakorttisovelluksesta.

Miksi edut eivät lataudu Frankin verkkopalvelussa?

Sinulla on todennäköisesti selaimessa jokin adblocker päällä, joka estää etujen latautumisen. Kannattaa siis ottaa se pois päältä meidän sivuilla vierailun ajaksi.

Ongelmatilanteita muovisen opiskelijakortin kanssa

Koitan maksaa opiskelijakorttiani, mutta maksu ei jostain syystä mene läpi. Mistä tämä johtuu?

Tarkista ensin, että olet varmasti täyttänyt kaikki kentät ja kirjoittanut maksukorttisi tiedot oikein, eikä tietokenttiin ole jäänyt myöskään ylimääräisiä välilyöntejä.  Jos tiedot ovat oikein, eikä maksu silti mene läpi, maksusi estettiin todennäköisesti oman pankkisi suunnasta - sinulla saattaa olla korttisi asetuksissa esim. verkko-ostokset estetty. Asetus kannattaa muuttaa ainakin väliaikasesti omassa verkkopankissa tai ottamalla yhteyttä pankkiin. 

Olin tekemässä tilausta opiskelijakortista maksuominaisuudella, mutta Danske Bankin sivuilla yhteyteni katkesi teknisen virheen takia. Tilaus jäi kesken. Miten toimia?

Pahoittelut, että tilauksessa oli ongelmia! Jatkaaksesi tilausta kirjaudu uudelleen Frankin palveluun ja klikkaa itsesi etusivulta Mastercard Debit -kortin tilausputkeen. Valitse vaihtoehto, että haluat jatkaa olemassaolevaa tilausta, niin Frankin palvelu ohjaa sinut uudelleen Danske Bankin sivuille. Pääset siellä jatkamaan olemassaolevaa tilausta tunnistautumalla omilla pankkitunnuksillasi. Koita aina ensisijaisesti viimeistellä aloittamasi tilaus.

Jos tilauksen viimeistely ei siltikään tahdo onnistua, ota yhteys Danske Bankin opiskelijoille suunnattuun asiakaspalvelunumeroon 0200 25884 (ma-pe 8-20) tai chattaa tilauksen yhteydessä verkkopankissa. Toivottavasti tilauksesi onnistuu!

Yritän tilata opiskelijakorttia maksuominaisuudella. Tilauksessa näkyy kuitenkin väärä toimitusosoite. Miten muutan osoitteen?

Toimitusosoite tulee suoraan Väestörekisterikeskuksen tietokannasta. Jos osoite on väärä, käythän ilmoittamassa uuden osoitteesi Väestörekisterikeskukselle http://www.posti.fi/muuttoilmoitus/  ja jatkat tilausta vasta sen jälkeen.

Tilaamani opiskelijakortti maksuominaisuudella ei ole tullut perille 2–3 viikossa. Mitä tehdä? 

Pahoittelut, että kortti ei jostain syystä ole löytänyt perille! Tarkistathan, että Väestörekisterikeskuksella on oikea osoitetietosi  https://verkkopalvelu.vrk.fi/Omat/Etusivu.aspx. Jos osoitetieto on virheellinen, ilmoitathan siitä http://www.posti.fi/muuttoilmoitus/. Sen jälkeen voit tilata uuden kortin Danske Bankin verkkopankissa, mobiilissa ja tabletissa. 

Muovisessa opiskelijakortissani ei näy koko nimeäni vaan se on katkennut keskeltä. Voinko silti käyttää korttia? 

Nimen katkeaminen johtuu siitä, että nimitieto on ollut liian pitkä kyseiseen kenttään. Sen ei pitäisi onneksi haitata kortin käyttöä mitenkään, ja voit käyttää korttia normaalisti! :)

Muovinen opiskelijakortti on hukkunut – mitä teen?

Jos sinulla oli...

  1. Danske Bankin tarjoama opiskelijakortti maksuominaisuudella, voit tilata uuden kortin Danske Bankin verkkopankissa, mobiilissa ja tabletissa. Muista myös sulkea korttisi verkkopankissa tai soittamalla numeroon 0200 2585 (24/7).
  2. Opiskelijakortti Aktia Walletin/Elisa Lompakon maksuominaisuudella, muista sulkea kortti soittamalla numeroon 020 429 3939. Valitettavasti näitä opiskelijakortteja ei korvata, joten jos haluat uuden muovisen opiskelijakortin, voit tilata sen normaalisti sivuiltamme.
  3. Opiskelijakortti ilman maksuominaisuutta, voit tilata normaalisti uuden opiskelijakortin sivuiltamme. Valitettavasti näitä opiskelijakortteja ei korvata.

Muovinen korkea-asteen opiskelijakortti

Tilausehdot

Seuraavat ehdot pätevät opiskelijakortin ostamiseen, ellei toisin säädetty Suomen laissa:

Hinnat ja maksaminen

  • Kaikki hinnat sisältävät ALV:n. Maksu tulee suorittaa kokonaisuudessaan ennen kuin opiskelijakortti valmistetaan ja lähetetään tilaajalle postissa. Maksun voi suorittaa yleisimmillä maksukorteilla. 

Kortin valmistaminen ja toimitus

  • Kaikki opiskelijakortit tuotetaan ja lähetetään vasta, kun maksu on suoritettu kokonaisuudessaan. Toimitus on mahdollinen ainoastaan Suomeen ja vain standardilla postitoimituksella (2. luokan posti). Varmistathan, että Postilla on nykyinen osoitteesi tiedossa ja sinulla on nimesi postiluukussa. Muuten Posti ei välttämättä toimita korttitilauksia perille. 

Tilauksen peruutus- ja palautusoikeus

  • Opiskelijakortin tilauksen peruminen ei ole mahdollista, ellei tilausta keskeytetä ennen maksua. Opiskelijakortin tilauksen peruuttamisessa sovelletaan Suomen kuluttajansuojalakia.

Haluan muovisen opiskelijakortin maksuominaisuudella. Tuleeko minusta automaattisesti Danske Bankin asiakas?

Jos et ole jo valmiiksi Danske Bankin asiakas, sinusta tulee tilauksen yhteydessä asiakas. Jos sinulla on voimassaoleva suomalainen passi tai henkilökortti (ajokortti ei kelpaa), ymmärrät suomea tai ruotsia sekä pankkisi on sopinut Tupas-tunnistautumisesta, voit liittyä asiakkaaksi kokonaan verkossa. 

Kortin tilaajana saat Danske Bankin Silver-palvelupaketin veloituksetta opiskelujesi ajaksi iästä riippumatta  ja valmistumisen jälkeen 28-vuotiaaksi saakka, eli kortti ja asiakkuus eivät maksa sinulle opiskeluaikana mitään. Lisätietoa asiakkaaksi tulemisesta ja pankkipalveluista löydät Danske Bankin sivuilta.

Jos et halua liittyä Danske Bankin asiakkaaksi, voit tilata pelkän muovikortin ilman maksuominaisuutta hintaan 16,10 € + 1 € toimituskulu.

Miksi muovinen opiskelijakortti ilman maksuominaisuutta maksaa 16,10 €, mutta opiskelijakortti maksuominaisuudella on ilmainen?

Kumppanimme Danske Bank haluaa tarjota opikselijakortin maksuominaisuudella opiskelijoille ilmaiseksi opiskelijaetuna. Maksukortti on opiskelijalle maksuton Danske Bankin subventoinnin vuoksi. Pelkän muovikortin tuottaminen ei ole kuitenkaan ilmaista, mistä syystä pelkkä muovinen opiskelijakortti ilman Danske Bankin maksuominaisuutta maksaa 16,10 € + toimituskulut 1 €. 

Voinko tilata opiskelijakortin maksuominaisuudella minkä tahansa kotimaisen pankin pankkitunnuksilla?

Kaikki pankit eivät ole valitettavasti vielä sopineet Danske Bankin kanssa tunnusten käytöstä.

Voit tilata opiskelijakortin maksuominaisuudella Danske Bankin, Nordean, Osuuspankin, S-pankin, Aktian ja Ålandsbankenin tunnuksilla verkossa ilman konttorikäyntiä.

Jos sinulla on Handelsbankenin, Säästöpankin, POP pankin tai Oma Säästöpankin tunnukset, tule Danske Bankin konttoriin ja ota mukaan henkilöllisyystodistus. Saat konttorista Danske Bankin pankkitunnukset, joilla voit tehdä tilauksen. Löydä lähin konttori ja sen aukioloajat täältä.

Millä maksukortilla voin maksaa tavallisen muovikortin tilauksen? Voinko maksaa myös verkkopankissa?

Tilauksen maksamiseen käyvät kaikki yleisimmät maksukortit (debit ja credit) mukaanlukien kaikki Visan ja Mastercardin kortit (myös Visa Electron) ja American Express. Valitettavasti tilausta ei voi maksaa verkkopankissa.

Tilasin kortin, tuleeko se siis postissa kotiin?

Kyllä. Opiskelijakortti ilman maksuominaisuutta saapuu muovisen opiskelijakortin tilaajille postitse siihen osoitteeseen, jonka syötit tilausvaiheessa. Opiskelijakortti maksuominaisuudella postitetaan puolestaan siihen osoitteeseen, joka löytyy Väestörekisterikeskuksesta, joten varmistathan että siellä on ajankohtaiset tiedot mahdollisimman smoothin toimituksen takaamiseksi!

Minulla on kaksi opinto-oikeutta. Miten saan tilattua opiskelijakortin haluamalleni tutkinnolle? 

Tilanteessa jossa olet läsnäolevana kahdessa oppilaitoksessa, tiedoissasi näkyy aina ensisijaisesti se aiempi tutkinto, mistä olemme saaneet tiedon ensimmäisenä rekisteriin.

Toistaiseksi oppilaitosta ei voi ikävä kyllä vaihtaa palvelustamme käsin, vaan tiedot päivittyvät   suoraan tietokannasta, joka tulee opiskelijajärjestöiltä. Tiedot aiemmasta oppilaitoksesta poistuvat palvelustamme, valmistumisen jälkeen tai jos ilmoittaudut poissaolevaksi.

Jos olemme saaneet tietokantaan tiedot molemmista perustutkinnoista, opiskelijakortin tilaaminen uuden oppilaitoksen tiedoilla on mahdollista, mutta vaatii pientä kikkailua. Otathan tällaisessa tilanteessa suoraan yhteyttä Frankin asiakaspalveluun, niin hoidetaan asia kuntoon pikimmiten! :)

Minulla on sekä perus- että jatkotutkinto-oikeus. Mistä saan valittua tilaanko sinisen vai vihreän kortin?

Tunnistamme automaattisesti, mihin korttityyppiin opiskelija on oikeutettu. Jos sinulla on sekä perus- että jatkotutkinto-oikeus, meille näkyy vain se, joka on järjestelmässä merkitty ensisijaiseksi tutkinto-oikeudeksi.

Tarkistathan itse ennen tilausta, kumpi tutkinto-oikeus sinulla on merkitty ensisijaiseksi “Omat tiedot” -sivulta. Jos haluat tilata sinisen kortin (perustutkinto-oikeus), mutta tiedoissasi lukee jatko-opiskelija, olethan yhteyksissä omaan oppilaitokseesi ja pyydät perusopinto-oikeuden muuttamista ensisijaiseksi. Tee opiskelijakorttitilaus vasta, kun uusi tieto on päivittynyt “Omat tiedot” -sivuillesi.

Nimeni tai opiskelupaikkani on vaihtunut. Täytyykö minun tilata uusi kortti?

Jos haluat käyttää muovista opiskelijatunnistetta, kannattaa tilata uusi opiskelijakortti. Opiskelija voi joskus joutua varmentamaan henkilöllisyytensä esim. passilla ja tietojen on silloin täsmättävä. Etenkin ISIC-yhdistelmäkorteissa ulkomailla vanha nimi kortissa voi aiheuttaa ongelmia. Moni opiskelijajärjestökään ei anna uusia lukuvuositarroja kortteihin joissa on vanha nimi tai vanha opiskelupaikka.

Ilmoitathan nimen vaihtuessa uuden nimesi ensin yliopistolle/opiskelijakunnallesi. Tarkistathan, että uusi nimi/koulu on päivittynyt verkkopalveluun "Omat tiedot"-sivulta ennen kortin tilaamista! Jos palvelussa näkyy yhä väärä nimi, päivitä uudet tiedot "Omat tiedot"-sivulta.

Mitä muovisessa opiskelijakortissani lukeva vanhentumiskuukausi tarkoittaa? Täytyykö minun tilata uusi kortti?

Kortissa lukeva vanhentumispäivämäärä tarkoittaa vain korttisi maksuominaisuuden vanhenemista. Jos korttisi on tilattu ennen syksyä 2017, Aktian tulisi hoitaa maksukorttisi uusiminen. Aktia ei kuitenkaan enää tarjoa maksukortteja joissa on myös opiskelijakortti samassa. Jos haluat, että opiskelijakortissasi on jatkossakin maksuominaisuus, sinun kannattaa tilata meiltä uusi opiskelijakortti, jonka maksuominaisuuden tarjoaa Danske Bank (kortin hinta 0 €)!

Jos et koe maksuominaisuutta tarpeelliseksi, sinun ei tarvitse huolehtia vanhentumiskuukaudesta. Voit käyttää korttia normaalisti opiskelijakorttina: mahdollinen ISIC-ominaisuus on voimassa 5 vuotta ja normaali opiskelijastatus opintojesi loppuun asti voimassaolevalla lukuvuositarralla.

Rekisteröityminen Frankin palveluun

Ketkä voivat rekisteröityä Frankin palveluun?

Kaikki suomalaisessa ammatillisessa oppilaitoksessa, lukiossa, ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa opiskelevat läsnäolevat opiskelijat, jotka ovat Frankin palvelujen piirissä olevan opiskelijajärjestönsä jäseniä. Katso kaikki mukana olevat järjestöt täältä.

Eri oppilaitosten opiskelijajärjestöt:

  • Ammatilliset oppilaitokset: Suomen ammattiinopiskelevien liitto SAKKI ry ja ruotsinkielisten opiskelijajärjestö FSS
  • Lukiot: Suomen lukiolaisten liitto SLL ja FSS
  • Ammattikorkeakoulut: Oman oppilaitoksesi opiskelijakunta
  • Yliopistot: Oman oppilaitoksesi ylioppilaskunta

Pystynkö rekisteröitymään, vaikka en ole läsnäoleva opiskelija tai opiskelijajärjestöni jäsen?

Kuka tahansa pääsee tutustumaan palveluun ja etuihin, mutta et pääse hyödyntämään etuja tai tilaamaan opiskelijakorttia rekisteröitymättä. Rekisteröitymistä ja kirjautumista varten sinun tulee olla opiskelijajärjestösi jäsen ja läsnäoleva opiskelija. 

Miksi minun pitää lisätä profiilikuva rekisteröitymisen yhteydessä?

Kuva lisätään opiskelijakortin luomista ja tilausta varten. Kun kuva on lisätty rekisteröitymisvaiheessa, voit samantien käyttää digitaalista opiskelijakorttiasi. Profiilikuva täytyy lisätä myös muovisen opiskelijakortin tilausta varten, joten kuvan lisääminen rekisteröityessä nopeuttaa muovisen kortin tilaamista myöhemmin. Kuvaa ei ole kuitenkaan pakko lisätä heti, vaan sen voi halutessaan lisätä myöhemmin. Jos et halua opiskelijakorttia, kuva ei ole pakollinen.

En löydä opiskelijajärjestöäni/ylioppilaskuntaani rekisteröityessä listasta. Mitä teen?

Tarkistathan, että olet aktiivinen opiskelijajärjestösi tai ylioppilaskuntasi jäsen. Jos olet maksanut jäsenyytesi muutama päivä sitten, tietojen päivittymiseen voi mennä useampi päivä riippuen pankeista ja opiskelijajärjestön tietojen toimittamisesta opiskelijarekisteriin. Jos olet maksanut jo hyvä tovi sitten, otathan yhteyttä info@frank.fi niin selvittelemme!




Uudet opiskelijat

Kevään 2019 uudet opiskelijat voivat rekisteröityä Frankin palveluun, tilata muovisen opiskelijakortin ja aktivoida digitaalisen opiskelijakortin aikaisintaan tammikuun alussa, kun opinto-oikeus on alkanut ja olemme saaneet opiskelijan tiedot opiskelijarekisteriin. Tietojen päivttyminen Frankille kestää järjestöstä riippuen muutamia päiviä jäseneksi liittymisen/opinto-oikeuden alkamisen jälkeen). Älä siis hätäänny, jos opiskelijavarmennus ei heti toimi, vaan odota pari päivää! 

Tällä hetkellä opiskelijastatuksen varmentaminen vaatii, että opiskelija on oman ylioppilas- tai opiskelijakunnan jäsen ja maksanut järjestönsä jäsenmaksun. Opiskelijastatuksen tunnistautumiseen on tulossa vuoden 2019 aikana muutoksia, mistä tiedotamme lähiaikoina lisää. 

Mikä on lukuvuositarra ja miten saan sen? 

Lukuvuositarra on todiste opiskelijajärjestön jäsenyydestä ja läsnäolosta. Sinun ei tarvitse hankkia joka vuosi uutta opiskelijakorttia, vaan voimassaoleva lukuvuositarra kortissa riittää opiskelijaetujen saamiseen. Lukuvuositarroihin liittyvissä asioissa kannattaa olla yhteyksissä omaan opiskelijajärjestöön, sillä he hoitavat kaikki tarroihin liittyvät asiat!

Vinkkejä ajankohtaisiin pulmiin

Etkö pääse sisään tunnuksillasi? Kyse voi olla siitä, että Frankin digitaalinen opiskelijapalvelu uudistui kokonaan heinäkuussa 2018. Päivityksen myötä Frank App sekä selaimella käytettävä verkkopalveluversio on yhtä ja samaa palvelua. Yksi palvelu, yhdet käyttäjätunnukset, kaikki suosituimmat ominaisuudet!

Jos sinulla on ongelmia uuden Frank Appin kanssa, tarkista löytäisitkö apua ongelmiisi täältä tai alempaa tältä sivulta muista usein kysytyistä kysymyksistä. Mikäli ongelmasi ei ole mikään näistä, otathan meihin yhteyttä info@frank.fi, kiitos.

Ongelmatilanteita palveluun rekisteröityessä

Opiskelijastatuksen varmentaminen ei onnistu. Mistä tämä johtuu?

Tähän voi olla monia syitä, kuten:

  • Opiskelijajärjestösi jäsenyys ei ole voimassa: Sinun tulee olla yhteyksissä omaan opiskelijajärjestöön ja varmistaa, että jäsenyytesi on voimassa. Mikäli jäsenyys ei ole voimassa, voit järjestösi kautta ostaa jäsenyyden.
  • Jäsenyys ei ole ehtinyt päivittyä: Jos olet vasta maksanut jäsenyyden, sen päivittymisessä kestää muutamia päiviä, minkä aikana opiskelijastatuksen varmentaminen ei vielä toimi. Kannattaa odottaa hetki ja kokeilla uudestaan.
  • Et ole ilmoittautunut läsnäolevaksi kuluvalle lukukaudelle tai läsnäolotieto ei ole vielä päivittynyt meille
  • Opiskeluoikeutesi on loppunut (esim. olet valmistunut). Frankin verkkopalvelu varmistaa opiskelijastatuksen reaaliajassa järjestelmästä, johon tiedot tulevat suoraan yliopistoilta tai opiskelijakunnilta. Koska opinto-oikeutesi on loppunut, tietojasi ei enää lähetetä sinne eikä opiskelijavarmennuksesi sen takia toimi.
  • Syöttämissäsi tiedoissa on kirjoitusvirhe.
  • Kansallisen opiskelijarekisterin tiedoissa on kirjoitusvirhe: jos jäsenyys ja läsnäolo ovat mielestäsi kunnossa, ota yhteyttä omaan opiskelijajärjestöön selvittääksesi mahdolliset virheet rekisterissä.

Jos rekisteröityminen ei onnistu hetulla, kokeile omalla opiskelijanumerollasi.

Minulla on kaksi opinto-oikeutta. Miten saan tilattua opiskelijakortin haluamalleni tutkinnolle?

Frank Appin versiossa 3.2.0 tai sitä uudemmassa, voit vaihtaa tutkintoasi haluamallesi profiilistasi.

Minulla on sekä perus- että jatkotutkinto-oikeus. Mistä saan valittua, tilaanko sinisen vai vihreän kortin?

Frank Appin versiossa 3.2.0 tai uudemmassa järjestön voi vaihtaa profiilisivulta. Jos perus- ja jatkotutkinto-oikeus on samaan kouluun, ohje on edelleen voimassa eli “Olethan yhteyksissä omaan oppilaitokseesi ja pyydät perusopinto-oikeuden muuttamista ensisijaiseksi”.

Yritän päästä Frankin palveluun mutta se herjaa, että opiskelijatiedoillani on jo rekisteröidytty. Mitä teen? 

Olet todennäköisesti jo rekisteröitynyt palveluumme joskus aiemmin. Kokeile rekisteröinnin sijaan kirjautua sisään ja varmista, että sposti on tismalleen sama kuin millä olet rekisteröitynyt. Mikäli kirjautumistietojen kanssa on ongelmia, kannattaa kokeilla kirjoittaa sposti isolla kirjaimella alkavaksi tyylillä Maija.Meikäläinen@mail.com, koska järjestelmä on tosi tarkka isojen ja pienten kirjainten kanssa. 

Mikäli et muista salasanaasi tai käyttäjätunnuksiasi, katso lisäohjeita alta.  Jos ongelma jatkuu, voit olla yhteydessä info@frank.fi

Puhelinnumeron varmentamisessa esiintyy virhe. Puhelinnumero on kuitenkin oikein ja kirjoitettu muotoon +358.

Puhelinnumeron varmennuksessa on luultavasti jokin väliaikainen häiriö, joka voi johtua muun muassa operaattorista tai siitä varmennusta yritetään ulkomailla. Ei hätää - voit suorittaa rekisteröitymisen loppuun myös ilman varmennusta, eikä puhelinnumero ole muutenkaan pakollinen tieto. Hyppää tällöin verifioinnin yli viimeisen kentän kohdalla tai vaihtoehtoisesti käynnistä sovellus uudelleen.

Voit halutessasi kokeilla varmentaa numerosi myöhemmin sovelluksessa tai selaimessa osoitteessa student.frank.fi. Jos ongelma jatkuu ole yhteydessä info@frank.fi ja voimme lisätä numeron profiiliisi! 

Kuvaani ei hyväksytä. Mistä se johtuu? 

Onko sinulla kuvassa aurinkolasit, hattu, paksusankaiset silmälasit, erikoista taustaa tai vaikka kaveri tai kissa mukana kuvassa? Automaattinen kasvojentunnistus herjaa näistä. Kuvan on oltava taustaltaan neutraali, passikuvaa muistuttava, värillinen, neliön muotoinen (min. 300x300 pikseliä) kohtisuoraa kasvoihin nähden otettu kasvokuva. Hyvälaatuinen selfie käy, mikäli siinä näkyy selkeästi kasvosi kokonaisuudessaan.

Profiilikuva painetaan muoviseen opiskelijakorttiisi, joten jos lataat asiattoman kuvan, joudut korvaamaan oman korttisi uudelleentilaukseen liittyvät kulut. Korttisi ei silloin myöskään kelpaa opiskelijatunnisteena, eli se on hyödytön.

Olen rekisteröitynyt Frankin verkkosivuille aikaisemmin, mutta en silti pysty kirjautumaan sisään.

Mikäli olet rekisteröitynyt verkkosivujemme kautta ennen elokuuta 2017, olet käyttänyt vanhaa palveluamme, joka ei ole enää käytössä. Valitettavasti vanhat rekisteröitymistiedot eivät siirtyneet uuteen palveluun. Sinun on siis rekisteröidyttävä uudelleen, mutta ei hätää, se on tosi nopeaa ja helppoa.

Olen käyttänyt Frank Appia aiemmin, mutta nyt se pyytää minua kirjautumaan sisään. Miksi minun pitää kirjautua uudelleen?

Frank App ja Frankin verkkopalvelu uudistuivat heinäkuussa 2018 siten, että niistä tuli yksi ja sama palvelu. Voit siis jatkossakin toki käyttää Frank Appia puhelimellasi tai kirjautua sisään palveluun selaimella, mutta tosiasiassa käytätkin yhtä ja samaa palvelua.

Ennen heinäkuuta 2018 Frank App ja selaimella käytettävä (student.frank.fi) palvelumme olivat eri palveluita. Tämä tarkoitti sitä, että molempiin palveluihin piti rekisteröityä erikseen. Tämän takia, sinulla ei välttämättä ole ollut tunnuksia nykyiseen Frank App sovellukseen, vaikka olet käyttänyt Frank App sovellusta jo aiemmin.

Mikäli olet rekisteröitynyt syksyn 2017 jälkeen Frankin verkkosivuille, sinulla on jo olemassa tunnukset, joilla sinun tulee kirjautua Frank Appiin. Kyseessä on nykyään yksi ja sama palvelu. Mikäli sinulla on ongelmia kirjautumisessa olemassa olevilla tunnuksilla, katso alta apua tällaiseen tilanteeseen. Jos et ole ikinä käyttänyt muuta versiota palvelustamme kuin Frank Appia, sinun tulee rekisteröityä Frank App sovelluksen nykyiseen versioon.

Kirjautuessani sisään sivu sanoo tietojen olevan väärät. Mitä teen?

Olet luultavasti unohtanut salasanasi. Voit vaihtaa sen kirjautumisen yhteydessä klikkaamalla “Unohditko salasanasi” näkymän oikeasta yläkulmasta. Tarkistathan myös että sähköposti on kirjoitettu oikein. Kannattaa tarkistaa myös roskapostikansio. Jos et pääse kirjautumaan sisään, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme info@frank.fi, niin selvitetään asia!

Fabianinkatu 28
00100 Helsinki

info@frank.fi

© Frank Students 2019

Instagram | Frank Students
Facebook | Frank Students
Twitter | Frank Students
YouTube | Frank Students

Fabianinkatu 28
00100 Helsinki

➤  ISIC

➤  MobilePay

➤  Digitaalinen opiskelijakortti & Frank App

➤  Muovinen opiskelijakortti   

➤  Rekisteröityminen

➤  Uudet opiskelijat

➤  Vinkkejä ajankohtaisiin pulmiin

Rekisteröityminen ja kirjautuminen

➤  Rekisteröityminen

➤  Digitaalinen opiskelijakortti 
      & Frank App

Herjaako sovellus tilausta tehdessä, että "Tiedot ovat väärin" ?

Ei hätää! Käy päivittämässä profiilisi sovelluksen sisältä profiilivälilehdeltä painamalla kahdesta nuolesta muodostuvaa "Refresh" -nappia, joka sijaitsee näytön oikeassa yläkulmassa. 

Kokeilethan tilausta sitten uudestaan! Jos tämäkään ei auta, ota yhteys info@frank.fi! :)